پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دانمارک موفق شدند روشی ساده برای تشخیص احتمال ابتلا به سرطان پستان پیش از ورود بیماری به مرحله خطرناک بیابند.

سلامت نیوز:پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دانمارک موفق شدند روشی ساده برای تشخیص احتمال ابتلا به سرطان پستان پیش از ورود بیماری به مرحله خطرناک بیابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، با یک آزمایش خون ساده که طی آن همه ترکیب‌ها (متابولیت‌ها) تجزیه و تحلیل می‌شوند، می‌توان با دقت 80 درصد در مورد خانم‌ها پیش‌بینی کرد که طی دو تا پنج سال آینده به سرطان پستان مبتلا خواهند شد یا نه.

راسموس برو، استاد شیمیایی‌سنجی دانشگاه کپنهاگ در دانمارک می‌گوید این متد جدید که «پروفایل متابولیک خون» نامیده می‌شود هنوز تکمیل نشده است، اما مزایایی نسبت به ماموگرافی که می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه با دقت 75 درصد تشخیص دهد، در این روش تازه وجود دارد.

به گزارش futurity.org که بازتاب‌دهنده پژوهش‌های برتر دانشگاهی است، دکتر برو گفته است: «این متد بهتر از ماموگرافی است که فقط وقتی بیمار مبتلا شد، می‌توان از آن استفاده کرد.» وی خاطرنشان کرد که این متد پیش‌بینی تاکنون فقط روی یک گروه آزمایش شده است و نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر دارد.

لارس اوو دراگستد، استاد تحقیقات زیستی پزشکی این دانشگاه نیز می‌گوید: «با این روش ما بالقوه می‌توانیم بیماری‌ای همچون سرطان پستان را بسیار زودتر از آنچه این روزها امکان دارد، تشخیص بدهیم. این بسیار مهم است چون اگر زود تشخیص بدهید، بیماری آسان‌تر درمان می شود.»

روش تشخیص پیش از ابتلای سرطان پستان با آزمایش خون را دانشگاه کپنهاگ با همکاری جامعه سرطان دانمارک ابداع کرده است. نتیجه تحقیق این تیم پژوهشی در ژورنال Metabolomics منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha