یک فعال زیست محیطی در خصوص زباله های بیمارستانی و شرایط بحرانی پسماند در مناطق شمالی کشور به وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی نامه ی سرگشاده نوشت

نامه سرگشاده برای وزیر بهداشت/ فکری برای زباله‌های استان‌های شمالی کنید

سلامت نیوز: یک فعال زیست محیطی در خصوص زباله های بیمارستانی و شرایط بحرانی پسماند در مناطق شمالی کشور به وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی نامه ی سرگشاده نوشت . متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر هاشمی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و عرض و ضمن تقدیر از جناب عالی به جهت دست آوردهای مناسبی که در زمینه سلامت عمومی داشته اید و تبریک پیشاپیش سال نو و عید باستانیمان نوروز، اینجانب سهیل اولادزاد، فعال محیط زیست، بیش از پنج سال صرفا روی موضوع فاجعه باری در شمال کشور، با عنوان معضل پسماند و رفع آن تلاش میکنیم. تلاش هایی که با کمترین حمایتی از جانب نهادهای مختلف مرتبط همراه بود و نتیجه آن برای بنده، تا کنون امنیتی شدن و در آخرین اقدام، اسپری فلفل بوده است و دقیقا این اسپری فلفل و قطره چشم بود که بانی مدد جویی بنده از شما شد.

جناب آقای وزیر؛ به اطلاع جناب عالی می رسانم، که با کمال تاسف، امروز به جرات می توان گفت در تمامی مراکز دپو زباله در سطح استان های شمالی ، کیسه های زرد رنگ زباله های بیمارستانی رخ نمایی می کند، هر چند که برخی از این زباله در کیسه هایی غیر از رنگ بیان شده در سواحل دریای خزر، همچون ساحل شهر بهنمیر از توابع شهرستان بابلسر به چشم می خورد.

جناب آقای دکتر؛ علاوه بر رهاسازی زباله های بیمارستانی در برخی از محل های دپو، باید از وضعیت خود این محل های دپو نیز گفت که امروز به صورت فاجعه باری در حال نابودسازی محیط زیست و نهایتا به خطر انداختن سلامت شهروندان هستند. به عنوان چند نمونه، می توان به محل دپو زباله های شهری شهرستان محمود آباد اشاره کرد که در چند قدمی ساحل خزری واقع شده که از آبزیان آن تغذیه میکنیم و فاصله چندانی نیز تا شناگاه ها و تفرجگاه های منطقه ای ندارد. شاید هم باید از محل های دپو زباله های شهری قائمشهر و آمل در نزدیکی تلار و هراز گفت.

جناب آقای دکتر هاشمی؛ شاهد ورود شیرابه های ناشی از زباله ها با دبی بالا به رودخانه تلار و هراز بوده ام، شاهد تغییر رنگ رودخانه در تلار و شاهد کودکان و جوانانی نیز بوده ام که شاید پانصد متر پایین تر، بی خبر از تمام این فجایع مشغول تفریح و ماهیگیری بوده اند و چه کسی مسئول پاسخگویی به آینده مبهم این آینده سازان کشور است؟

وزیر محترم بهداشت؛ هر روز که می گذرد، بیش از 6000 هزار تن از زباله های سه استان ساحلی خزر، در بهترین و بکرترین مناطق این استان ها، از میان شالیزار های برنج گرفته تا مراتع و جنگل ها و دریا انباشت می شود و ره آورد این بی تدبیری چندین ساله برای مردم این دیار موج سرطان های گوارشی و پوستی بوده است. زمانی که وزارت نیرو میلیارد ها دلار برای ساخت سد های جدید که این چنین باعث خشکیدگی دریاچه ها و تالابها و نهایتا گرد و غبار شده است هزینه می کند، در طبیعت حساس شمال کشور در مواجهه با این سوال که چرا تمام شهرهای شمال با وجود سطح آب بالا، از چاه های جذبی فاضلاب استفاده می شود و هنوز سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهری در این شهرها راه اندازی یا حتی طرح ریزی نشده است، از نبود بودجه کافی حرف به میان میاورند. اما باز هم بنده شاهد تخلیه فاضلاب های خانگی به درون رودخانه ها و یا بطن جنگل ها بوده ام، فاضلابی که توسط کامیون های تخلیه چاه با بار آلودگی میکروبی بسیار بالا در طبیعت رها می شود و هر روز همین عدم مدیریت قربانی میگیرد.

جناب آقای وزیر؛ هر روز به فکر تجهیزات نوین بیمارستان ها و ساختن درمانگاه های روستایی جدید در کنار درمانگاه های قدیمی هستید، اما چطور می توانید این زمانی که شعار وزارت خانه تان؛ پیشگیری بهتر از درمان است، این چنین در مقابل این کاستی ها سکوت کنید؟ هر روز هشت و نیم میلیون شمالی فاضلاب خانگی خود را به آب ها می سپارند، که اگر سهم هر فرد را برای فاضلاب تنها یک لیتر تصور کنیم، این میزان هشت و نیم میلیون لیتر فاضلاب خام می شود، فاضلابی که مطمئنا در چرخه طبیعی خود باز هم به شیرآب ها باز می گردد.

در هر حال، جناب آقای وزیر، به عنوان یک ایرانی،ضمن هشدار نسبت به وخامت اوضاع بیان شده ارتباط با بهداشت محیط در استان های شمالی، به ویژه مازندران، از شما تقاضا دارم تا به جای تامین داروهای جدید یا تامین تنها هزینه های درمان بیماری های خاص، از اتفاق افتادن این بیماری ها جلوگیری کنید و نه به عنوان یک وزیر، که به عنوان یک پزشک قسم خورده، به نام این ملت و دیار و برای سلامتی شهروندانی که سال ها به مرگ خاموش مبتلا شده اند، در عوض مسئولین استانیشان کاری کنید و از ضربه هر چه بیشتر به سلامت ایشان جلوگیری کنید.

سهیل اولادزاد - فعال مستقل محیط زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha