سه ماه پس از قطع چند هزار اصله درخت در «مركز تحقیقات كشاورزی سمنان» نماینده شبكه تشكل‌های زیست محیطی شاهرود (مجموع تشكل‌های مردمی زیست محیطی منطقه) ادعای مسوولان این مركز را درباره ماجرای قطع درختان، «كذب محض» خواند و از دولت تدبیر و امید درخواست رسیدگی به اصل رویداد با توجه به منویات مقام معظم رهبری درباره درختان را كرد. همچنین «شبكه سمن‌ها و فعالان محیط زیست شهرستان شاهرود» با ارسال نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب این شهر، خواهان رسیدگی به موضوع قطع هزاران اصله درخت غیرمثمر در مركز تحقیقات كشاورزی استان سمنان شدند.

سلامت نیوز:  سه ماه پس از قطع چند هزار اصله درخت در «مركز تحقیقات كشاورزی سمنان» نماینده شبكه تشكل‌های زیست محیطی شاهرود (مجموع تشكل‌های مردمی زیست محیطی منطقه) ادعای مسوولان این مركز را درباره ماجرای قطع درختان، «كذب محض» خواند و از دولت تدبیر و امید درخواست رسیدگی به اصل رویداد با توجه به منویات مقام معظم رهبری درباره درختان را كرد. همچنین «شبكه سمن‌ها و فعالان محیط زیست شهرستان شاهرود» با ارسال نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب این شهر، خواهان رسیدگی به موضوع قطع هزاران اصله درخت غیرمثمر در مركز تحقیقات كشاورزی استان سمنان شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،در همین حال مسوولان مركز فوق تاكنون همواره گفته‌اند میزان این رخداد از سوی دوستداران محیط زیست شاهرود بزرگ‌تر از آنچه بوده ذكر شده و به دلیل خشك شدن تعدادی از درختان و آفت زدگی بخشی دیگر، ناگزیر به قطع آنها بوده‌اند.


بعد از قطع ده‌ها اصله درخت ارس (سرو كوهی) در ارتفاعات «چارباغ» توسط اداره كل منابع طبیعی سمنان در فصل پایانی سال گذشته، حالا دوباره تیغ تیز قلع و قمع در«مركز تحقیقات كشاورزی سمنان» به جان درختان شاهرود- بسطام افتاده و می‌رود تا مركز استان سمنان را كه اقلیمی نیمه‌خشك دارد تبدیل به بیابان كند. این در حالی است كه مقام معظم رهبری در آخرین روزهای سال ٩٣ بزرگ‌ترین هشدارها را درباره قطع درختان و جنگل‌ها حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه داده و آن را نفی كرده‌اند.


امیرحسین ولیان، نماینده شبكه زیست محیطی شهرستان شاهرود ضمن فاجعه بار خواندن این رویداد گفت: «در شرایطی كه بحران آب تمام جهان و از جمله كشور ما را درگیر كرده است از یك مدیر زیرمجموعه جهاد كشاورزی انتظار بیشتری می‌رود و اگر ایشان به قلع و قمع درختان می‌پردازد از قاچاقچیان و فروشندگان چوب چه انتظاری می‌توان داشت؟» او گفت: « بالغ بر ٣٠ سال است كه آب این سرزمین كم‌آب، صرف این درختان شده است و حالا كه به مرحله تولید اكسیژن رسیده‌اند، چرا باید آنها را با كج‌سلیقگی مدیران تراشید و به جایش گندم دیم به روش غرقابی كاشت؟ آن‌هم در این روزهایی كه كشور دچار بحران آب است؟ چه مقدار آب باید دوباره صرف شود تا باز درختانی ٣٠ ساله در آنجا داشته باشیم؟»


او در پاسخ به توضیح مسوولان مركز تحقیقات كشاورزی سمنان مبنی بر اینكه قطع درختان به دلیل خشك شدن آنها بوده است، یادآور شد: «مدیران این مركز هیچ مستنداتی از خشك بودن درختان ندارند و اگر دارند ارایه كنند. ضمن اینكه اگر هم واقعا این درختان خشك شده‌اند باز مسوولیت آن با خود این مسوولان و مدیران مركز است. آنجا جنگل نبوده كه بگویند به‌طور طبیعی خشك شده و درخت‌های یك پارك یا مركز تحقیق وقتی خشك می‌شود مدیران آن مركز مقصر هستند و باید توضیح دهند كه در اثر كدام كوتاهی و بی‌توجهی آنها درختان خشك شده‌اند؟»


 ولیان، گونه‌های قطع شده در این مركز را «چنار» و «سرو» عنوان كرد و در پاسخ به این پرسش  كه «مسوولان مركز تحقیقات منابع طبیعی سمنان» تمام درختان قطع شده را گیلاس ذكر كرده اند تاكید كرد كه این ادعا اساسا صحیح نیست و ما مدارك و مستنداتی از جمله عكس‌هایی داریم كه نادرست بودن گفته‌های آنان را آشكار می‌كند. او از مسوولان منابع طبیعی، محیط‌زیست و فعالان این حوزه دعوت كرد تا با حضور رسانه‌ها از منطقه، بازدیدی داشته باشند و خود قضاوت كنند كه چه‌ گونه‌هایی قطع شده است. او گفت: «مركز تحقیقات شاهرود بالای كوه قاف نیست كه قابل دسترس نباشد؛ می‌توان از آن بازدید كرد. اما مسوولان استانی چشمان خود را بر این فاجعه بسته‌اند و اگر قرار است مركز تحقیقات كشاورزی دستاوردش چنین باشد همان بهتر كه در آن تخته شود. »


این فعال محیط زیست كه تلاش زیادی برای نجات جنگل ابر از جاده‌سازی كرده است، تاكید كرد:
«در حالی كه ما با اعتماد به مدیران داخل استان، درگیر مبارزه با زمین خواری و احداث جاده در دل جنگل ابر بودیم، آنها به این اعتماد پاسخ درستی ندادند و منابع ملی ما را در داخل استان حفظ و حراست نكردند. متاسفانه تاكنون تمام مدیران مرتبط با این فاجعه نه‌تنها برای این خطای بزرگ عذرخواهی نكرده‌اند بلكه با هم متحد شده و از این پاك‌تراشی دفاع تمام قد نیز می‌كنند. در حالی كه مدیرانی با این رویكرد در شأن مردم فهیم و طبیعت دوست شاهرود نیستند.» ولیان ضمن تاكید بر اینكه برای قطع این درختان مجوزی از منابع طبیعی و شهرداری اخذ نشده، از مدیران دولت تدبیر و امید كه بیشترین نگاه مثبت را به مقوله محیط زیست دارد خواست با این فاجعه محیط زیستی برخورد منصفانه داشته و اگر مدیران‌شان دچار خطا یا اشتباهی شده‌اند مطابق قانون به آنها رسیدگی كنند.


منابع طبیعی: مجوز ما لازم نبود!
اما مسوولان منابع طبیعی نظرات دیگری درباره این رویداد دارند. نظراتی كه به نظر می‌رسد می‌خواهد نه سیخ بسوزد و نه كباب، و در عین حال بخشی از حقایق را هم گفته باشند؛ اما نه آنقدر كه نقدی جدی بر همكاران‌شان در مركز وارد شود و سیاست‌های آنان را موشكافی كند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود به «اعتماد» گفت: « موضوع، آن طور كه برجسته شد، نبود؛ البته همكاران اقرار دارند كه بعد از اتفاق خبردار شدیم و همراه با كارشناسان به عرصه رفتیم. ما قبول داریم كه آن درختان باید تك گزینه‌ای قطع می‌شدند ولی متاسفانه بخش‌هایی از آن، پاك‌تراشی شده است. » حسین شوكتی نیا علت قطع درختان را این‌گونه توضیح می‌دهد: « البته تعدادی از درختان قطع شده به عمر دیرزیستی رسیده بودند و چون سایه‌انداز بوده‌اند مزاحم رشد بقیه گیاهان می‌شدند. اما موافق صد در صدی قطع درختان فوق نبودیم؛ با این همه نمی‌توان گفت كل كار اشتباه است و تنها بخش‌هایی از آن، كارشناسی نشده بود. خوشبختانه بعد از تذكرات ما،نهال‌هایی را جایگزین و كشت كردند. »

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرودگونه‌های كاشته شده را «چنار» و «درختان میوه» عنوان كرد و گفت كه چون بیشتر درختان قطع شده چنار بوده و یكسری نیز درخت میوه، مسوولان مركز اینها را كاشته‌اند. این در حالی است كه در جوابیه مركز تحقیقات كشاورزی سمنان برای رسانه‌ها آمده است: « در قطعه زمین مورد اشاره حتی یك درخت چنار یا كاج نیز وجود نداشته است. در كل سطح مذكور و ٤٠ سال پیش حدود ٦٠٠‌نهال مثمر گیلاس كشت شده بود و پس از سپری شدن عمر مفید آنها، احیای باغ در همان مكان یا مكان دیگر، جزو برنامه‌های مدیریتی مركز بوده است.» شوكتی نیا همچنین به «اعتماد» گفت كه مجوز سازمان منابع طبیعی برای قطع درختان جنگلی یا گونه‌هایی كه در جنگل باشد لازم است و در مورد مذكور نیازی به این مجوز از سوی ما نبوده است.
درخواست شبكه سمن‌ها از دادستان شاهرود«شبكه سمن‌ها و فعالان محیط زیست شهرستان شاهرود» با ارسال نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب این شهر، خواهان رسیدگی به موضوع قطع هزاران اصله درخت غیرمثمر در مركز تحقیقات كشاورزی استان سمنان شدند.


 در این نامه آمده است: « برای تشكل‌های زیست‌محیطی مردم نهاد كه سال‌هاست تمام تلاش خود را صرف حفاظت از طبیعت كرده‌اند باور این حقیقت بسیار تلخ و درك ابعاد این فاجعه زیست محیطی در نهادی دولتی و تحقیقاتی كه خود زیرمجموعه وزارت جهاد كشاورزی است و اصلی‌ترین رسالت و ماموریتش حفظ و گسترش فضای سبز كشور است بسیار دشوار و ناگوار است. »
همچنین در این نامه كه به امضای برخی تشكل‌های مردم نهاد محیط زیستی و طبیعت دوستان شاهرود رسیده است از دادستان این شهر خواسته شده كه با توجه به سابقه جدیت و قاطعیتی كه در برخورد با تخلفات محیط زیستی داشته است و با هدف توقف كامل چنین رخدادهایی در منطقه و حفظ و حراست از اندك درختان باقی مانده در این مجموعه تحقیقاتی، در صورت صلاحدید به عنوان مدعی‌العموم نسبت به پیگیری موضوع تا روشن شدن كامل تمام ابعاد آن اقدام كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha