:۱۶هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه شناسایی شده است.

سلامت نیوز:۱۶هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه شناسایی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور با اعلام این خبر گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع، با استفاده از تجارب جهانی و با تكیه بر دانش متخصصان داخلی، طرح‌های متعددی برای مقابله با كانون‌های گردو غبار و احیای پوشش گیاهی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه را با مشاركت‌های مردمی در دستور كار قرار داده است.

خداكرم جلالی كه در آخرین روز هفته منابع طبیعی به آذربایجان غربی سفر كرده بود حین بازدید از طرح‌های اجرا شده در حاشیه دریاچه ارومیه تصریح كرد: ساماندهی و مدیریت چرای دام در 170هزار هكتار از عرصه‌های حوضه آبخیز دریاچه، ایجاد پوشش گیاهی با عملیات بذر‌كاری و نهال كاری در 6هز ار و 400هكتار و اجرای عملیات قرق در 7هزار و 200هكتار ازجمله طرح‌هایی است كه از دی‌ماه امسال تا بیست ویكم اسفندماه جاری با هدف مهار كانون‌های بحرانی گرد و غبار اجرا شده است.

آنطور كه رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌گوید: نمك‌هایی كه با كاهش آب، از سطح دریاچه سربرآورده تبخیر آب دریاچه را سرعت بخشیده است. به گفته جلالی، برای مهار كانون‌های گردوغبار و پیشگیری از شكل‌گیری كانون‌های جدید گردوغبار ضروری است عملیات مهار بیابانزایی و احیای مراتع در 300هزار هكتار از عرصه‌های حوضه آبخیز دریاچه ارومیه اجرا شود.

جلالی با تأكید بر اینكه احیای دریاچه ارومیه اولویت سازمان جنگل‌هاست، خاطرنشان كرد: با همین رویكرد، اعتبارات لازم برای طرح‌های اجرا شده و در دست اجرا در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه از محل اعتبار سایر طرح‌های سازمان جنگل‌ها تأمین شده و تا‌كنون این سازمان بودجه‌ای از ستاد احیای دریاچه ارومیه دریافت نكرده است. درعین حال وی از تخصیص نخستین بخش اعتبارات در روز 20اسفندماه جاری خبر داد و گفت: اعتبارات تخصیص یافته هنوز توزیع نشده و به‌زودی این اعتبارات دراختیار سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط قرار می‌گیرد.

پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع هم كه رئیس سازمان جنگل‌ها را همراهی می‌كرد به همشهری گفت: فشار دام مازاد در عرصه‌های حوضه آبخیز ارومیه باعث تسریع در تخریب و تبدیل این عرصه‌ها به كانون‌های گردوغبار می‌شود. براین اساس، ساماندهی و مدیریت چرای دام در 600هزار هكتار از عرصه‌های حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در دستور كار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت.

آنطور كه گرشاسبی می‌گوید، برای ساماندهی و كنترل چرای دام در حوضه آبخیز ارومیه با همكاری سازمان دامپزشكی، طرح تفكیك دام مجاز از غیرمجاز برای نخستین بار در كشور به‌عنوان یك الگو در شهرستان ارومیه و درمنطقه سپرغان در حال اجراست. وی در توضیح این خبر افزود: در 600هزار هكتار عرصه‌های حوضه آبخیز ارومیه، دام‌های مجاز با پلاك كوبی (روی گوش) مشخص می‌شوند و درنتیجه كنترل دام در این عرصه‌ها برای مأموران منابع طبیعی آسان می‌شود.

معاون سازمان جنگل‌ها هزینه پلاك كوبی هر راس گوسفند را هزار تومان اعلام كرد و گفت: نصف این مبلغ را سازمان دامپزشكی و نصف دیگر را سازمان جنگل‌ها تأمین می‌كند. به گفته گرشاسبی 30میلیارد تومان اعتبار در سال آینده برای احیای دریاچه ارومیه به سازمان جنگل‌ها اختصاص یافته كه هزینه پلاك كوبی گوسفندان نیز از همین محل تأمین می‌شود.

    12میلیارد تومان اعتبار برای آذربایجان غربی

رحمان وهاب‌زاده، مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی هم درباره اقدامات اجرایی منابع طبیعی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: 12میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی به آذربایجان غربی و18 میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح منابع طبیعی در آذربایجان شرقی اختصاص یافته اما هنوز این اعتبارات تأمین نشده است. این درحالی است كه ریزگردهای نمكی و ماسه‌های شنی اطراف دریاچه ارومیه اكنون به تهدید جدی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینكه احیای دریاچه یكی از مهم‌ترین اولویت‌های منابع طبیعی است تصریح كرد: با همین رویكرد سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور وارد فاز اجرایی شد و دراولین گام، كانون‌های بحرانی گردو غبار را در حوضه آبخیز ارومیه شناسایی و سپس عملیات مهار این كانون‌ها را آغاز كرد. مدیركل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی در توضیح این مطلب افزود: در فاز یك اجرایی، عملیات مهار كانون‌های گرد وغبار در 3شهرستان ارومیه، میاندوآب و سلماس در حال اجراست. وهاب‌زاده با هشدار نسبت به گسترش كانون‌های گردوغبار در ارومیه گفت: زمان كاشت و غرس نهال، اردیبهشت‌ماه به پایان می‌رسد به همین دلیل با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای مالی، طرح‌های مهار كانون‌های گردوغبار عملیاتی و این طرح بدون تعطیلی و در همه روزها و با وجود شرایط دشوار جوی اجرا شد و طی روزهای تعطیل سال نو نیز بی‌وقفه ادامه می‌یابد. وی تأكید كرد كه اگر اعتبارات لازم تأمین شود، منابع طبیعی برای تثبیت كانون‌های گرد وغبار از هیچ تلاشی دریغ نخواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha