بخش عمده تخلفاتی که در صنایع غذایی انجام می‌شود، به‌وسیله مردم قابل‌ مشاهده و شناسایی نیست و حتما ‌باید آزمایشگاه‌های حرفه‌ای سازمان غذا و دارو آن‌ها را رصد کنند، اما چند راه ساده وجود دارد که اگر هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید، تا حدود می‌توانید محصول سالم را تشخیص دهید.

سلامت نیوز:بخش عمده تخلفاتی که در صنایع غذایی انجام می‌شود، به‌وسیله مردم قابل‌ مشاهده و شناسایی نیست و حتما ‌باید آزمایشگاه‌های حرفه‌ای سازمان غذا و دارو آن‌ها را رصد کنند، اما چند راه ساده وجود دارد که اگر هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید، تا حدود می‌توانید محصول سالم را تشخیص دهید.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی در روزنامه جام جم نوشت: شکلات، عسل و روغن زیتون ۳ محصول پر مصرفی است که شبهات زیادی برای تشخیص سلامت آن‌ها وجود دارد:

شکلات
شکلات مرغوب از کره کاکائو و پودر کاکائو درست می‌شود. گاهی برخی از تولید‌کنندگان به جای کره کاکائو که گرانقیمت است، از روغن‌های گیاهی جایگزین استفاده می‌کنند و روی بسته‌بندی محصولشان درج می‌کنند. این کار تخلف نیست چون تولید‌کننده یک محصول با کیفیت پایین‌تر و باقیمت ارزان‌تر تولید کرده و مصرف‌کننده می‌تواند آگاهانه آن را انتخاب کند؛ اما اگر تولیدکننده روی محصول خود ننویسد که از کره کاکائو استفاده کرده، تخلف است. معمولا به شکلات‌های قنادی کره کاکائو نمی‌زنند.
در تخلف بعدی از پودر کاکائو کمتر و به جای آن از شکر فراوان استفاده می‌کنند، باید دقت داشته باشید شکلات‌های باز عموما کره کاکائو ندارند و شکر فراوانی در آن‌ها به کار رفته است. راه تشخیص این است که شکلات مرغوب در دهان بلافاصله آب می‌شود چون کره کاکائو در دمای ۳۷ درجه ذوب می‌شود. در حالی که تصور عامه مردم این است که شکلات مرغوب باید سفت باشد و زود آب نشود.
بسیاری از شکلات‌های نامرغوب در آفتاب نیز آب نمی‌شود. از طرف دیگر، رنگ شکلات تقلبی کدر است ولی شکلات سالم براق است و چون شکر زیادی ندارد، باید ته مزه تلخی داشته باشد.


روغن زیتون

چون روغن زیتون روغن گرانی است، ممکن است آن را با روغن‌های دیگر مخلوط کنند. روغن زیتون خوب باید رنگ سبز زیتونی داشته باشد، بوی زیتون بدهد و هنگام خوردن ته گلو را کمی بسوزاند.


عسل

تقلب در تولید عسل زیاد است، برای تولید عسل خوب زنبور باید شیره گیاه را استفاده کند و در معده‌اش با آنزیم ‌ترکیب و عسل درست ‌شود. یکی از تخلفات رایج در تولید عسل، ریختن شکر جلوی کندو است. گاهی نیز دیده شده از نشاسته سیب‌زمینی استفاده می‌کنند. البته روش‌هایی که برای تشخیص عسل خوب بیان می‌شود، معمولا علمی نیستند و تنها روش شناسایی عسل طبیعی این است که به دلیل وجود اسید فورمیک، هنگام خوردن ته گلو را بسوزاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha