رییس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم تنوع روش‌های پیشگیری از بارداری به منظور رضایت گیرندگان خدمت، از افزوده شدن روش كاشتنی پیشگیری از بارداری به صورت محصولی دو كپسولی به برنامه تنظیم خانواده كشور خبر داد و گفت: در صورت حصول نتایج مطلوب در مناطق مورد مطالعه، این روش به تدریج به كلیه نقاط كشور انتشار می‌یابد.

دكتر محمد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكید بر ضرورت ارتقای كیفیت خدمات تنظیم خانواده، گفت: در راستای ارتقا كیفیت خدمات تنظیم خانواده و رضایت گیرندگان خدمت، در جهت زیاد شدن روش‌های پیشگیری از بارداری تلاش می‌شود؛ چرا كه افراد از میان مجموعه‌ای وسیع‌تر و بهتر قادر به تصمیم‌گیری برای انتخاب یك روش پیشگیری از بارداری خواهند بود.

استفاده از آمپول‌های یك ماهه و قرص‌های پیشگیری اورژانس از بارداری در برنامه تنظیم خانواده كشور

وی گفت: بر این اساس، طی دو سال گذشته دو روش پیشگیری از بارداری شامل آمپول‌های یك ماهه پیشگیری از بارداری و قرص‌های پیشگیری اورژانس از بارداری به برنامه تنظیم خانواده كشور افزوده شده است.

دكتر اسلامی از افزوده شدن یك روش كاشتنی پیشگیری از بارداری به برنامه تنظیم خانواده كشور خبر داد و گفت: این روش پیشگیری از بارداری با نام "جدل" در زیر پوست بازو كاشته شده و به مدت پنج سال از بارداری پیشگیری می‌كند. این روش پیشگیری از بارداری روش هورمونی پروژسترونی بوده كه حتی در دوران شیردهی هم قابل استفاده است كه در مقایسه با نورپلنت 6 كپسولی از دو كپسول برخوردار بوده و وارد و خارج كردن آن بسیار راحت‌تر از نورپلنت است. همچنین در حال حاضر نورپلنت در بازار وجود ندارد.

وی گفت: این محصول دو كپسولی در حال حاضر در اروپا استفاده می‌شود و برای استفاده در ایران كلیه مراحل قانونی را طی كرده است. تنها باید شرایط گیرندگان این خدمت و رضایت آنها نیز بررسی شود. اكنون این روش پیشگیری از بارداری در دو نقطه از كشور در حال بررسی است. در صورت حصول نتایج مطلوب از این بررسی‌ها، با رعایت همان شرایط، می‌توان این روش را به تدریج در دیگر نقاط كشور انتشار داد.

وی در ادامه با بیان این كه این بررسی‌ها تا اواسط سال آینده به اتمام می‌رسد؛ گفت: گزارش‌های دریافت شده از مرحله آزمایشی این محصول دو كپسولی پیشگیری از بارداری حاكی از آن است كه در صورت انتخاب صحیح گیرندگان این خدمت، افراد از این روش پیشگیری از بارداری راضی خواهند بود.

دكتر اسلامی تاكید كرد: هدف برنامه تنظیم خانواده تعیین تعداد فرزند نیست؛ چرا كه خانواده در این زمینه تصمیم گیرنده است. در برنامه تنظیم خانواده، اصول سلامتی در نظر است. بر این اساس بارداری‌های زیر 18 سال و بالای 35 سال، فاصله دو فرزند كمتر از 3 سال و همچنین بارداری بیش از 4 بار خطرناك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha