وزارت بهداشت نیجریه و سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه 22 آوریل در اعلامیه‌ای مشترک مسمومیت با الکل آلوده و مسمومیت با الکل چوب ناشی از نوشیدن مشروبات دست‌ساز محلی را علت مرگ ناگهانی 18نفر در غرب نیجریه در هفته گذشته اعلام کردند.

سلامت نیوز: وزارت بهداشت نیجریه و سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه 22 آوریل در اعلامیه‌ای مشترک مسمومیت با الکل آلوده و مسمومیت با الکل چوب ناشی از نوشیدن مشروبات دست‌ساز محلی را علت مرگ ناگهانی 18نفر در غرب نیجریه در هفته گذشته اعلام کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، مقامات بهداشتی اعلام کردند که این قربانیان نه آن‌طور که تصور می‌شد به علت مسمومیت با آفت‌کش‌ها، بلکه به علت با متانول درگذشته‌اند. بیماران ابتدا از سردرد شدید شکایت داشتند و بعد نابینا شده و بعد در طول 24 ساعت از بیماری درگذشته بودند. این بیماری ناشناخته به جوانان در یک روستای کوچک در بخش جنوبی اوندو که مشروب دست‌ساز محلی به نام اوگوگورو مخلوط‌شده با گیاهان دارویی مصرف کرده بود، مربوط شده است.

دولت نیجریه به ساکنان شهر اودو- ایرل در مقابل مصرف نوشیدن مشروبات الکلی هشدار داده است. فیدلیس نوانکو، وزیر بهداشت نیجریه، در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد: «یافته‌های همه‌گیرشناختی بیانگر رابطه قوی میان این شیوع با مصرف مشروب محلی آلوده با متانول است که یک ماده سمی است.

گرچه علائم ظاهرا با علائم ابولا متفاوت بود، اما مقامات بهداشتی در هفته گذشته در برخورد با بیماران و قربانیان از همان لباس‌های محافظتی استفاده می‌کردند که در هنگام شیوع ابولا به کار می‌بردند. ساکنان نتطقه ایکاله در اود-ایرل، یک گروه زیرقومی در ایالت اوندو از دست زدن به مرده‌ها می‌ترسند، چرا که از ابتلا به ابولا می‌ترسند. ابولا از سال 2013بیش از 10500 نفر را در گینه، لیبریا، سیرالئون را کشته است.

اما نوانکوو گفت: «این مرگ‌ها در ایالت جنوب‌غربی نیجریه «واضحا ناشی بیماری ویروسی ابولا نیست که در ابتدا باعث هراس بسیاری شده بود.» نمونه‌های گرفته شده از قربانیان که برای آزمایش به آزمایشگاهی در لاگوس فرستاده شده بودند، از لحاظ ابولا و پنج بیماری مرگبار دیگر منفی بودند. سازمان جهانی بهداشت در ماه اکتبر نیجریه را عاری از ابولا اعلام کرد. ابولا در مجموع در این کشور باعث ابتلای 19 مورد و مرگ هفت نفر شده بود.

وزیر بهداشت نیجریه گفت: «هیچ مورد جدیدی از بیماری در 100 ساعت گذشته و هیچ موردی از مرگ و میر در 72 ساعت گذشته اعلام نشده بود.» نوانکو گفت: «دولت نیجریه با مقامات سازمان جهانی بهداشت برای یافتن دقیق ماده سمی متانول همکاری می‌کند. کارشناسان سازمان جهانی بهداشتی برای تحقیق درباره این شیوع و مهار آن به اوده- ایرل سفر کرده بودند.» دکتر رویی گاما واز، نماینده سازمان جهانی بهداشت در نیجریه، در آبیجا گفت: «سازمانش به حمایت فنی از مقامات بهداشتی در مبارزه با این بیماری ادامه خواهد داد. مقامات محلی از مردم منطقه خواسته‌اند هر مورد بیماری یا مرگ ناگهانی را گزارش دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha