پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 145415

سال ۸۴ بود که برای اولین‌بار نام ریزگردهای عربی به گوش مردم کردستان رسید و حال بعد از یک دهه از حضور این میهمان دائمی، مسئولان به فکر چاره و درمان مشکل افتاده‌اند.

سلامت نیوز:سال ۸۴ بود که برای اولین‌بار نام ریزگردهای عربی به گوش مردم کردستان رسید و حال بعد از یک دهه از حضور این میهمان دائمی، مسئولان به فکر چاره و درمان مشکل افتاده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ریزگردهای عربی برای اولین‌بار در سال ۸۴ میهمان مردم کردستان شدند، ولی امروز و بعد از گذشت یک دهه به پای ثابت آب‌وهوای این استان و شمار زیاد دیگری از استان‌های جنوب و غرب کشور تبدیل شده و تاکنون درمانی برای این درد مزمن پیدا نشده است. هرچند در ابتدای ورود این پدیده به استان کردستان و سایر استان‌های غرب و جنوب کشور، موضوع موقتی‌بودن آنها مطرح بود، ولی با گذشت زمان، نه‌تنها این پدیده مخرب موقتی نماند که شمار روزهایی با هوای آلوده در کردستان چندبرابر شد و هرروز نیز بر دامنه این بحران افزوده شد.


شمارش روزهایی  با هوای سالم در کردستان
در ابتدای کار، شمار روزهای آلوده در استان کردستان به زحمت دورقمی می‌شد، ولی بعد از گذشت شش سال، دیگر شمارش روزهای با هوای سالم و پاک در دستور کار مدیران و مسئولان قرار گرفت و دراین‌میان، هربار مسئولی حرفی و وعده‌ای می‌داد و تمامی این وعده‌ها بایگانی شد و مسئولان از سمت خود جابه‌جا شدند، ولی ریزگردهای عربی همچنان به‌پیش تاختند. در روزهای میانی فعالیت‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، اعتبارات میلیاردی برای کنترل و کاهش ریزگردهای عربی منظور شد، ولی نه‌تنها هنور مشخص نیست که این اعتبارات در کدام حوزه و بخش هزینه شده است که دردی از ریزگردها نیز درمان نشد و امروز این پدیده به یک بحران جدی تبدیل شده. تاکنون روایت‌های مختلفی درخصوص منشاء اصلی ریزگردهای عربی و پدیده گردوغبار مطرح شده است و هربار مسئولان یک گزینه را مطرح می‌کنند، در حالی که عده‌ای منشأ اصلی آن را خارج از مرزهای کشور می‌دانند، ولی عده‌ای دیگر منشأبخشی از این پدیده را در داخل مرزهای کشور عنوان می‌کنند. تاکنون چندین‌ سمینار، نشست، جلسه و همایش با موضوع ریزگردها در سطح ملی و منطقه‌ای برگزار شده و هربار مسائل و موضوعاتی جدید برای مقابله با آن در دستور کار قرار گرفته است، اما تا این لحظه نه‌تنها از میزان ورود این پدیده به داخل کشور جلوگیری نشده که همچنان بر حجم و گسترش آن افزوده می‌شود تا جایی که بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند تشدید ورود ریزگردها بر کاهش میزان بارش‌ها در استان کردستان تأثیر مستقیم دارد.


شمارش ۱۳۰ روز هوای خطرناک در سال
مدیرکل هواشناسی استان کردستان با اشاره به تشدید ورود ریزگردهای عربی که وی آن را با عنوان بحران گردوخاک مساوی می‌دانست، با اشاره به اینکه مباحث مربوط به غبار در دهه اخیر به شکلی بحرانی جدید است، ادامه داد: براساس آمار ایستگاه هواشناسی فرودگاه سنندج، از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۵ میانگین روزهای همراه با غبار در سنندج ۱۶ روز بوده است. محمد طالب حیدری با بیان اینکه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ تعداد روزهای همراه با غبار در سنندج به ۱۳۰ روز رسیده است، افزود: هیچ پدیده طبیعی روند ۱۶ روز به ۱۳۰ روز را طی نمی‌کند و این وضعیت نشان‌دهنده عمق یک فاجعه است که به نظر می‌رسد باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha