قائم مقام وزیر بهداشت گفت: برنامه‌‌های مفصلی برای بهبود خدمات سلامت دهان و دندان داریم که استقرار هزار یونیت دندانپزشکی در مراکز دولتی، ایجاد بخشهای دندانپزشکی در بیمارستانهای دولتی، ایجاد کلینیک های ویژه در دانشکده های دندانپزشکی و کاهش هزینه های دندانپزشکی در بخش خصوصی از جمله این اقدامات است.

سلامت نیوز: قائم مقام وزیر بهداشت گفت: برنامه‌‌های مفصلی برای بهبود خدمات سلامت دهان و دندان داریم که استقرار هزار یونیت دندانپزشکی در مراکز دولتی، ایجاد بخشهای دندانپزشکی در بیمارستانهای دولتی، ایجاد کلینیک های ویژه در دانشکده های دندانپزشکی و کاهش هزینه های دندانپزشکی در بخش خصوصی از جمله این اقدامات است.

ایرج حریرچی در گفت و گو با فارس افزود: برای ارتقا خدمات سلامت دهان و دندان مهمترین اقدام پیشگیری است، قدم اول این است که کاری کنیم بچه‌های امروز مشکل دندانی نداشته باشند و شاخص پوسیدگی، کشیدگی و افتادگی دندان در نسل جدید به حد معقولی برسد.

وی ادامه داد:‌ برای این کار توافق لازم را با وزارت آموزش و پرورش انجام داده‌ایم و بسته‌های خدمتی برای مناطق روستایی و شهری تهیه شده است و امیدوارم با گسترش خدماتی مانند فلورایدتراپی و فیشورسیلنت بتوانیم به اهداف تعیین شده برای ارتقای سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان برسیم.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: قدم بعدی ارائه خدمات مناسب درمانی برای بزرگسالان و حتی کودکان است، افرادی که دچار خرابی دندان شده اند به هر حال این مطالبات وجود دارد و ما به عنوان وزارت بهداشت نمی توانیم این مطالبات را بی پاسخ بگذاریم.

حریرچی افزود: برای این کار باید ناوگان یونیت دندانپزشکی کشور را اصلاح و تکمیل کنیم به همین خاطر هزار دستگاه یونیت دندانپزشکی امسال به بخش دولتی اضافه می‌شود و در اکثر بیمارستانها و مراکز بهداشتی- درمانی 3 یا چند یونیت دندانپزشکی مستقر می شود حتی در دانشکده های دندانپزشکی نیز کلینیک های ویژه دندانپزشکی ایجاد خواهد شد.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر آن برنامه‌هایی داریم که با مشارکت بخش خصوصی در آینده نزدیک بیمارستانهایی دندانپزشکی با توجه به موازین علمی روز دنیا نیز دایر می شود. همه این اقدامات به جز بیمارستان دندانپزشکی امسال به نتیجه می‌رسد.

حریرچی گفت: برای افزایش رضایتمندی مردم از خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی و کاهش هزینه ها نیز بناداریم با کاهش قیمت تجهیزات پزشکی و مواد دندانی و قیمت گذاری مناسب این لوازم و نیز تحت پوشش بردن بیشتر هزینه‌های دندانپزشکی در بیمه ها با مصوبه دولت هزینه های مردم را کاهش دهیم.

وی افزود:‌ امیدواریم مجموع این اقدامات در کل باعث کاهش هزینه های دندانپزشکی مردم شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای با عنوان دندانپزشک خانواده که قبلاً اعلام شده بود هنوز هم وجود دارد گفت: نه چنین برنامه‌ای در وزارت بهداشت مطرح نیست و بیشتر تمرکز وزارت بهداشت در این حوزه افزایش مراکز دولتی و خرید خدمت از بخش غیر دولتی و افزایش پوشش بیمه‌ای است تا مشکل مردم را حل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بیمه‌ها معتقدند مشکلات دندانی نوعی اختلال رفتاری است و اگر مردم از کودکی درست مسواک زدن را انجام دهند این مشکلات ایجاد نمی‌شود و بیمه نباید هزینه آن را پرداخت کند، توضیح داد: متأسفانه اقدامات پیشگیری و آموزش همگانی مناسبی در این زمینه از سوی مسئولان ارائه نشده است بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم چون مردم درست مسواک نزده‌اند، بیمه ها نباید پوشش دهند.

وی گفت: امروزه بیمه‌ها حتی هزینه های درمان سیگاری‌ها و معتادان را هم پوشش می‌دهند بنابراین نمی توانیم بگوییم چون مشکلات دندانی نوعی بیماری رفتاری است،بیمه‌ها نباید پوشش دهند و حتماً باید پوشش بیمه‌ها از هزینه‌های دندانپزشکی باید گسترش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha