قائم‌مقام سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این که در هیچ جا اندازه ایران، دارو، آزمایش و سی تی اسکن برای بیماران تجویز نمی شود، گفت: بسیاری از مراجعه‌های بیماران به آزمایشگاه‌ها، مراکز رادیولوژی، سی تی اسکن و ام آر آی غیر ضروری است و به دلیل عدم معاینه دقیق و کامل بیمار توسط پزشک و تشخیص‌های اشتباه صورت می‌گیرد.

ایران رکورددار تجویز دارو، آزمایش و سی تی اسکن است

سلامت نیوز: قائم‌مقام سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این که در هیچ جا اندازه ایران، دارو، آزمایش و سی تی اسکن برای بیماران تجویز نمی شود، گفت: بسیاری از مراجعه‌های بیماران به آزمایشگاه‌ها، مراکز رادیولوژی، سی تی اسکن و ام آر آی غیر ضروری است و به دلیل عدم معاینه دقیق و کامل بیمار توسط پزشک و تشخیص‌های اشتباه صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر رحمت‌الله توکل با انتقاد از معاینه شتابزده و فله‌ای برخی پزشکان گفت: معاینه یک بیمار باید حداقل 20 دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد.

وی افزود: 70 تا 80 درصد تشخیص بیماری بر مبنای گرفتن شرح حال کامل از بیمار و معاینه دقیق اوست و گرفتن شرح حال زمان می برد ، اما متاسفانه اکنون این گونه نیست.

وی تاکید کرد: پزشک باید از معاینه فیزیکی دقیق بیمار و حرف‌های او به تشخیص برسد و برای قطعیت تشخیص از روش‌های پاراکلینیکی استفاده کند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: در حال حاضر بسیاری از مراجعات بیماران به آزمایشگاه‌ها، مراکز رادیولوژی و سی تی اسکن و ام آر آی غیر ضروری است و فقط به دلیل وقت نگذاشتن پزشک برای معاینه بیمار صورت می‌گیرد و این پروسه، هزینه‌های زیادی، هم به بیماران و هم سازمان های بیمه گر تحمیل می‌کند.

وی افزود: در هیچ جای دنیا پزشکان به اندازه ایران، بی رویه دارو و آزمایش و سی تی اسکن و ... برای بیمارتجویز نمی‌کنند و تنها راه کاهش آن، نظارت بیشتر و دقیق‌تر سازمان‌های بیمه‌گر است. چون وزارت بهداشت که فروشنده خدمت است، نمی‌تواند خودش ناظر و تعیین کننده خدمت باشد.

توکل تاکید کرد: با توانمند کردن بیمه‌شدگان که از برنامه‌های جدی سازمان بیمه سلامت ایران در سال جاری است، جلوی درمان‌های القایی را خواهیم گرفت.

قائم‌مقام سازمان بیمه سلامت ایران گفت: اگر سطح سواد سلامت مردم افزایش یابد، بیماران می‌دانند از پزشک خود چه انتظاراتی داشته باشند و پزشک هم در برابر بیمار و تجویز‌های خود باید پاسخگوی بیمار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha