قائم مقام وزیر بهداشت، خط قرمز این وزارتخانه در طرح تحول سلامت را، میزان پرداختی هزینه های درمانی از جیب مردم اعلام کرد.

جزئیات درآمدزایی بیمارستان های دولتی/ خط قرمز وزارت بهداشت

سلامت نیوز: قائم مقام وزیر بهداشت، خط قرمز این وزارتخانه در طرح تحول سلامت را، میزان پرداختی هزینه های درمانی از جیب مردم اعلام کرد.

دکتر ایرج حریرچی در گفتگو با مهر، به موضوع تامین بخشی از بودجه وزارت بهداشت از محل درآمدزایی بیمارستان های دولتی در سال آینده اشاره کرد و گفت: یکی از روش های بودجه ریزی بیمارستان های دانشگاهی و دولتی از سال ۷۴، درآمد اختصاصی است و چیز جدیدی نیست. منتهی مشکلی که در سال های گذشته پیدا کرده بود، این بود که به جای اینکه عمده درآمد از محل بیمه ها باشد، قسمت قابل توجهی از آن از جیب مردم تامین می شد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: اقدام بزرگی که دولت تدبیر و امید انجام داد، این بود که پرداختی از جیب مردم را در بیمارستان های دولتی در ابتدای سال به ۱۰.۵ درصد برای شهری ها و روستاییان رسید و سپس به ۶.۳ درصد کاهش داد و جایگزین آن را از طریق افزایش هنگفتی که سال گذشته در بودجه های بیمه انجام شد، تامین کرد.

به گفته حریرچی، بودجه سازمان های بیمه گر در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ حدود ۶۶ درصد افزایش پیدا کرد.

وی در همین زمینه افزود: همچنین، اعتبار مناسبی که از محل هدفمندی یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت، جایگزین این درآمد اختصاصی بیمارستان های دولتی و دانشگاهی شد.

قائم مقام وزیر بهداشت به وضعیت درآمدی بیمارستان های دولتی و دانشگاهی در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ هم درآمد اختصاصی برای این بیمارستان ها پیش بینی شده است. اما، تدابیری که در دولت، بیمه ها و وزارت بهداشت اندیشیده شده، این است که خط قرمز ما این است که درصد پرداختی از جیب مردم بالا نرود و از این بابت، نگرانی وجود ندارد.

حریرچی در پاسخ به این سئوال که آیا درآمد اختصاصی بیمارستان های دولتی و دانشگاهی در سال ۹۴ از محل بیمه ها تامین خواهد شد، اظهارداشت: این درآمد طبق روال سال های گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به درآمد نفتی کشور که کاهش پیدا کرده و بودجه انقباضی که بسته شده است، مطمئنا باید تدابیر ویژه ای اندیشیده بشود. ولی آن چیزی که سیاست کلی دولت است، از شخص ریاست جمهوری گرفته تا حمایت مجلس شورای اسلامی و همچنین سیاست وزارتخانه های بهداشت و رفاه، خصوصا توصیه مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت که در هفته دولت انجام شد، این است که پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص اینکه کمتر از ۵۰ درصد اعتبارات حوزه سلامت در سال ۹۳ محقق شده و این موضوع می تواند برای سال آینده نیز مشکل ساز شود، گفت: با توجه به جلسه ای که با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشتیم، قول دادند مابقی اعتبارات تا آخر سال پرداخت شود.

حریرچی به حمایت های دولت از حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: مهمترین پشتوانه ما، سلامت نگر بودن رئیس و اعضای دولت، مجلس شورای اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha