با توجه به این‌كه بیشترین دلیل درخواست طلاق، عدم مسئولیت‌پذیری با ٤٩/٩ درصد است و طلاق عاطفی ٤/٩ درصد اعلام شده که نشان‌دهنده افزایش آمار آن در کشور است، نمی‌شود قضاوت كرد كه طرح بشیر تا چه حد موفق بوده اما این روزها شاهد آغاز بی‌سر و صدای مرحله دوم آن هستیم. امیدواریم كه گزارش كار مرحله اول را مسئولان مربوطه ارایه دهند. اما مرحله دوم این طرح كه احتمالا بودجه ‌سال آینده را می‌بلعد چیست و آیا نجات‌دهنده خواهد بود؟

اعتبار 20 میلیاردی پیشگیری و کاهش طلاق به داد خانواده ها می رسد؟

سلامت نیوز:با توجه به این‌كه بیشترین دلیل درخواست طلاق، عدم مسئولیت‌پذیری با ٤٩/٩ درصد است و طلاق عاطفی ٤/٩ درصد اعلام شده که نشان‌دهنده افزایش آمار آن در کشور است، نمی‌شود قضاوت كرد كه طرح بشیر تا چه حد موفق بوده اما این روزها شاهد آغاز بی‌سر و صدای مرحله دوم آن هستیم. امیدواریم كه گزارش كار مرحله اول را مسئولان مربوطه ارایه دهند. اما مرحله دوم این طرح كه احتمالا بودجه ‌سال آینده را می‌بلعد چیست و آیا نجات‌دهنده خواهد بود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال کشور در هفتصد و پنجاه و نهمین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی گزارش مفصلی درباره وضع ازدواج و مشکلات مرتبط با آن و نیز آسیب‌های طلاق عنوان کرد. علی‌اکبر محزون در این جلسه با بیان این‌که امسال حدود ٧٥٠‌هزار ازدواج ثبت‌شده اما این رقم نسبت به‌سال گذشته دارای رشد منفی است، گفت: نرخ طلاق در استان‌های مختلف کشور نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است که این مسأله علل مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی دارد. در سال‌های اخیر آمار ثبت ازدواج با روند کاهشی روبه‌رو شده؛ به‌طوری که از‌ سال ١٣٩٠ با رشد منفی ٩/١‌درصد و پس از آن در‌سال ١٣٩١ با رشد منفی ١/٥ ‌درصد و در‌سال ١٣٩٢ منفی ٧/٦ درصد که در ٩ماهه ‌سال‌جاری (١٣٩٣) به منفی ٢/٧ درصد نسبت به مدت مشابه ‌سال‌قبل رسیده است.


براساس گزارش سایت سازمان ثبت‌احوال، وی تصریح کرد: آمار ثبت طلاق نیز در سال‌های اخیر با نوساناتی، دارای رشد صعودی بوده؛ به‌طوری که از‌سال ١٣٩٠ با رشد ١/٤ درصد،‌ سال ١٣٩١ با رشد ٢/٥ درصد، در ‌سال ١٣٩٢ با رشد ٤/٣ درصد و در ٩‌ماهه ‌سال‌جاری با رشد ٢/٨ درصدی نسبت به مدت مشابه ‌سال‌قبل مواجه بوده است.
پیش از این دکتر همایون‌ هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص ٢٠‌میلیارد تومان اعتبار برای پیشگیری و کاهش طلاق در‌سال ٩٤ خبر داد و گفت: طلاق عاطفی نسبت به‌سال گذشته در کشور افزایش یافته است. براساس اطلاعات به‌دست آمده و مقایسه آمارهای طلاق در سال‌های گذشته مشخص شده که طلاق در میان خانواده‌ها افزایش داشته است. بر همین اساس سازمان بهزیستی طرح جامع «بشیر» را برای کاهش طلاق و توانمندسازی خانواده‌ها در سراسر کشور اجرا می‌کند و بودجه خوبی را نیز برای آن در نظر گرفته است. در‌ سال ٩١ میزان طلاق ١٥٠‌هزار و ٣٢٤ مورد اعلام شده که این آمار در‌ سال ٩٢ با رشد ٢/١٣ درصدی به ١٥٥‌هزار و ٣٦٩ مورد افزایش یافته و این نشان‌دهنده افزایش طلاق در کشور است.


می‌دانیم كه ١٠ دلیل عمده عدم مسئولیت‌پذیری، طلاق‌عاطفی، اعتیاد، دخالت اطرافیان، کمبود مهارت‌های زندگی، بیکاری، عدم‌تسلط به مهارت‌های حل‌مساله، عدم‌حمایت‌های روانی و عاطفی، پایین‌بودن آستانه تحمل و همچنین عدم بلوغ فکری ازجمله دلایل مهم درخواست طلاق هستند. باید دید این ٢٠‌میلیارد تومان اعتبار برای پیشگیری و کاهش طلاق به داد خانواده‌ها می‌رسد؟ با توجه به این‌كه بیشترین دلیل درخواست طلاق، عدم مسئولیت‌پذیری با ٤٩/٩ درصد است و طلاق عاطفی ٤/٩ درصد اعلام شده که نشان‌دهنده افزایش آمار آن در کشور است، نمی‌شود قضاوت كرد كه طرح بشیر تا چه حد موفق بوده اما این روزها شاهد آغاز بی‌سر و صدای مرحله دوم آن هستیم. امیدواریم كه گزارش كار مرحله اول را مسئولان مربوطه ارایه دهند. اما مرحله دوم این طرح كه احتمالا بودجه ‌سال آینده را می‌بلعد چیست و آیا نجات‌دهنده خواهد بود؟


همایون ‌هاشمی در حاشیه انعقاد تفاهمنامه بهزیستی و قوه‌قضائیه در ساماندهی مراکز مشاوره،‌ گفته بود: تحکیم خانواده با آموزش‌های میدانی پیش از ازدواج، زندگی پس از طلاق، فرزندآوری و سایر آسیب‌ها در فصل مشترک بین دو دستگاه انجام می‌شود. رئیس سازمان بهزیستی از پایان فاز اول طرح بشیر خبر داد و گفت: در این طرح با ایجاد ١٣٠٠ مرکز مشاوره و ٨٥٠کلینیک مشاوره، توانسته‌ایم سهم مهمی در مشاوره پیش از ازدواج ایفا کنیم. همچنین فاز دوم این طرح به‌زودی اجرایی می‌شود.
اما آیا با توجه به ١٠ دلیل عمده طلاق، آیا مشكل را فقط در نبود مراكز مشاوره و كلینیك مشاوره دانست؟ شاید وظیفه بهزیستی و قوه‌قضائیه این‌گونه ایجاب می‌كند! شاید بناست بخش‌های دیگر را نهادها و وزارتخانه‌های دیگر پوشش دهند! اما آیا ما شاهد تقسیم‌كار روشنی در این راستا هستیم؟ این تقسیم‌كار، كی و چگونه صورت پذیرفته است؟ گزارش كار نهایی را چه‌كسی باید بدهد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha