داروهایی که به شکل قاچاق وارد کشور می شود یا تقلبی است یا داروی اصل. داروهای تقلبی که آثار زیان بار آن کاملا اثبات شده است اما داروهای اصل که از مجاری غیرقانونی وارد کشور می شود مصرف آن هم تایید شده نیست زیرا شرایط نگهداری دارو بسیار مهم است و مدت زمانی که برای نگهداری دارو تعریف می شود با توجه به شرایط انبار و قفسه ها و نحوه حمل و نقل در سلامت دارو تاثیر گذار است زیرا شرایط نگهداری در کیفیت دارو تغییر ایجاد می‌کند که بر ارگانیسم بدن تاثیر می گذارد.

سلامت نیوز:داروهایی که به شکل قاچاق وارد کشور می شود یا تقلبی است یا داروی اصل. داروهای تقلبی که آثار زیان بار آن کاملا اثبات شده است اما داروهای اصل که از مجاری غیرقانونی وارد کشور می شود مصرف آن هم تایید شده نیست زیرا شرایط نگهداری دارو بسیار مهم است و مدت زمانی که برای نگهداری دارو تعریف می شود با توجه به شرایط انبار و قفسه ها و نحوه حمل و نقل در سلامت دارو تاثیر گذار است زیرا شرایط نگهداری در کیفیت دارو تغییر ایجاد می‌کند که بر ارگانیسم بدن تاثیر می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر محمود فاضل داروساز و نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در روزنامه خراسان نوشت : داروهایی که از مبادی غیرقانونی وارد کشور می شود کمتر از 10 درصد است و بیشتر داروهای خاص و ویژه است که بیمار نیاز به آن دارد از این رو وقتی واردات چنین داروهایی از مجاری رسمی و قانونی کاهش پیدا کند و نتواند نیاز بیماران را تامین کند قطعا مسیر غیرقانونی و قاچاق نمود پیدا می کند.

یقدر 2 سال اخیر درباره جلوگیری از ورود داروهای قاچاق و تقلبی به کشور فعالیت های خوبی انجام شده است اما ناگفته نماند که وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند جلوی ورود دارو و محصولات بهداشتی آرایشی قاچاق به کشور را بگیرد بلکه برای مبارزه با ورود آنها نیازمند سیاست های چند بخش اعم از همکاری گمرکات استاندارد و وزارت بازرگانی هستیم که باید در این راستا هماهنگی های لازم را انجام دهند.قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی که با سلامت مردم سر و کار دارد رکورددار است اما آن چیزی که ملموس است این که بازار محصولات آرایشی و بهداشتی بازار اطمینان بخشی برای فروشنده و برای مصرف کننده نیست و می‌توان فقط به برندهای خاص اطمینان کرد آن قدر شباهت در بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی زیاد است که تشخیص آن مشکل است.

محصولات آرایشی و بهداشتی که به شکل قاچاق وارد کشور می شود بر سلامت افراد و حتی محیط زیست تاثیرگذار است سربی که در محصولات آرایشی تقلبی وجود دارد با چربی هایی که مصرف می شود و حتی نوع الکل که به عنوان حامل و پایه این محصولات است استاندارد نیست واز نظر کیفیت مشکل دارد از این رو توصیه می شود که این محصولات را از مراکز معتبر و دارای برچسب و کد استاندارد تهیه کنند.داروهای قاچاق و تقلبی سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند و بارها شده که خبر فوت مصرف کنندگان داروهای تقلبی را شنیده ایم یا حتی مواردی از مصرف که باعث مشکلات در بدن می شود و حتی اگر مشکلی ایجاد نشود اثر درمان ندارد. در نتیجه توصیه به مردم این است که تحت هیچ شرایط از مجاری غیرمعتبر دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی را تهیه و مصرف نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha