دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 142150

مدیر كل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با بیان اینكه اصطلاح بازار سیاه كلیه در ایران صدق نمی كند، گفت: ایران جزو کشورهایی است که دارای بازار سفید پیوند کلیه در جهان است و علت این امر، روال شفاف و سالم اهدای عضو است.

سلامت نیوزمدیر كل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با بیان اینكه اصطلاح بازار سیاه كلیه در ایران صدق نمی كند، گفت:  ایران جزو کشورهایی است که دارای بازار سفید پیوند کلیه در جهان است و علت این امر، روال شفاف و سالم اهدای عضو است.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر سید احمد تارا، مدیر كل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی در برنامه «ره آورد» شبكه رادیویی سلامت با بیان اینکه در كشور 27 الی 28 هزار بیمار دیالیزی وجود دارد، افزود: ظرفیت پیوند كلیه كشور در سال زیر 2 هزار پیوند بوده، این در حالی است كه تولید بیماری نارسایی ملیه بیش از 50 مورد در سال می باشد. امیدواریم كه این میزان پیوند را با كنترل، نظارت و ساماندهی وضعیت بیماران تا سال 1394 به 3500 برسانیم.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم تا بیماران هم از ظرفیت پیوند کلیه از افراد زنده و هم فردی که دچار مرگ مغزی شده است استفاده کنند. به این منظور به دنبال استفاده از توان یک سازمان مردم نهاد در کشور هستیم؛ كه بر اساس این طرح هیچ بیمارستانی حق پیوند کلیه ندارد مگر انجمن حمایت از بیماران کلیوی مجوز آن را صادر کرده باشد.

مدیر کل دفتر امور بیمارستان های وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اجرای برنامه های مدون و جامع در راستای پیوند كلیه، دیالیز، شناسایی گروه های پرخطر و ... توسط وزارت بهداشت طی سال آینده، اظهاركرد: بسیاری از اعلامیه هایی که با عنوان فروش کلیه در سطح شهر نصب شده است با قصد کلاهبرداری از افراد نیازمند بر روی در و دیوار نصب می شود و بدین وسیله از افراد کلاهبرداری می کنند. از این رو، بیمارانی که دچار نارسایی کلیه هستند به اعلامیه هایی که در سطح شهر مبنی بر فروش کلیه نصب شده توجه نکنند. بنابراین بهترین شكل نظارت بر دلالی كلیه، این است كه بیماران تنها از طریق انجمن حمایت از بیماران کلیوی اقدام به پیوند كنند.

مدیر كل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی در پایان خاطرنشان كرد: در بحث بیماریابی، باید بر روی افراد در معرض بیماری كلیوی تمركز كنیم و با شناسایی گروه های پرخطر همچون سالمندان، افراد دیابتی و فشار خون و اعضای خانواده آن ها و كنترل وضعیت سلامتی آن ها اقدام به شناسایی بیماران كلیوی كنیم تا بتوانیم از حاد شدن بیماری آن ها بكاهیم تا انشاء الله دیگر هیچ بیماری نیازمند پیوند كلیه نباشد.

یادآور می شود، برنامه «ره آورد» كاری از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20 به مدت 40 دقیقه از موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز تقدیم شنونده های صدای دانش، نشاط و آرامش می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha