پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 142439

در مهرماه هنگامی که ساعت ها یک ساعت به عقب کشیده می شود، همه خوشحال اند چون می توانند یک ساعت بیشتر بخوابند؛ اما در فصل بهار، تغییر مجدد ساعت ها چندان طرفدار ندارد. سال هاست که درباره پیامدهای تغییر ساعت مطالبی مطرح می شود. برخی محققان معتقدند تغییر ساعت تاثیر منفی روی بدن می گذارد. علاوه بر آن، تاثیر آن در میزان صرفه جویی انرژی نیز بحث برانگیز شده است.

پیامدهای تغییر ساعت برای بدن

سلامت نیوز: در مهرماه هنگامی که ساعت ها یک ساعت به عقب کشیده می شود، همه خوشحال اند چون می توانند یک ساعت بیشتر بخوابند؛ اما در فصل بهار، تغییر مجدد ساعت ها چندان طرفدار ندارد. سال هاست که درباره پیامدهای تغییر ساعت مطالبی مطرح می شود. برخی محققان معتقدند تغییر ساعت تاثیر منفی روی بدن می گذارد. علاوه بر آن، تاثیر آن در میزان صرفه جویی انرژی نیز بحث برانگیز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در ادامه مطلب به بخشی از نظرات محققان در این زمینه اشاره می کنیم.

بدن شاید هرگز به این ساعت جدید، عادت نکند و این تغییر می تواند برای سلامتی بدن مضر باشد.

محققان  آلمانی می گویند: برای صرفه جویی در انرژی، ساعت ها را تغییر می دهیم غافل از اینکه ساعت بیولوژیکی بدن را نمی توان تغییر داد و با این تغییر ساعت تطبیق داد.

محققان دریافتند با تغییر ساعت ، بدن در فصل پاییز مشکل ندارد اما با تغییر ساعت در بهار که یک ساعت به جلو کشیده می شود، نمی تواند خود را تطبیق دهد.

این تغییر ساعت مدت و کیفیت خواب را کاهش می دهد: محققان فنلاندی طی یک بررسی به این نتیجه رسیدند که کاهش خواب یک ساعته، در پی تغییر ساعت بازده و کیفیت خواب را تا ۱۰درصد کاهش می دهد.

افزایش حمله های قلبی:محققان بیمارستان میشیگان آمریکا دریافتند، در اولین روز کاری پس از تغییر ساعت، میزان موارد گزارش حمله قلبی تا ۲۵ درصد افزایش می یابد. به بیان دیگر افراد مستعد به بیماری قلبی، پس از تغییر ناگهانی ساعت بیشتر در معرض خطر هستند.

افزایش آسیب ها در محل کار:محققان طی مطالعه ای میزان حوادث کار را پس از تغییر ساعت بررسی کردند.

نتیجه این بررسی نشان داد، در اولین روزکاری پس از تغییر ساعت که کارگران یک ساعت خواب را از دست دادند، به طور مکرر دچار آسیب های شدید شدند. اما در روزهای پاییز که ساعت یک ساعت به عقب کشیده می شود، تفاوت چشمگیری در تعداد حوادث کار یا شدت آن نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha