شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 14384

دبیر كل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی گفت: ترامادول یك ماده مخدر نشئه ‌كننده یا به عبارتی تریاك مدرن است.

حسن احمدیان در گفت‌وگو با فارس، گفت: متأسفانه ترامادول در سال‌های اخیر در حوزه مواد مخدر و به خصوص بین روانگردان‌ها به مشكلی عمومی در سطح كشور و جهان تبدیل شده است.
وی تصریح كرد: با بی‌توجهی داروخانه‌ها به بخشنامه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی مبنی بر این كه داروخانه‌ها داروی ترامادول را بدون نسخه پزشك به بیمار تحویل ندهند، این دارو مثل نقل و نبات در اختیار بیماران قرار می‌‌گیرد و این كار یك آفت خطرناك در جامعه است.
دبیر كل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: قرص ترامادول مسكنی قوی است؛ كه فقط طبق نظر پزشك معمولاً برای بیمارانی كه بعد از عمل جراحی دردهای سختی دارند، تجویز می‌شود.
وی با اشاره به گزارش وزارت بهداشت و درمان مبنی بر این كه پارسال در كشور بالغ بر 30 میلیارد عدد استامینوفن كدئین مصرف شده ‌است‌ كه این میزان مصرف در جهان بی‌سابقه است، تصریح كرد: در كشور ما سوء‌مصرف قرص ترامادول در میان برخی از جوانان ناآگاه، شایع و اغلب اعتیادآور است.
احمدیان با اشاره به وجود دو مشكل اساسی در زمینه مصرف دارو در كشور تأكید كرد: فرهنگ مصرف دارو ‌و خود‌درمانی در كشور ما بسیار شایع و مشكل‌‌ساز است مثلاً اعضای خانواده داروهایی را كه پزشك برای مداوای آن‌ها تجویز كرده و معلوم نیست كه روی دیگران چه تأثیری بگذارد به راحتی به هم توصیه و تجویز ‌می‌كنند.
دبیر كل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی خاطر‌نشان كرد: افراد بی‌اطلاعی كه داروها را به دیگران توصیه و تجویز می‌كنند، طبق نظر قانون مجرم محسوب می‌شوند.
دبیر كل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی افزود: در واقع وزارت بهداشت و درمان، صدا و سیما، جراید و مطبوعات باید هر چه سریع‌تر با یاری یكدیگر، فرهنگ‌سازی عمومی كنند‌ تا كسی در آن چه تخصص ندارد، دخالت نكند.
احمدیان تأكید كرد: ترامادول قرصی مفید است كه باید در شرایط خاص و زیر نظر پزشك تجویز شود، اما آمار مصرف این قرص در جوانان گاه به 30 خشاب در روز می‌رسد، كه این سوءمصرف برای فرد به مراتب مهلك‌تر از تریاك، حشیش، مواد مخدر سنتی وحتی قرص اكستازی و آمفتا است.
وی از عواقب سوء‌مصرف این قرص به روان‌پریشی و اختلال مغزی، دو‌بینی شخصیتی، ناتوانی در تصمیم‌گیری، عدم تعادل در راه رفتن و خشكی‌دهان اشاره كرد و گفت: عموماً مصرف‌كنندگان این قرص به افرادی تهاجمی، غیرقابل كنترل و پرخاشگر تبدیل می‌شوند.
وی با بیان این كه ترامادول یك ماده مخدر نشئه ‌كننده یا به عبارتی تریاك مدرن است، دلیل مصرف زیاد این قرص را در دسترس بودن آن دانست و خاطر‌‌نشان كرد: میزان مصرف ترامادول در تهران به دلیل وجود تراكم جمعیت بیش از سایر شهرستان‌ها است.
دبیر كل جمعیت رهایی از آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: همه معتقدند كه پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه‌اش كم‌تر است‌ اما بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی این دارو را مصرف می‌كنند، چون نتایج تحقیق و پژوهش‌ها درباره خطرات مصرف این قرص به اطلاع عموم نرسیده است و سوء مصرف ترامادول را مانند تریاك، هروئین و سایر مواد افیونی ناپسند نمی‌دانند.
احمدیان با اشاره به این‌كه تمام كسانی كه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌كنند؛ باید مانع شوند تا دارویی بدون دستور پزشك در اختیار مردم قرار گیرد، تصریح كرد: واحد پزشكی و وزارت بهداشت و درمان و حتی ستاد مبارزه با مواد مخدر باید با فرهنگ‌سازی و معرفی داروخانه‌های متخلف به مردم به شدت این موضوع را كنترل كنند؛ ولی متأسفانه آن‌ها این وظیفه را به خوبی انجام نمی‌دهند.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha