قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: جامعه پرستاری چشم انتظار عملی شدن وعده وزرای بهداشت و رفاه برای اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری تا قبل از پایان سال هستند و باز هم به قول مسئولان اعتماد کرده اند به خصوص اینکه اجرای این قانون اعتبار جدیدی نیز نمی خواهد.

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: جامعه پرستاری چشم انتظار عملی شدن وعده وزرای بهداشت و رفاه برای اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری تا قبل از پایان سال هستند و باز هم به قول مسئولان اعتماد کرده اند به خصوص اینکه اجرای این قانون اعتبار جدیدی نیز نمی خواهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ،احمد نجاتیان با اشاره به قول های مسئولان مبنی بر تشکیل جلسه شورای عالی بیمه برای بررسی تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: البته پیش از این نیز قول هایی در این خصوص از سوی مسئولان به پرستاران داده شده است اما این بار با اعتمادی که سازمان نظام پرستاری به وزارت بهداشت به ویژه شخص وزیر بهداشت کرده است از این قول ها و وعده ها حمایت کرده است.

وی افزود: بر همین اساس مسئولان سازمان نظام پرستاری همواره نیز این نوید را به جامعه پرستاری داده اند که با توجه به قول وزرای رفاه و بهداشت در رسانه ها و منظر عمومی امید است که هر چه زودتر تعرفه های خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه مصوب شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به قول های مسئولان مبنی بر برگزاری جلسه ویژه بررسی تعرفه های خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه تا پایان اسفند93، گفت: ما همچنان منتظریم تا پایان سال این جلسه ویژه در شورای عالی تشکیل شود و اگر این اتفاق نیفتد پرستاران ممکن است مجبور شوند تا در همکاری های خود با دولت در برنامه های نظام سلامت تجدید نظر کنند.

وی افزود: به هر حال پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، در این مدت نشان داده اند که به رغم تشدید اختلاف های درآمدی و تحمل بار سنگین افزایش مراجعات به دوش خود، همواره همراه دولت و وزارت بهداشت بوده اند.

نجاتیان ادامه داد: سازمان نظام پرستاری نیز همواره این نوید را به جامعه پرستاری داده است که با اعتماد به مسئولان باید ما هم امیدوار باشیم که تعرفه های پرستاری به عنوان حق پرستاری در شورای عالی بیمه تصویب شود و حتی در مواردی این رویکرد مذاکره و تفاهم با دولت، وزارت بهداشت و وزارت رفاه موجب انتقاداتی از سوی پرستاران مبنی بر مسامحه سازمان نظام پرستاری با دولت شده است.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری تا اکنون به ارزشهای خود مبنی بر حفظ حقوق پرستاران و همکاری با دولت پایبند بوده است و  امیدوار است که مسئولین به ویژه وزیر رفاه با توجه به قولی که در روز پرستار به پرستاران داده است، ظرف چند روز باقیمانده از سال به وعده خود عمل کرده و هر چه زودتر جلسه بررسی تعرفه های پرستاری در شورای عالی بیمه تشکیل شود تا نگرانی هایی که در جامعه پرستاری کشور بوجود آمده است، مرتفع شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: قطعاً اگر این اتفاق بیفتد سازمان نظام پرستاری نیز از آن استقبال کرده و به پرستاران اطلاع خواهد داد که بحث اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به روال خود افتاده است و در غیر این صورت سازمان دیگر نمی تواند پاسخگوی پرستاران باشد و عملاً پرستاران ممکن است روش هایی به کار گیرند که خیلی مورد تأیید نیست.

وی افزود: از همین رو تأکید ما بر تشکیل هر چه زودتر جلسه ویژه بررسی تعرفه های خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه است تا مسائل همچنان به روش قانونی حل شود.

نجاتیان در خصوص برخی نگرانی ها در مورد تأمین اعتبار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: در این خصوص معتقدیم اجرای تعرفه های خدمات پرستاری، هیچ بودجه اضافی را به دولت تحمیل نخواهد کرد چرا که منابع آن از سه طریق جبران می شود.

وی افزود: به هرحال بخشی از این تعرفه ها در حال حاضر به عنوان تعرفه های مشترک بین پزشک و پرستار، دارای تعرفه است و بودجه آن دیده شده است لذا عملاً بار اضافی بر دوش دولت تحمیل نمی کند زیرا درحال حاضر این خدمات توسط پرستاران انجام می شود اما با نرخ تعرفه های پزشکی به جیب گروه دیگر می رود و چه بسا با اجرای تعرفه های پرستاری با توجه به کاهش هزینه ها، دولت از این منبع صرفه جویی مالی نیز داشته باشد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: همچنین در حال حاضر در بیمارستان ها در روش فعلی، 6 درصد هتلینگ بابت خدمات پرستاری از بیمار اخذ می کنند که این 6 درصد می تواند بخشی از اعتبار تعرفه های خدمات پرستاری را تأمین کند.

وی اظهار داشت: همچنین بیمه ها در تعرفه های پزشکی، بخشی را برای گروه های دیگر اختصاص داده اند به طوری که حدود 25 تا 30 درصد از تعرفه هایی که به پزشکان پرداخت  می شود، صرف کارانه پرستاران و سایر گروه ها می شود که حداقل 20 درصد از این درآمد ( K پزشک) سهم پرستاران است.

نجاتیان یادآور شد: بنابراین با لحاظ این 3 منبع به لحاظ تأمین اعتبار نیز هیچ جای نگرانی برای اجرای تعرفه های خدمات پرستاری نیست و جامعه پرستاری چشم انتظار تحقق وعده های مسئولان تا پایان سال در خصوص بررسی تعرفه های خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha