معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: علت نارضایتی مردم از خدمات برخی پزشكان عمومی این است كه آنان بر اساس پروتكل استاندارد و در یك سیستم نظارت شده كار نمی‌كنند در حالی كه تمان این مشكلات با اجرای طرح پزشك خانواده حل می‌شود.

حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با با فارس افزود: در سیستم پزشك خانواده پروتكل استاندارد خدمات سلامت تعریف شده است و بر اساس همین پروتكل برنامه آموزشی پزشكان طراحی شده است. پزشك خانواده می‌داند در كجا باید اقدام به درمان كند و در چه مواقعی بیمار را به پزشك متخصص ارجاع دهد.
وی اضافه كرد: بر عكس آن در خارج از طرح پزشك خانواده هیچ كنترلی بر نحوه خدمات رسانی پزشكان و مراجعه بیماران وجود ندارد و همین امر موجب نارضایتی مردم از خدمات بر پزشكان عمومی و هدر رفتن بخش عظیم منابع مالی در كشور شده است.
امامی رضوی افزود: پزشكان خانواده بعد از گذشت نزدیك به سه سال كار در روستاها هنوز از طرف روستاییان به شدت تحت فشار هستند كه برگه ارجاع آنها مهر بخورد و نزد پزشك متخصص در شهر بروند.
معاون وزیر بهداشت گفت: متأسفانه هنوز این فرهنگ نادرست مراجعه مستقیم به پزشك متخصص در كشور ما وجود دارد و مطمئناً در آینده با اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها به علت دسترسی آسان‌تر مردم به پزشك متخصص با مشكلات بیشتری مواجه می‌شویم.
امامی رضوی اضافه كرد: برای رفع این مشكل نیازمند فرهنگ‌سازی در بین مردم هستیم. پزشكان عمومی باید با رعایت نكات علمی و اجرای پروتكل استاندارد خدمات كه موارد درمان و ارجاع را مشخص كرده هم رضایت مردم را كسب كند و هم موجب اصلاح نظام ارائه خدمات سلامت در كشور بشوند.
وی گفت: پزشكان عمومی در شهرها اكنون بر اساس سیستم ارجاع و پزشك خانواده عمل نمی‌كند. اما ما ناگزیریم كه این سیستم را در كشور ارجاع كنیم تا مشكلات حل شود و البته بیمه‌ها ابزارهای كنترلی این طرح هستند و نباید اجازه دهد هزینه‌های یك بیمار در زمانی كه از كانال پزشك عمومی یا پزشك خانواده رد نشده است پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha