چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 141637

مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که کشور به 2000 تخت سوختگی نیاز دارد.

سلامت نیوز: مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که کشور به 2000 تخت سوختگی نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، شاید باورش سخت باشد، ولی براساس نتایج تحقیقات، بیشترین تعداد قربانیان چهارشنبه‌سوری را کسانی تشکیل می‌دهند که هیچ نقشی در حوادث خطرناک ندارند و در بهترین حالت فقط تماشاچی آتش‌بازی دیگران هستند.

روز گذشته، رئیس بیمارستان سوختگی رشت با استناد به یک پژوهش دوازده ساله درخصوص حوادث چهارشنبه‌سوری  اعلام کرد که ۸۰ درصد کودکانی که در چهارشنبه‌سوری دچار حادثه می‌شوند نقشی در حوادث نداشته‌اند. یعنی بیشتر اتفاقاتی که در چهارشنبه‌سوری به از دست رفتن چشم، دست و دیگر اعضای بدن منجر شده، مربوط به تماشاچیانی است که نقشی در حوادث نداشته‌اند.

محمدحسین مبین تاکید کرده که پژوهش‌ها نشان می‌دهد فقط 3 درصد از مسببان حوادث تلخ چهارشنبه‌سوری دچار حوادث می‌شوند. یعنی از بین افرادی که در زیرزمین‌ها مواد محترقه خطرناک و حادثه‌آفرین تولید می‌کنند که به قطع عضو و سوختگی‌های شدید پوست منجر می‌شود فقط 3 درصدشان تاوان می‌دهند، اما از آن طرف 97 درصد کسانی که در حوادث چهارشنبه‌سوری آسیب می‌بینند، جزو افرادی هستند که در تولید این مواد نقش نداشته‌اند و تأسف‌آور آن‌که از این 97 درصد هم 80 درصد فقط تماشاچی بوده‌اند.

با این حساب می‌شود گفت که کمترین آسیب جسمی در حوادث چهارشنبه‌سوری، متعلق به افرادی است که بیشترین نقش را در بروز حوادث ناگوار بازی می‌کنند. مبین یادآور شده که 87 درصد کودکانی که آسیب دیده‌اند از خیابان رد می‌شده‌اند، یعنی نه از روی آتش پریده‌اند و نه فشفشه در دست داشته‌اند، بلکه ناخواسته در مرکز منطقه خطر و انفجار قرار گرفته‌‌اند.

به همین دلیل است که او تاکید دارد این‌که والدین تصور کنند من برای فرزند خود فشفشه هم نمی‌خرم و فقط از روی آتش می‌پرد و در این صورت اتفاقی برای او نخواهد افتاد، این طرز فکر درست نیست و تضمینی برای امنیت و سالم بودن بزرگسالان و فرزندان نیست.

به این 3 دلیل، لطفا امسال نسوزید

به چندین و چند علت مختلف، خیلی تاکید داریم که تا می‌توانید تلاش کنید در جشن‌های چهارشنبه‌سوری امسال، پایتان به بیمارستان باز نشود.

دلیل اول این است که هر ساله در ایام نوروز، ارائه خدمات درمانی به بیماران بسیار کمرنگ‌تر از دیگر روزهای سال است. گرچه وزارت بهداشت اعلام کرده که امسال اجازه نمی‌دهد مراکز درمانی کشور در ایام نوروز به حالت نیمه تعطیل دربیاید، ولی با این وجود باز هم دور از ذهن نیست که امسال در زمان مراجعه به بیمارستان در شب چهارشنبه‌سوری، با نبود پزشک متخصص و کمبود کادر درمان روبه‌رو شوید.

دلیل دوم این است که در بیمارستان‌ها، کمبود تخت سوختگی به‌طور جدی وجود دارد، زیرا در بسیاری از بیمارستان‌ها، این تخت‌های حساس برای بیمارستان‌ها سود مالی چندانی ندارد و در نتیجه بیمارستان‌ها هم تمایلی به افزایش تعداد تخت‌های سوختگی ندارند. در واقع، تخت‌های سوختگی بیشتر از این‌که برای بیمارستان‌ها سودده باشند، زیان‌ده هستند.

مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که کشور به 2000 تخت سوختگی نیاز دارد.

همچنین بیمارستان‌های خصوصی هم تمایل چندانی به پذیرش بیماران سوختگی ندارند. زیرا پذیرش این بیماران برای آنها هم سود قابل توجهی ندارد و حتی احتمال دارد آمار مرگ و میر بیمارستان خصوصی را افزایش بدهد.

دلیل سوم، احتمال بروز عفوت‌های بیمارستانی پس از سوختگی است. اگر فکر می‌کنید که این عامل خیلی مهم و فراگیر نیست، باید بدانید که عفونت بیمارستانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و مرگ بیماران سوخته به حساب می‌آید. همین چند هفته قبل هم رئیس چهارمین همایش کشوری سوختگی، عفونت را مهم‌ترین عامل مرگ و میر بیماران دچار سوختگی عنوان کرد.

دکتر فرهاد حافظی به مهر گفت که براساس استانداردهای جهانی هر بیمار سوخته با یک اتاق و دو پرستار باید درمان شود، ولی متاسفانه در ایران چنین استانداردی وجود ندارد و به همین جهت مشکلات عــــفونت بعــد از سوختگی، علت اصلی مرگ و میر این قبیل بیماران است.

حتی رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت هم بصراحت به مهر گفته که 15 درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های کشورمان دچار عفونت بیمارستانی می‌شوند. این 15 درصد رقمی حدود 600 هزار بیمار را شامل می شود.

از طرف دیگر، نباید فراموش کنیم که احتمال ابتلا به عفونت بیمارستانی پس از سوختگی، بسیار بالاتر از بسیاری از بیماری‌هاست. یعنی در حالی که سالانه 600 هزار بیمار به عفونت بیمارستانی دچار می‌شوند، در این بین اصلا دور از انتظار نیست که بیماران سوانح و سوختگی، بخش زیادی از قربانیان عفونت بیمارستانی را تشکیل بدهند.

آمار امسال چقدر می‌شود؟

بــراساس آمارها، در چهارشنبه‌سوری سال 92 حدود 425 نفر که وضعشان از همه وخیم‌تر بود به بیمارستان منتقل شدند و حتی سه نفر هم در جریان آتش‌بازی‌های این جشن پرسروصدا، جان باختند.

در چهارشنبه‌سوری سال قبل، مردان بیشتر از زنان دچار حادثه شدند. براساس آمارهای وزارت بهداشت، تعداد مردان آسیب‌دیده از حوادث چهارشنبه‌سوری، بیش از چهار برابر زنان حادثه دیده بود.

بیشترین آسیب‌ چهارشنبه‌سوری سال قبل هم به چشم، گوش و در مجموع به صورت افراد وارد شده است. البته این اتفاق در سال‌های گذشته هم تکرار شد و معمولا هم بیشترین تبعات چهارشنبه‌سوری در ناحیه سر اتفاق می‌افتد.

سال قبل حتی نوزادان هم از تبعات چهارشنبه‌سوری در امان نبودند. یک کودک یک‌ساله را که در حوادث چهارشنبه‌سوری ســــال گذشته دچار حادثه شد، شـــاید بتوان به‌عنوان کم‌سن و سال‌ترین قربانی چهارشنبه‌سوری به حساب آورد.

به‌دلیل بروز همین تبعات ناگوار، حالا امسال پلیس اعلام کرده که از اجتماعات چهارشنبه‌سوری جلوگیری می‌کند. رئیس پلیس پیشگیری ناجا به ایسنا گفت که برپایی تجمع برای برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری ممنوع بوده و اجازه این کار داده نمی‌شود.این اقدام شاید بتواند جلوی برخی حوادث ناگوار چهارشنبه‌سوری را بگیرد، اما با توجه به این‌که مواد محترقه سنگین، عامل اصلی حوادث ناگوار است، بنابراین مقابله با ساخت یا واردات مواد محترقه و منفجره می‌تواند بحران سالانه سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری را به‌طور ریشه‌ای‌تر حل و فصل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha