یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 147303

یک فوق تخصص قرنیه و گلوکوم، با بیان اینکه قوز قرنیه درمان قطعی ندارد، گفت: روش‌های درمانی قوز قرنیه از قبیل عینک و لنز سخت تنها موجب توقف بیماری می‌شود.

قوز قرنیه درمان قطعی ندارد

دکتر رضا زارعی در گفت‌وگو با آنا درباره قوز قرنیه و روش‌های درمانی آن گفت: قوز قزنیه یک نوع بیماری چشمی است که معمولا زمینه مادرزادی و ارثی دارد و بیشتر در سنین نوجوانی و جوانی بروز پیدا می‌کند. در برخی افراد نیز رشته‌هایی که کلاژن را می‌سازند مقاومت ندارند در نتیجه در سنین نوجوانی و جوانی قسمت‌هایی از قرنیه تغییر شکل می‌دهد و خود را به شکل استیگماتیسم نامنظم نشان می‌دهد.

وی افزود: به طور کلی آستیگماتیسم به دو شکل منظم که معمولا با عینک و لنز برطرف می‌شود و نامظنم که بیشتر زمینه پیدایش قوز قزنیه است بروز پیدا می‌کند.

این فوق تخصص قرنیه و گلوکوم درباره علائم قوز قرنیه گفت: قوز قرنیه با علائم شایع کاهش و تاری دید خود را نشان می‌دهد که این علائم با گذشت زمان پیشرفت می‌کند و تا سن 25 سالگی تداوم پیدا می‌کند و بعد متوقف می‌شود که البته در برخی افراد پیشرفت قوزقرنیه تا 30 سالگی ادامه پیدا می‌کند.

زارعی افزود: در برخی موارد با پیشرفت بیماری و کاهش دید بیماران قادر به تحمل عینک نیستند و قدرت بینایی آنها با عینک قابل جبران نیست. قوز قرنیه در بیشتر موارد هر دو چشم را گرفتار می‌کند اما شدت آن با یکدیگر متفاوت است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه قوز قرنیه در مراحل اولیه با عینک اصلاح می‌شود، گفت: اما در افرادی که بیماری با عینک اصلاح نشد بیمار وارد مرحله دوم درمان می‌شود.

وی افزود: در این مرحله (کراسلینک) برای بیماران در اتاق جراحی قطره‌های مخصوصی به داخل چشم ریخته می‌شود. این قطره منجر می‌شود رشته‌های گلاژن مجدد قدرت پیدا کنند و بیماری متوقف شود.

بیشتر بدانید: نکات مهم درباره قوز قرنیه

زارعی ادامه داد: بعد از تزریق قطره و توقف بیماری بر حسب شدت و پیشرفت بیماری برای بیمار عینک و لنز سخت تجویز می‌شود که در نهایت در صورت پاسخگو نبودن تمام این روش‌ها برای بیمار پیوند قرنیه تجویز می‌شود.

این فوق تخصص قرنیه و گلوکوم در پایان خاطرنشان کرد: در مرحله جراحی نیز بر حسب نیاز بیمار پیوند به صورت لایه‌ای یا کامل انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha