شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 140988

سلامت نیوز:دکتر ودود جوادی فوق تخصص روماتولوژی به چند سوال کلیدی درباره بیماره بهجت پاسخ داد.

بیماری بهجت در چه مناطقی از جهان دیده میشود و آیا ایران هم جزو گستره جغرافیایی بیماری هست؟
مسیر جاده ابریشم   از ژاپن تا مرز شرقی دریای مدیترانه  از جمله ایران گستره جغرافیایی بیماری را تشکیل میدهد. شیوع بیماری
در چه سن  و جنسی بیماری دیده میشود؟
بیماری بطور معمول در سنین 20 تا 40 سالگی دیده میشود اما در سنین کودکی هم متوسط سن شروع آن حدود 12 سالگیست. در اغلب گزارشات هم تفاوتی بین شیوع بیماری در دو جنس مذکر و مونث وجود ندارد.
 چرا بیماری ایجاد میشود و علت آن چیست؟
علت بیماری نامعلوم است ولی در یک فرد مستعد از نظر ژنتیک ( HLAB*5101  بعنوان قویترین نشانگر ژنتیک) یک عامل میکروبی میتواند باعث القای پاسخ ایمنی بدن و شروع بیماری گردد.
بیماری بهجت را با چه علایم و نشانه هایی میشناسیم؟
 بدلیل اینکه بیماری بهجت یک بیماری سیستمیک است، در دستگاههای مختلف بدن میتواند باعث ایجاد تظاهرات بالینی گردد و این تظاهرات اغلب طی چند سال و بطور غیر همزمان ایجاد میشود.
زخمهای دهانی و تناسلی از چهره های شناخه شده بیماریست. زخمهای دهانی در اغلب بیماران اتفاق میفتد و معمولا در شروع بیماریست و میتواند در بیشتر دوره بیماری باقی بماند.این زخمها بیشتر خود را بصورت آفت نشان میدهد البته آفت ماژور ناشایع است و زخمهای هرپتی فورم نیز. زخمهای دستگاه تناسلی اغلب بعد از زخمهای دهانی ایجاد میشود. در مردان این زخمهای راجعه دردناک بیشتر روی اسکروتوم ایجاد میشود. از ضایعات دیگر پوستی میتوان به اریتم ندوزوم، سودوفولیکولیت (شبیه جوش)، ضایعات پاپولوپاسچولر، و ندولهای شبیه آکنه اشاره کرد.
در مورد درگیری چشمی در بیماری بهجت که در یک چهارم تا سه چهارم بیماران اتفاق میفتد یوئیت ( التهاب اتاقکهای چشم) شایعترین تظاهر است. یوئیت در 75 درصد موارد دوطرفه است و بصورت حمله ای است و اغلب تمامی اتاقکهای چشم را درگیر میکند (پان یوئیت) . یوئیت بیشتر در جنس مذکر اتفاق میفتد و عوارض متعدد و خطرناکی ممکن است داشته باشد نظیر گلوکوم(آب سیاه) ، کاتاراکت، (آب مروارید)، زخم قرنیه، واسکولیت ( التهاب عروق) شبکیه،جداشدگی شبکیه و غیره.
آرتریت ( ورم مفصلی) در بیشتر از نیمی از بیماران دیده میشود ولی معمولا باعث تخریب مفصلی نمیشود و مفصل ساکروایلیاک را درگیر نمیکند. التهاب عضله چه بصورت حاد و لوکالیزه و چه بصورت جنرالیزه میتواند در این بیماری دیده شود.
در مورد درگیری عروقی بهجت تنها بیماریست که التهاب ( واسکولیت) هم در سیستم شریانی و هم در سیستم وریدی ایجاد میکند و ترومبوز( لخته درون عروق) شریانی یا وریدی، آنوریسم یا انسداد در شریانها با هر سایزی میتواند ایجاد کند.
درصورت درگیری سیستم اعصاب مرکزی بیمار میتواند با سایکوز، افسردگی، فراموشی، مننگوانسفالیت، و یا انسفالومیلیت مراجعه کند.
از تظاهرات ناشایع بیماری میتوان به اسهال، درد شکمی، زخم روده کوچک و بزرگ، سندرم بودکیاری، درگیری التهابی لایه های قلب و بیماری ریوی اشاره کرد.
 بیماری بهجت چگونه تشخیص داده میشود؟
اصولا تشخیص بیماری بالینی است و آزمایشات فقط کمک کننده است. تست پاترژی هم که یک واکنش پوستی به خراش پوستی توسط سوزن است بسیار کمک کننده است ولی تشخیصی و اختصاصی برای بیماری نیست. برای تشخیص بیماری از معیارهای مختلف نظیر معیارهای گروه مطالعه بین المللی بهجت استفاده میشود.
از چه درمانهایی جهت بیماری استفاده میشود؟
بسته به اینکه چه عضو و دستگاهی در جریان بیماری درگیر باشد از درمانهای مختلفی استفاده میشود که از آن جمله میتوان به راهنمای بالینی (گایدلاین)   EULAR اشاره کرد.
 بیماری چه سیری دارد؟ آیا زود خوب میشود؟
متاسفانه بیماری سیر بسیار طولانی و طاقت فرسایی دارد  و شروع بیماری در سنین پایین و در جنس مذکر از نشانگرهای سیر طولانی بیماریست. البته با درمان سریع و صحیح میتوان بیماری را کاملا تحت کنترل نگه داشت و از عوارض آن پیشگیری کرد.





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha