وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تعیین مالیات بر عرضه کالاهای آسیب رسان، در عین حال گفت: رتبه‌بندی شرکت‌های غذایی و دارویی باید انجام شود.

سلامت نیوزوزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تعیین مالیات بر عرضه کالاهای آسیب رسان، در عین حال گفت: رتبه‌بندی شرکت‌های غذایی و دارویی باید انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم پنجمین دوره مدیریت کیفیت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید شرکت‌هایی که محصولات مناسب‌تر تهیه می‌کنند به مردم معرفی شوند، گفت: در بحث غذا و مواد آرایشی و بهداشتی موافق به دادن یارانه نیستم، اما باید در این زمینه‌ها تبلیغ کنیم و این حق مردم است که بدانند از بین 14 هزار شرکتی که در این حوزه‌ها وجود دارند، کدامیک محصولات درجه یک و کدامیک محصولات متوسط و پایین تولید می‌کنند.

وی افزود: رسانه‌ها باید این ساز و کار را فراهم کنند. باید سازوکار درستی ایجاد شده و در این زمینه به مردم اطلاع رسانی شود که کدام شرکت‌ها محصولات مناسب دارند. همچنین باید شرکت‌های دارویی رتبه‌بندی شده و مثلا در زمینه تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی مردم باید بدانند از بین 20 شرکت دارویی کدام یک رتبه اول را داشته تا متناسب با آن کیفیت، هزینه پرداخت کنند.

وزیر بهداشت در زمینه ارتقای کیفیت این محصولات گفت: ما از واگذاری‌ها به بخش خصوصی صحبت می‌کنیم، اما عملا بخش عمومی غیردولتی را توسعه می‌دهیم. اگر واگذاری‌ها به صورت کامل به بخش خصوصی انجام شود، یک رقابت سالم ایجاد شده و کیفیت ارتقا پیدا می‌کند. جایزه مدیریت کیفیت در هدایت بازار و مصرف‌کننده تاثیری ندارد، اما باید سازوکاری قرار دهیم که این جوایز در هدایت بازار هم تاثیر بگذارد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا این جایزه زمینه‌ای را برای تخلف ایجاد نمی‌کند، گفت: همانطور که مشخص شد، بعضی از شرکت‌هایی که جایزه گرفتند، تکراری هستند. معمولا هیچ چیز ارزشی بیش از آبرو ندارد و شرکت‌های تجاری و برندهای شناخته شده که جایزه گرفته‌اند، آبروی خود را برای سود خلاف به دلیل عرضه کالای بی‌کیفیت، نمی‌ریزند. بنابراین شرکت‌هایی که در این مجامع موفق به کسب جایزه می‌شوند، حتما استانداردها را رعایت کرده و البته نظارت هم روی آنها صورت می‌گیرد. ما علاقه‌مند هستیم این عرصه وسیع‌تر شده و به دو شرکت تولیدکننده موادغذایی منحصر نشود، اما تا زمانی که این کارها نهادینه شود، زمان‌بر است.

لزوم کنترل مصرف در زمینه کالاهای آسیب رسانهاشمی در مورد برخی اقلام آسیب‌رسان که علامت استاندارد دارند، گفت: برخی از اقلام غذایی مانند پفک، چیپس و برخی شکلات‌ها و... هم گواهی بهداشتی دارند و هم سازمان ملی استاندارد آنها را تایید کرده است. از طرفی چون تبلیغات صورت می‌گیرد، نیازهایی در بازار ایجاد می‌شود، اما ما باید مصرف را کنترل کنیم. مثلا عوارضی بر کالاهای آسیب‌رسان قرار دهیم.

وی افزود: سیگار یکی از کالاهای آسیب‌رسان به سلامت است. ما تلاش می‌کنیم که مالیات بر عرضه سیگار گذاشته شود و افزایش که متاسفانه همکاری‌های لازم در این زمینه صورت نمی‌گیرد. بنابراین باید برای کنترل مصرف، هزینه خرید محصول آسیب‌رسان از طریق مالیات بر عرضه افزایش داده و مصرف آن را کنترل کنیم، چراکه نمی‌توانیم بگوییم این مواد آسیب‌رسان در بازار نباشند، چون در این صورت این کالاها از مسیر قاچاق وارد می‌شوند.

وزیر بهداشت در این باره افزود: اما در همه دنیا عوارضی بر این کالاها می‌بندند و مصرف را کنترل می‌کنند. مصرف مواد قندی زیاد مانند نوشابه‌ها و مصرف مواد پرنمک بار بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و ما باید از سرمایه‌های ملی برای درمان آنها استفاده کنیم.

ضعف نظارتی در حوزه غذا شدید استهاشمی درخصوص نحوه نظارت بر استانداردها نیز اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو این کنترل و نظارت را در دست دارند، اما ابزاری که در اختیار هر دو مجموعه است در مقایسه با دو تا سه دهه قبل کمتر بوده و تعداد نفراتی که در این زمینه داریم، کم است. متاسفانه در کشور برای نظارت یا هزینه نمی‌شود یا هزینه‌های کمی صورت می‌گیرد؛ در حالی که نظارت بخشی است که به شدت به آن نیاز داریم و نیاز ما به این موضوع جدی است.

وی با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک گفت: حضرت علی (ع) در نامه خود به مالک در بخش نظارت توجه ویژه داشته است. البته نمی‌توان گفت همه استانداردها به صورت دقیق رعایت می‌شود، اما هرکجا تخلفی کشف می‌شود، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو با آن برخورد کرده و نهایتا برای صدور حکم به دستگاه قضایی می‌رود.
مردم مشارکت کنندوزیر بهداشت افزود: البته ابزارهای نظارتی موجود قابل اطمینان است، اما ما همه چیز را نظارت نمی‌کنیم و اگر بگوییم همه چیز تحت نظارت ماست، مردم می‌دانند که دروغ گفته‌ایم. واقعیت این است که نظارت انجام می‌شود و اگر تخلفی دیده شود با آن برخورد می‌شود. البته در برخی موارد جرایم مخفی می‌ماند؛ چراکه ناظران ما کافی نیستند. ما نباید در این زمینه دولت را بزرگ کنیم و باید از مشارکت‌های مردمی، NGOها، اتحادیه‌ها و اصناف کمک بگیریم. مثلا در صنف پزشکی، نظام پزشکی کمک کند و در همه حوزه‌ها خود صنف کمک کند. به نظر می‌رسد شرایط ما در این زمینه خوب است اما کافی نیست.

در صورت افزایش سرخود تعرفه با 1690 تماس بگیریدهاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص اینکه برخی بیمارستان‌ها تعرفه‌های خود را خودسرانه بالا برده‌اند، گفت: اگر مواردی در این زمینه وجود دارد، باید با شماره 1690 تماس گرفته تا رسیدگی شود. در غیراینصورت همه مراکز تا تصویب تعرفه‌ها از سوی هیات وزیران صبر می‌کنند.

وی گفت: تعرفه‌ها تا قبل از اعلام نظر هیات وزیران براساس تعرفه‌های سال 93 است و پیش‌بینی می‌کنم طی یک تا دو هفته آینده تعرفه‌های جدید اعمال شود. این برای اولین بار است که شورای عالی بیمه قبل از پایان سال کارش را انجام داد و به هیات وزیران فرستاد و برای اولین بار است که تعرفه‌ها در فروردین‌ماه نهایی می‌شود.

پرداخت‌ها حتما مبتنی بر عملکرد استمطالبات پرسنل بیمارستان‌ها تا پایان سال 93 پرداخت شدوزیر بهداشت درخصوص پرداخت‌ها به پرسنل بیمارستان‌ها گفت: حتما پرداخت‌ها مبتنی بر عملکرد است، اما این به معنی افزایش حقوق نیست. یعنی دستمزدی که جراح یا همکاری در حوزه تشخیصی می‌گیرد، بخشی از آن بین کل کارکنان بیمارستان‌ها از جمله پرستاران بازتوزیع می‌شود. برای اولین بار به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور دادیم و پرداخت‌ها تا پایان سال 93 انجام شد. فکر می‌کنم قدم‌های خوبی هم برای جامعه پرستاری اتفاق افتاد.

وی درخصوص تعرفه‌های پرستاری اظهار کرد: در مورد تعرفه‌های پرستاری برای بخش خصوصی به زودی در شورای عالی بیمه تصویب می‌شود. در بخش دولتی هم باید منابع آن تامین شود تا ببینیم آیا اجرای این قانون عملی است یا خیر.

لزوم توزیع شیر مناسب بین دانش‌آموزانهاشمی بر مصرف مواد لبنی سالم تاکید کرد و گفت: شیر مناسب باید برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه توزیع شود. در زمینه قیمت نیز باید از طریق دولت و مجلس حمایت شود که مردم بتوانند از مواد لبنی بیشتری استفاده کنند و حتی بتوانیم ویتامین D را به شیر اضافه کنیم. بنابراین باید حمایت‌های جدی صورت گرفته و در قانون بودجه که مجلس آن را تصویب می‌کند نیز دیده شود تا در آینده از پوکی استخوان و معلولیت‌ها پیشگیری کنیم، چراکه در این صورت هزینه‌های خودمان کاهش پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت همچنین افزود: این موضوع در دولت مطرح شده اما طبق بررسی‌های ما در توزیع شیر و در انتخاب نوع آن مشکلاتی وجود دارد که بزودی گزارشی را در این زمینه تقدیم ریاست جمهوری خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha