مصرف نوشیدنی های شیرین موجب افزایش عوامل خطرزا در بیماری قلبی - عروقی می شود.

سلامت نیوز: مصرف نوشیدنی های شیرین موجب افزایش عوامل خطرزا در بیماری قلبی - عروقی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، طبق این مطالعه بروز عوامل پرخطر رابطه مستقیم با میزان مصرف دارد، یعنی هر چقدر نوشیدنی های شیرین بیشتر مصرف شود خطر بروز بیماری قلبی-عروقی بیشتر می شود.

تیم محققان دانشگاه کالیفرنیا در گزارش خود عنوان می کند: «نوشیدنی های شیرین شده با مقادیر کم، متوسط و بالای شربت فروکتوز به نحو چشمگیری باعث افزایش عوامل خطر بروز بیماری قلبی-عروقی می شود، حتی اگر فقط به مدت دو هفته توسط زنان و مردان جوان و سالم مصرف شود.»

جدیدترین مطالعه اپیدمیولوژیکی هم نشان می دهد که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی-عروقی که اولین علت مرگ و میر در سراسر جهان است، با افزایش میزان مصرف قندهای افزودنی افزایش یافته است.

دکتر «کیمبر استنهوب»، سرپرست این تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این یافته ها به وضوح نشان می دهد که انسان ها به شدت نسبت به تاثیرات مضر شکر اضافی در طیف وسیعی از میزان مصرف حساس هستند.»

در این مطالعه ۸۵ مرد و زن در محدوده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال در قالب چهار گروه متفاوت دسته بندی شدند. در طول مدت ۱۵ روز مطالعه، محققان نوشیدنی های شیرین شده با ۰ درصد، ۱۰ درصد، ۱۷.۵ درصد یا ۲۵ درصد شربت فروکتوز را در نیاز کالری روزانه شرکت کنندگان گنجاندند.

در ابتدا و انتهای مطالعه، محققان میزان لیپوپروتئین، تری گلیسیرید و اسید اوریک که همگی شاخص های خطر بیماری قلبی-عروقی هستند را اندازه گیری کردند تا بر تغییرات این شاخص ها در هر گروه نظارت داشته باشند.

با افزایش میزان شربت فروکتوز در نوشیدنی ها، عوامل پرخطر در هر گروه افزایش می یافت.

محققان همچنین دریافتند عمدتاً افزایش عوامل پرخطر لیپید/لیپوپروتئین برای بیماری قلبی-عروقی بدون توجه به وزن بدن، در مردان بیش از زنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha