عضو هیأت مدیره انجمن متخصصان داخلی گفت: ۱۰درصد مردم دیابت دارند و نیمی از این افراد از بیماری خود خبر ندارند.

سلامت نیوز: عضو هیأت مدیره انجمن متخصصان داخلی گفت: ۱۰درصد مردم دیابت دارند و نیمی از این افراد از بیماری خود خبر ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، محمود اسحاق حسینی در نشست خبری به مناسبت برگزاری همایش متخصصان داخلی گفت: آنچه روز به روز در جامعه پزشکی در حال کمرنگ شدن است اخلاق پزشکی است و با وجود نوع‌آوری‌های پزشکی جایگاه اخلاق پزشکی آشکارتر می‌شود به همین دلیل در همایش به چالش‌های نوین آن پرداخته خواهد شد.
وی ادامه داد: ما اکنون مشکل اخلاق پزشکی را داریم که در زمینه بیماران و پزشکان وجود دارد و باید راهکارهای جدیدی برای آن مطرح شود.
اسحاق حسینی با اشاره به برگزاری مباحث علمی در این همایش گفت: پرداختن به بیماری دیابت یکی از این مباحث است چرا که 10 درصد مردم دیابت دارند. نیمی از آنها از بیماری خود مطلع نیستند از بیماری‌های شایع دیگر آرتروز است که سن ابتلای آن پایین آمده و عواقب آن در سنین بالا بسیار زیاد شده است.

دبیر علمی همایش متخصصان داخلی گفت: بیماری التهاب روده موضوع دیگری است که سیر صعودی در دنیا و ایران داشته فقط به شهرنشینان مربوط نمی‌شود بلکه اکنون در روستاها و شهرهای کوچک ما نیز شایع شده است. استرس مهمترین عامل پیدایش آن است این بیماری سایر اعضای بدن مثل چشم، عضله، مفاصل و پوست را درگیر می‌کند.
وی به بیماری هپاتیت اشاره کرد و گفت: یک میلیارد نفر در دنیا گرفتار هپاتیت هستند 350 نفر میلیون نفر هپاتیت B دارند و در کشور ما تمهیدات کنترلی با تبلیغ واکسیانسیون هپاتیت B انجام شده و آمار ابتلا را از 3 تا 5 درصد به یک تا 3 درصد رسانده است.

اسحاق حسینی گفت: قبلاً شایع‌ترین علت انتقال هپاتیت در کشور از مادر به فرزند بود اما اکنون از طریق سوزن‌های آلوده و معتادان تزریقی گسترش یافته است.

وی تأکید کرد: آندوسکوبی در ابتلای بیماران به هپاتیت نقشی ندارد و در کشور همانند دنیا یک در 100 هزار است وسایل پزشکی می‌توانند مشکل‌آفرین باشند به شرطی که به مواد ضدعفونی‌کننده آغشته نباشند.

عضو هیأت مدیره انجمن متخصصان داخلی گفت:‌شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در کشور بیماری‌های قلبی است که روز به روز سن ابتلا به آن در حال کاهش است به همین دلیل به دنبال کاهش مرگ در ساعت اولیه هستیم.

وی همچنین در مورد افزایش چربی خون گفت: این بیماری مختص به شهرها نیست هم‌اکنون 50 تا 55 درصد افراد اضافه وزن دارند و در 15 درصد آنها به چاقی تبدیل شده است در نتیجه به افزایش چربی خون همراه است مهمترین عامل در این بیماری رژیم غذایی است که مصرف فست‌فوت‌ها و عدم تحرک باعث شیوع آن شده است.

همچنین انوری نایب رئیس انجمن متخصصان داخلی گفت: مشکلات بر سر راه ارائه خدمات است که این متخصصان در طول دوره رزیدنتی آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند اما دیگر گروه‌های پزشکی با گذراندن گواهی به این رشته ورود می‌کنند.

وی افزود: از متخصصان داخلی با وجود اینکه شرح وظایف آنها مشخص است می‌خواهم که برای انجام برخی اعمال درمانی دوره بازآموزی و گواهی جدید بگیرند در حالی که برای دیگر گروه‌ها مثل جراحی گواهی مجدد دریافت نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha