متخصصان تغذیه هشدار دادند: رژیم‌های غذایی حاوی كربوهیدرات اندك تاثیرات نامطلوبی روی مهارت‌های ذهنی افرادی كه رژیم می‌گیرند، بر جای می‌گذارند.

این متخصصان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند، هرچند دنبال كردن یك رژیم غذایی حاوی مقادیر اندك كربوهیدرات‌ها می‌تواند تا حد زیادی در كاهش وزن تاثیر داشته باشد اما از سوی دیگر تاثیرات سوئی روی مهارت‌های ذهنی و ادراكی افراد بر جای می‌گذارند.

پژوهشگران دانشگاه توفتز دریافته‌اند؛ وقتی افراد كربوهیدرات‌ها را از رژیم غذایی روزانه خود حذف می‌كنند عملكرد آنها در فعالیت‌هایی كه بر اساس حافظه صورت می‌گیرند، به میزان چشمگیری ضعیف می‌شود و كارآیی آنها در فعالیتهای ذهنی كاهش می‌یابد.

هولی آی تیلور، محقق و روانشناس دانشگاه توفتز در این باره تاكید كرد: این پژوهش نشان می‌دهد غذایی كه می‌خوریم تاثیر آنی روی رفتارهای ذهنی دارد و به طور معمول رژیم‌های غذایی فاقد كربوهیدرات یا حاوی مقادیر بسیار كم از این گروه غذایی تاثیرات منفی شدیدی روی قدرت تفكر و ذهن اعمال می‌كند.

علت این تاثیر آن است كه مغز از قند گلوكز به عنوان سوخت اولیه خود استفاده می‌كند و درعین حال هم هیچ راهی برای ذخیره آن ندارد. در عوض در صورت نیاز كربوهیدراتهای بدن شكسته شده و تبدیل به گلوكز می‌شوند. سپس گلوكز به وسیله جریان خون به مغز می‌رسد و در آنجا بلافاصله بعنوان انرژی مورد نیاز برای سلولهای عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این ترتیب اگر ذخایر كربوهیدرات در بدن وجود نداشته باشد، آسیب جدی به مغز وارد می‌شود و این عضو با كمبود انرژی و سوخت مواجه خواهد شد.

نتایج این تحقیق در مجله «اشتها» منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha