بر اساس نتایج یك تحقیق جدید؛ استفاده طولانی مدت از داروهای خوراكی و متداول دیابت، خطر بروز شكستگی‌های استخوانی را در زنان مبتلا به دیابت نوع دوم، افزایش می‌دهد.

 پژوهشگران می‌گویند: ما در مطالعات خود به رابطه مستقیم مصرف داروهای دیابت موسوم به تیازولیدینویونز یا TZDS و افزایش خطر شكستگی‌های استخوانی پی برده‌ایم.

با وجود كشف این ارتباط پژوهشگران هنوز شدت این تاثیر را ارزیابی نكرده‌اند. این پژوهش از سوی محققان طب داخلی در دانشكده پزشكی دانشگاه ویك فارست صورت گرفته است.

پژوهشگران خاطرنشان كردند: این پژوهش تایید می‌كند كه مواد موجود در این داروها خطر شكستن و ترك خوردگی استخوانها را در زنان مبتلا به دیابت نوع دوم كه پیش از مصرف داروها نیز در معرض آسیب‌های استخوانی بوده‌اند، تا دو برابر افزایش می دهد.

به گزارش ایسنا، این محققان تاكید كردند: اگر داروهای TZDs توسط زنان سالمند و یائسه یعنی حدود سن 70 سالگی كه مبتلا به دیابت نوع دوم هستند به مدت یكسال مصرف شوند در بین هر 21 زن یك نفر دچار شكستگی استخوانی خواهد شد.

به همین ترتیب مصرف دارو به مدت یكسال در زنان جوانتر یعنی حدود سن 56 سالگی باعث می‌شود كه از هر 55 زن یك نفر گرفتار آسیبهای استخوانی شود.

برای رسیدن به این نتایج، محققان 10 آزمایش را كه پیشتر تكمیل شده بودند به مدت حداقل یكسال بازبینی كردند.

در این مطالعات نزدیك به 14 هزار شركت كننده تحت آزمایش قرار گرفته بودند.

نتایج این پژوهش در مجله انجمن پزشكی كانادا منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha