مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ضمن اشاره به کم آبی در این استان نسبت به وقوع پدیده فرونشست زمین در نقاط مختلف استان قزوین هشدار داد، این درحالی است که نماینده استان قزوین در شورای عالی استانهای نیز هفته گذشته نسبت به مشکل کم آبی در این استان هشدار داده و اعلام کرده بود: دشت حاصلخیز قزوین با وجود ۴۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در آستانه کویری شدن قرار گرفته و ۳۵۰۰هکتار باغات سنتی انگور، بادام و پسته آن به ۲ هزار هکتار تقلیل یافته و همین مقدار نیز در حال نابودیست.

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ضمن اشاره به کم آبی در این استان نسبت به وقوع پدیده فرونشست زمین در نقاط مختلف استان قزوین هشدار داد، این درحالی است که نماینده استان قزوین در شورای عالی استانهای نیز هفته گذشته نسبت به مشکل کم آبی در این استان هشدار داده و اعلام کرده بود: دشت حاصلخیز قزوین با وجود ۴۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در آستانه کویری شدن قرار گرفته و ۳۵۰۰هکتار باغات سنتی انگور، بادام و پسته آن به ۲ هزار هکتار تقلیل یافته و همین مقدار نیز در حال نابودیست.

صدرالدین علیپور در گفت‌وگو با ایلنا در مورد احتمال کویری شدن دشت حاصل‌خیز قزوین و مشکل کم آبی در این استان گفت: بحث کم‌آبی در سال‌های اخیر چه از نظر میزان نزولات جوی و چه از نظر میزان رشد و توسعه استان و به تبع آن، افزایش استحصال از آب‌های زیرزمینی؛ استان قزوین را دچار مشکل کرده است که یکی از مهم‌ترین این مشکلات فرونشست زمین در دشت‌هاست.

وی با اشاره به اینکه استفاده بیش از اندازه از چاه‌ها سبب کاهش سطح آبهای زیر زمینی در استان قزوین شده است، اظهار کرد: فرونشست زمین آخرین مرحله از مرگ خاک است و سبب می‌شود تا احیای سفره‌های آب زیرزمینی دیگرممکن نباشد. ما در سال‌های گذشته در قسمت‌های مختلف استان قزوین با فرونشست خاک در مقیاس‌های مختلف روبرو بودیم و این پدیده در قزوین گاهی به حد بحران نیز رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: تدابیر مختلفی در طی این مدت برای پیشگیری از فرونشست خاک صورت و در اولویت سیستم اجرایی استان به ویژه استانداری قرار گرفته است که از جمله این موارد می‌توان به پلمپ کردن بسیاری از چاه‌های غیرمجاز، برنامه‌ریزی برای کم کردن چاه‌های مجاز به عنوان راه حل کوتاه‌مدت و برنامه‌ریزی برای مکانیزه کردن سیستم کشاورزی و استفاده از پساب‌ها به عنوان برنامه بلند مدت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بحران آب در استان قزوین در طولانی مدت به وجود آمده و در طولانی مدت نیز از بین می‌رود اظهار کرد: امیدواریم اقداماتی که در کوتاه‌مدت رخ می‌دهد بتواند تا حد زیادی از به وجود آمدن پدیده فرونشست زمین جلوگیری کند.

علیپور درپاسخ به اینکه آیا می‌توان از آب رودخانه شاهرود برای حل مشکل دشت استان قزوین استفاده کرد؟ گفت: این مسئله نیاز به کار کار‌شناسی دقیقی دارد. باید ظرفیت این رودخانه، دبی آن و تاثیر این اقدام در مقصد رودخانه شاهرود به طور دقیق بررسی و سپس در مورد آن اظهار نظر شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha