سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 141438

محفظه ابری وسیله‌ای است که می‌توان تشعشع مواد معدنی را در آن رویت کرد.

سلامت نیوزمحفظه ابری وسیله‌ای است که می‌توان تشعشع مواد معدنی را در آن رویت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیکو همیشه این سوال مطرح بوده که تشعشع چگونه رخ می‌دهد؟ یک تکه کوچک از ماده معدنی اورانیوم که در محفظه ابری وجود دارد را نگاه کنید، روند پوسیده شدن و تشعشعی که از آن ساطع می‌شود را به راحتی می‌توانید ببینید.

اما محفظه ابری چیست؟ یک محفظه مهروموم شده‌ای است که تا 40 درجه سانتیگراد خنک شده و با لایه‌ای از الکل مایع پوشیده شده است. بخاری که از الکل منتشر می‌شود، ظرف را پر می‌کند و بیشتر آن بر روی سطح شیشه متراکم می‌شود اما مقداری به شکل بخار بر روی کندانسور سرد باقی می‌ماند.

این کار باعث می‌شود، لایه ناپایداری از بخار فوق اشباع که در هر لحظه می‌تواند متراکم شده، ایجاد شود. وقتی که ذرات باردار به بخارها برخورد می‌کند، الکترون‌ها را از مولکول‌هایی که یون را تشکیل می‌دهند، جدا می‌کنند و باعث به وجود آمدن بخار الکلی ناپایدار می‌شود که اطراف یون‌ها با یونیزاسیون کردن ذرات، متراکم می‌کنند.

با استفاده از این وسیله مجهز، هر ذره بارداری مانند آلفاها، الکترون‌ها، پوزیترون‌ها، پروتون‌ها، تکه‌های باردار هسته ای، موآن‌ها را می‌توان رویت کرد. نحوه نمایش آنها قدری متفاوت است و بستگی دارد به اینکه ذرات چقدر سریع حرکت کنند، چه میزان حجم داشته و تاچه حدی باردار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha