رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تب كریمه كنگو یك بیماری ویروسی مشترك بین انسان و دام است كه از ابتدای امسال 108 نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند و از این تعداد 16 نفر جان باختند.

محمدمهدی گویا در گفت‌و‌گو با فارس افزود: تب كریمه كنگو یك بیماری ویروسی مشترك بین انسان و دام است كه گهگاهی در ایران دیده می‌شود، طی یك ماه اخیر 5 مورد از این بیماری در لارستان فارس مشاهده شده است كه یك نفر از آنان جان باختند.
وی افزود: عامل این بیماری خونریزی دهنده، ویروسی است كه از طریق نیش كنه به حیوانات منتقل می‌شود، از طریق نیش كنه ممكن است، انسان هم مبتلا شود، تماس با ترشحات بدن یا خون حیوان آلوده یا ذبح حیوان آلوده نیز باعث انتقال این بیماری می‌شود.
وی اضافه كرد: در صورتی كه فردی در تماس با حیوان آلوده به ویروس این بیماری نكات بهداشتی را از جمله پوشیدن دستكش رعایت نكند، ممكن است بر اثر تماس با خون، ترشحات بدنی یا احشای حیوان آلوده به این بیماری مبتلا شود. علاوه بر آن این بیماری ممكن است بر اثر تماس انسان با انسان از طریق ترشحات بدن و خون این بیماری منتقل می‌شود.
گویا گفت: علامت بیماری تب كریمه كنگو تب، دردهای عضلانی و استخوانی، خونریزی از دهان، لثه، بینی و حتی دستگاه گوارش، مشاهده خون در مدفوع، استفراغ خونی و ادرار خونی است و در مراحل پیشرفته منجر به زردی و مرگ فرد می‌شود.
رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: خوردن گوشت حیوانات به ندرت منجر به انتقال این بیماری می‌شود، مگر این كه گوشت حیوان آلوده خوب نپخته باشد، علت اصلی انتقال این بیماری تماس با ترشحات یا خون حیوان آلوده است، گاو، گوسفند و بز از جمله حیواناتی هستند كه به این بیماری مبتلا می‌شوند و آن را انتقال می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha