رئیس مركز تحقیقات سلولی و مولكولی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: رفتارهای اجتماعی تأثیر زیستی بر مغز دارد لذا می‌توان برای توانمندسازی مغز افراد به خصوص در سال‌های مدرسه و پیش از آن كه شخصیت فرد شكل می‌گیرد استفاده كاربردی كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی ایران، محمدتقی جغتایی با بیان این مطلب كه ناحیه پیشانی مغز مربوط به رفتارهای اجتماعی اظهار داشت: این قسمت از مغز توسط محیط ساخته ‌می شود و آنگاه فرد دارای شخصیت خاص خود می‌گردد. به همین دلیل توانمندسازی افراد با استفاده از محیط یك بحث صرفا فلسفی یا ایدئولوژیك نبوده بلكه بحث علمی است.
وی با بیان اینكه تمام تغییرات در جایگاه‌هایی از مغز اتفاق می‌افتد و حتی فرد می‌تواند رابطه خود را با محیط تنظیم كند خاطرنشان كرد: این تنظیم رابطه بستگی به توسعه و شكل‌گیری بخش مذكور در مغز دارد بنابراین فردی به دیگران آسیب می‌رساند در حالی كه در فرد دیگری مدارهای عصبی شكل گرفته به دنبال تأثیر محیط موجب می‌شود كه نه تنها او در برابر آسیب وارده به دیگران بی تفاوت نباشد بلكه جان خود را فدای محافظت از آنها می‌كند.
رئیس مركز تحقیقات سلولی و مولكولی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: در گذشته تصور می‌شد كه بیماری‌های روانی جایگاهی جدا از مغز دارند ولی بعدها باور بر این شد كه جایگاه این بیماریها در مغز است. در دو دهه اخیر این مقوله مطرح شده كه نه تنها جایگاه بیماری‌های روانی بلكه جایگاه رفتار،‌كردار و مسائل اجتماعی در مغز می‌باشد و علمی تحت عنوان علوم اعصاب در زمینه سلامت اجتماعی شكل گرفت.
جغتایی در خصوص استفاده كاربردی از مقوله تعامل محیط و مغز از قراردادن افراد دچار وسواسی اجباری در محیطی غیر از محیط خانه كه كاركرد دیگری برای آنها داشته باشد ودادن نقش‌های مثبت به آنها به صورت تدریجی اشاره كرد و افزود: چنین كاری موجب می‌شود كه مدارهای شكل گرفته مربوط به رفتارهای وسواسی در مغز آنها كه بر اثر شرایط و استفاده بسیار قوی شده بودند سست شده و از بین بروند بنابراین در عوض به آرامی مدارهای جدیدی شكل می‌گیرند كه از نوع مثبت هستند و لذا فرد شخصیت مثبتی پیدا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha