یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴

آنچه مسلم است، مواد روانگردان كه در آشپزخانه‌های صنعتی تهیه می‌شوند با هدف تاثیر‌گذاری بیشتر و مورد پسندتر و فراهم آوردن مشتریانی ماندگارتر، انواع تركیبات شیمیایی را درآمیخته و محصولی به دست می‌دهند كه بیشترین عارضه و بیشترین تاثیر را در مصرف‌كننده ایجاد می‌كند.

سلامت نیوز:آنچه مسلم است، مواد روانگردان كه در آشپزخانه‌های صنعتی تهیه می‌شوند با هدف تاثیر‌گذاری بیشتر و مورد پسندتر و فراهم آوردن مشتریانی ماندگارتر، انواع تركیبات شیمیایی را درآمیخته و محصولی به دست می‌دهند كه بیشترین عارضه و بیشترین تاثیر را در مصرف‌كننده ایجاد می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، در حالی كه اعتیاد و عوارض آن نگرانی همیشه مسوولان و كارشناسان و خانواده‌های ایرانی بوده است، دیروز سازمان پزشكی قانونی كشور كه مرجع اعلام موارد مرگ بر اثر دلایل خاص است از افزایش آمار مرگ میان معتادان خبر داد. روز گذشته احمد شجاعی، رییس این سازمان قضایی اعلام كرد كه طی ۹ ماه امسال، هزار و ۷۶۲ نفر به دلیل اعتیاد جان خود را از دست داده‌اند كه جمعیت قابل توجهی از این متوفیان، مصرف‌كننده مواد صنعتی و روانگردان بوده‌اند.
مرگ معتادان بر اثر مصرف مخدرها و روانگردان‌ها در حالی رو به افزایش است كه متولیان مبارزه با شبكه قاچاق مواد مخدر نسبت به افزایش ناخالصی و تركیبات در محرك‌ها و روانگردان‌ها و ورود مواد جدید با عوارض نگران‌كننده‌تر هشدار داده‌اند. هفته گذشته هم، تهمینه باهر، رییس مركز تحقیقات و آزمایشگاه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر در معرفی مخدرهای جدیدی كه در این آزمایشگاه شناسایی شده‌اند خبر داد كه نمونه‌هایی از «ال‌اس‌دی»، كوكایین، حشیش صنعتی و قارچ‌های توهم زا توسط متولیان مبارزه با شبكه‌های قاچاق كشف شده كه البته اغلب این مواد به دلیل قیمت بالا یا تاثیراتی كه به مذاق مصرف‌كنندگان چندان خوش نیامده، وارد چرخه شیوع نشده و در همان حد مصرف تفننی باقی مانده‌اند.


اما آنچه مسلم است، مواد روانگردان كه در آشپزخانه‌های صنعتی تهیه می‌شوند با هدف تاثیر‌گذاری بیشتر و مورد پسندتر و فراهم آوردن مشتریانی ماندگارتر، انواع تركیبات شیمیایی را درآمیخته و محصولی به دست می‌دهند كه بیشترین عارضه و بیشترین تاثیر را در مصرف‌كننده ایجاد می‌كند. مخدرهای وارداتی از مرزهای شرقی هم تا حد امكان با انواع تركیبات ناملموس و پنهان درآمیخته می‌شوند تا بیشترین سود به ازای بیشترین تاثیرگذاری را به جیب قاچاقچیان داخلی و خارجی سرازیر كنند. در این میان آنچه نادیده گرفته می‌شود، سلامت مصرف‌كنندگانی است كه گرچه در دراز مدت مشتری دایمی مواد مخدر و روانگردان خواهند بود اما بعد از مدتی بسیار كوتاه بعد از نخستین مصرف، به بیماران روانی و مجنونان غیرقابل بازیابی تبدیل می‌شوند كه روانگردان‌ها و مخدرها برای آنها، صرفا حكم دارویی برای یك روز نفس كشیدن بیشتر خواهد بود.


هومان نارنجی‌ها، محقق و پژوهشگر اعتیاد به دو سوال پاسخ داده است:

 ‌ چرا در سال‌های قبل و زمانی كه مفهوم اعتیاد، مصرف مخدرهای سنتی و برپایه تریاك بود، آمار مرگ معتادان تا این حد پررنگ و نگران‌كننده نبود؟
   ‌ امروز مهم‌ترین علت مرگ معتادان چیست؟

نارنجی‌ها: سال‌های قبل، مرگ عمدتا بین معتادان تزریقی و مصرف‌كنندگان هرویین شایع بود. به عنوان نمونه، یك معتاد تزریقی مصرف روزانه‌اش نیم گرم هرویین با خلوص ١٠ درصد بود و اگر به‌طور اتفاقی خلوص هرویین در بازار به ٣٠ درصد می‌رسید، عملا مصرف این فرد با تزریق همان نیم‌گرم، سه برابر شده بود و دچار ایست قلبی تنفسی می‌شد. اصطلاحی بین معتادان شایع بود كه می‌گفتند به بعضی هرویین‌ها سیانور زده‌اند و نمی‌دانستند كه خلوص ماده مصرف شان تغییر كرده است. آنهایی كه هرویین را به آرامی تزریق می‌كردند احتمال اوردوزشان كمتر بود اما آنها كه یكباره تزریق می‌كردند، این ماده یكباره وارد رگ می‌شد و نمی‌توانستند آن را از خون خارج كنند مگر آنكه بلافاصله به اورژانس مجهز می‌رسیدند و با تزریق دارو امكان بازگشت‌شان فراهم می‌شد. اما چرا امروز با وجود آنكه الگوی تزریق كاهش یافته اما مرگ معتادان افزایش یافته است؟

علت اصلی آن به افزایش مصرف مواد صنعتی باز می‌گردد كه مكانیسم مواد صنعتی، كاملا شیمیایی است و سمی بودن بالای مواد صنعتی در مقایسه با مخدرها خطر مرگ را هم افزایش می‌دهد. افزایش فشار خون، بالا رفتن درجه حرارت بدن و بر هم خوردن ریتم طبیعی قلب در اثر مصرف مواد روانگردان از جمله عوارض این مواد است. افرادی كه همزمان با روانگردان‌ها، مخدر هم استفاده می‌كنند بیش از سایر معتادان در معرض خطر مرگ قرار دارند زیرا یكی از این دو گروه باعث كندی ضربان قلب شده و دیگری باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و این تندی و كندی به ایست قلبی می‌رسد. علاوه بر آنكه محرك‌ها آسیب‌های مغزی جدی ایجاد می‌كنند، تركیبات مواد محرك موجود در بازار هم از یك لابراتوار تا لابراتوار دیگر، كاملا سلیقه‌ای است چنانكه می‌شنوید در این مواد تركیباتی همچون چسب و وایتكس و سایر مواد شیمیایی هم وجود دارد. در واقع عوارض پوستی مصرف‌كنندگان روانگردان‌ها نشان‌دهنده ناخالصی خیلی بالای مواد مصرفی‌شان است. در عین حال وقتی آمار مصرف یك ماده بالا می‌رود باید در انتظار افزایش عوارض آن هم باشیم كه مرگ، یكی از عوارض مصرف مخدرها و روانگردان‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha