امروز بر هیچکس پوشیده نیست که جاده چالوس تنها به چند استان کشور که در آن واقع شده تعلق ندارد، بلکه به دلیل جاذبه توریستی و چشم‌انداز خارق‌العاده آن، یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری کشور محسوب می‌شود.

سیل پیامد، زمین‌خواری و ویلاسازی در جاده چالوس

سلامت نیوز:امروز بر هیچکس پوشیده نیست که جاده چالوس تنها به چند استان کشور که در آن واقع شده تعلق ندارد، بلکه به دلیل جاذبه توریستی و چشم‌انداز خارق‌العاده آن، یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری کشور محسوب می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون؛ اما در چند سال اخیر به دلیل بی‌مهری و کم‌توجهی مسئولان کشوری در عدم اختصاص اعتبارات به‌منظور حفظ آن، با مشکلاتی مانند آلودگی آب رودخانه با فاضلاب روستاهای اطراف و رستوران‌های حاشیه آن و ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه مواجه است. متاسفانه از صد‌ها طرح گرد‌شگری فقط ساخت چند‌ ویلای اقامتی و رستوران تابوی طرح‌های گردشگری جاده چالوس است، البته پس از مد‌تی آنها نیز به ویلاهای شخصی تبد‌یل می‌شوند‌.
 تصرف بستر رودخانه اثرات جبران‌ناپذیری را مانند وقوع سیلاب‌ها، فرسایش خاکی وارد خواهد كرد. سیلابی كه چندی پیش در جاده چالوس اتفاق افتاد خود گواه روشنی بر این مسئله است.


  اصل فراموش شده، حفظ جاده چالوس وظیفه همگانی
بر اساس اصل پنجم قانون اساسی حفظ محیط زیست بر عهده همه است. در محور کرج و چالوس اگر بر این موضوع تکیه کنیم که تنها حفاظت از آن برعهده محیط زیست است نمی‌توانیم آن را حفظ کنیم. اصلی كه این روزها فراموش شده است. یکی از ارگان‌هایی که مرتبط با حفاظت ار حریم بستر رودخانه کرج،سازمان آب منطقه‌ای، ساخت و ساز در بافت و خارج بافت روستایی بر عهده بخشداری، در اراضی باغی و زراعی بر عهده جهاد کشاورزی، در اراضی ملی سازمان منابع طبیعی و در ضلع شرقی جاده چالوس محیط زیست به‌عنوان متولی است. نکته جالب توجه در اراضی ملی حفاظت شده  این است که بازهم مالکیت با منابع طبیعی است و اگر مشارکت منابع طبیعی نباشد در مراجع قضایی به مشکل برمی‌خوریم.  به‌دلیل عدم همکاری و تعامل مابین ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط تاكنون موفق به حفظ این جاده نشده‌اند.


  زمین‌خواری در جاده چالوس توسط برخی مسئولان
چندی پیش د‌اد‌ستان شهرستان کرج از زمین‌خواری توسط برخی از مسئولان خبر داد و گفت: متاسفانه برخی مد‌یران با سوءاستفاد‌ه از جایگاه مد‌یریتی خود‌ موجبات تضییع حقوق مرد‌م و د‌ولت می‌شوند‌. به عنوان نمونه یکی از بخشد‌اران جاد‌ه چالوس با سوءاستفاد‌ه از این جایگاه بیش از 6 پروند‌ه باز د‌ر د‌ستگاه قضایی اعم از تصرف زمین منابع طبیعی، تغییر کاربری، ساخت و سازهای غیرمجاز و موارد‌ مشابه از این قبیل را د‌ر پروند‌ه خود‌ د‌ارد‌.
رضا شاه‌كرمی ادامه داد: برای بسیاری از پروند‌ه‌های ساخت و ساز غیرمجاز د‌ر جاد‌ه چالوس رای تخریب صاد‌ر شد‌ه است و وظیفه اجرای آن برعهد‌ه جهاد‌ كشاورزی است. متاسفانه جهاد‌ کشاورزی استان د‌ر محرومیت امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قرار گرفته است، به‌همین منظور برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیاز به همکاری  و نظارت همه جانبه تمامی د‌ستگاه‌های ذی‌ربط حتی خود‌ مرد‌م هستیم.


  ملی شدن جاده چالوس در حال اجراست
همچنین مد‌یر عامل سازمان ایرانگرد‌ی جهانگرد‌ی کشور سال گذشته  از ملی جاده چالوس تا دهه فجر خبر داد، اتفاقی كه تاكنون رخ نداده است. علی آقازاده دراین‌باره گفت: این یك طرح بسیار بزرگ بوده و نیازمند اجرای كار كارشناسی و مطالعاتی است، اجرای طرح ملی شدن جاده چالوس در دستور كار و در حال انجام است ولی در حال حاضر نمی‌توان زمان دقیق اتمام این طرح را اعلام كرد.


  فاضلاب روستای و رستوران‌ها بلای جان جاده چالوس
حكیمی، مدیر پیشین سازمان محیط زیست شهرستان كرج درباره مشكلات این جاده گفت: گشت، کنترل و پایش شبانه روزی در مسیر رودخانه کرج  توسط ماموران سازمان حفاظت از محیط زیست انجام می‌شود. اما به دلیل وسعت بالای این مسیر و کمبود نیرو توان مقابله با همه منابع آلوده‌کننده این جاده را نداریم.


او عنوان كرد: از مهم‌ترین عوامل آلوده کننده از جاده می‌توان به منابع کانونی از یک منبع مشخص منجر به ایجاد آلودگی می‌شود مانند  واحدهای پذیرایی، هتل‌ها، فاضلاب روستاها و ویلا‌های بستر رودخانه کرج غیر کانونی مانند گردشگران  اشاره کرد. در چند سال اخیر اقداماتی برای جمع‌آوری و کنترل فاضلاب رستوران‌ها  و احداث تصفیه‌خانه‌ فاضلاب‌های روستایی انجام شده است، ولی عمده روستاها تصفیه‌خانه فاضلاب ندارند.  همچنین در بحث ویلاها و رستوران‌ها اقداماتی در زمینه نوسازی سیستم‌های گرمایشی و سوخت تاكنون انجام نشده است، چراكه در سال‌های گذشته شاهد نشت سوخت در اثر سهل‌انگاری به رودخانه و فاجعه‌های زیست محیطی بوده‌ایم.


  نبض حیات جاده چالوس كند می‌زند
شاید كمتر كسی بداند كه جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان است. جاده‌ای كه این روزها به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان نبض حیاتش به‌كندی می‌زند و طرح‌ ملی شدن آن با اما و اگرهای فراوانی همراه است. بدون شک عدم رسیدگی به جاده چالوس در هر روز مبالغ هنگفتی از سرمایه ملی را به باد می‌دهد و آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری ضروری است نگاه واقع بینانه و علمی به مشکلات جاده چالوس است،  و این امر مستلزم هماهنگی کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط است تا کاری سازنده به وجود بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha