شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 145505

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه واشنگتن از علت و ارتباط میان ویروس سرماخورگی و بیماری‌های مزمن ریوی مانند آسم و انسداد ریوی پرده برداشت.

سلامت نیوز: یافته‌های پژوهشگران دانشگاه واشنگتن از علت و ارتباط میان ویروس سرماخورگی و بیماری‌های مزمن ریوی مانند آسم و انسداد ریوی پرده برداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، راز ارتباط میان ویروس‌های سرماخوردگی و برونشیت با بیماری‌های مزمن ریوی که دانشمندان از مدت‌ها پیش به وجود آن پی برده بودند، کشف شد.

پژوهش تازه گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوییس نشان داده است که باقی ماندن سلول‌های ایمنی ارسال‌شده به ریه برای از میان بردن یک ویروس دستگاه تنفسی بعد از اتمام کارشان و پراکنده نشدن آنها ممکن است زنجیره‌ای از التهاب‌ها ایجاد کند که به مشکلات دراز مدت ریوی منجر شود. این یافته‌ها در تحقیقاتی روی سلول‌های ایمنی موسوم به ماکروفاژ به دست آمده است.

مایکل جی. هولتزمن، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوییس که سرپرستی نگارش مقاله این گروه پژوهشی را بر عهده دارد، گفته است: «بطور کلی، دانشمندان قبلا فکر می‌کردند که این نوع از ماکروفاژها در ترمیم ریه نقش دارند. این تصور ممکن است در برخی موارد صحیح باشد اما مثل بسیاری دیگر از چیزها در طبیعت، وجود مقدار بیش از حد زیادی از چیزی که خوب است، می‌تواند نتیجه بدی داشته باشد.»

به نظر می‌رسد هنگامی که تعداد زیادی از این نوع ماکروفاژ انباشته شود، آنها نمی‌توانند اقدامی هماهنگ علیه بیماری‌های ویروسی حاد انجام دهند و به جای آن در واکنشی شرکت می‌کنند که برای اقدام علیه انگل‌ها و آلرژی‌زاها برنامه‌ریزی شده است اما به بیماری‌هایی مانند آسم و انسداد مزمن ریوی منجر می‌شود.

نتایج این پژوهش که با همکاری انستیتو ملی بهداشت آمریکا انجام شده در ژورنال Experimental Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha