نایب رئیس اول كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اعتباری كه برای طرح بهداشت خانواده در نظر گرفته می‌شود، باید صرفاً برای پزشكان در روستاها هزینه شود؛ كه در حال حاضر در جای خود صرف نمی‌شود.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینكه تولیت طرح پزشك خانواده بر عهده وزارت رفاه و اعتباراتش در اختیار وزارت بهداشت است، اظهار داشت: در طرح پزشك خانواده باید خدمت دهنده و خدمت گیرنده، یك سازمان باشد.
وی افزود: اعتباراتی كه وزارت بهداشت در سال اول طرح دریافت كرده، در كارهایی غیر از این طرح هزینه شده است؛ همچنین مراكزی ساخته شده كه در ارتباط با این طرح نیست.
شهریاری تصریح كرد: هم اكنون صحبت هایی نیز راجع به وزارت رفاه مطرح شده مبنی بر اینكه این وزارتخانه تمام بودجه ای را كه باید برای طرح پزشك خانواده اختصاص دهد، در این بخش هزینه نمی‌كند؛ در این راستا لازم است نظارت های لازم برای صرف تمام بودجه در این بخش انجام شود؛ چرا كه افراد زیادی وجود دارند كه از اعتبارات این طرح استفاده می‌كنند، ولی در روستاها خدمت نمی‌كنند.
وی در خصوص انتقال اعتبار طرح پزشك خانواده از وزارت رفاه به وزارت بهداشت در سال آینده تصریح كرد: باید هم وزارت رفاه و هم وزارت بهداشت در مورد هزینه های این طرح شفاف سازی های لازم را به عمل آورند؛ به همین دلیل مجلس درصدد است كه اعتبار طرح پزشك خانواده را به وزارت بهداشت انتقال دهد؛ همچنین یكسری بندهایی در نظر گرفته شود كه طی آن پرداخت‌ها صرفاً برای پزشكانی كه در روستاها هستند، هزینه شود و برای افرادی كه ستادی و در شهر كار می كنند، هزینه نشود.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در مورد اختصاص حقوق دو برابر به پزشكان در روستاها نسبت به پزشكان در شهرها به عنوان یك راهكار گفت: فقط حقوق دو برابر مشكل را حل نمی‌كند و باید برای فردی كه قرار است به روستا فرستاده شود، امكانات رفاهی كامل نیز فراهم شود؛ در غیر این صورت وی رغبتی به رفتن به روستاهای دور افتاده ندارد.
وی خاطرنشان كرد: انتظار ما این است كه پزشكان تا زمانی كه قصد ندارند برای گرفتن تخصص روستاها را ترك كنند، حداقل 4 یا 5 سال در روستاها بمانند؛ تا هم جامعه و هم آن جمعیتی كه زیر پوشش آنهاست را خوب بشناسند.
شهریاری در ادامه گفت: اصولا پزشك خانواده باید پرونده تمام افراد خانواده را داشته باشد؛ بر این اساس تعویض پزشكان هر چند ماه یكبار با روح طرح بهداشت خانواده منافات دارد.
وی اظهار داشت: طبق ماده 91 برنامه چهارم توسعه باید سرانه درمان روستاییان و عشایر با سرانه شهرنشینان یكسان باشد؛ كه متاسفانه این اتفاق تاكنون نیفتاده و كمیسیون هم بارها برای حل این مسئله، پیشنهاداتی را به دولت ارائه كرده است.
نایب رئیس اول كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح كرد: در بودجه امسال نیز چیزی كه شورای عالی بیمه پیش بینی كرده است، عدد قابل قبولی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha