یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 140122

سلامت نیوز:در طول دوره بارداری، قرص‌های مسکن معمولاً با احتیاط کامل مصرف می‌شوند با این حال درباره مصرف برخی از مسکن‌ها هنوز تعارض‌هایی وجود دارد.

برخی از پزشکان برای گرگرفتگی و سردرد در زنان حامله، استامینوفن را توصیه می‌کنند و مصرف ایبوپروفن و ناپروکسن را مضر می‌دانند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه «ایران»، در حال حاضرمطالعات انجام شده در دانشگاه آرهوس دانمارک نشان می‌دهد، نگرانی عمده‌ای در رابطه با مصرف استامینوفن در دوران بارداری و اختلال نقص توجه (بیش فعالی) در کودکان وجود دارد.  استامینوفن در اغلب محصولات ضد درد و مسکن‌ها از جمله «تیلنول» و «اکسدرین» که معمولاً برای کمک به سر درد و گرفتگی عضلات تجویز می‌شوند، به کار می‌رود و زنان باردار این دو مسکن را اغلب استفاده می‌کنند.

گزارش‌های دانشگاه آرهوس حاکی از آن است که مصرف این قرص‌ها با خطر ابتلا به اختلال بیش فعالی و کم توجهی در کودکان همراه است. «ریتز» استاد جنین‌شناسی از دانشگاه آرهوس می‌گوید: کودکانی که مادران‌شان در طول بارداری استامینوفن مصرف می‌کنند، 13درصد بیشتر از سایر کودکان مشکلات رفتاری از جمله بیش فعالی و اختلال کم توجهی را بروز می‌دهند.

این کودکان همچنین 37 درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلال هایپرکینتیک یا بیش فعالی هایپر قرار دارند. در تحقیقات جدید مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، 4/6 میلیون کودک بین سنین 4 و 17 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی گزارش شده است.  «جف چپه» مدیر کلینیک جنین شناسی کلیولند می‌گوید: زنان باردار مبتلا به تب هنوز هم باید برای کاهش تب از استامینوفن استفاده کنند زیرا تب در رشد جنین تأثیر می‌گذارد. اما یک دلیل خوبی وجود دارد که در مورد استفاده از آن برای کاهش سر درد و دردهای عضلانی محافظه‌کارانه عمل شود. او به زنان باردار توصیه می‌کند با حمام گرم و ماساژ دردشان را کم کنند و برای پیدا کردن جایگزین‌های سالم برای سر درد و درد عضلات از پزشک مشورت بگیرند.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha