دقیقه‌ی نودی باشی یا نه، شاگرد زرنگ باشی یا نه، فرقی ندارد.در هر حال روزهای امتحان، روزهای پركاری برای چشم‌هاست. روزهایی كه چشم‌ها اضافه‌كاری دارند و خسته و البته كم‌خواب‌اند. چشم‌پزشكان معتقدند كه در مطالعه‌های طولانی مدت، باید به چشم ها استراحت داد، چون مطالعه‌های طولانی باعث خشکی چشم می‌شود و البته در بیش‌تر موارد کار نزدیک، چشم را نزدیک‌‌بین می‌كند.

سلامت نیوز:دقیقه‌ی نودی باشی یا نه، شاگرد زرنگ باشی یا نه، فرقی ندارد.در هر حال روزهای امتحان، روزهای پركاری برای چشم‌هاست. روزهایی كه چشم‌ها اضافه‌كاری دارند و خسته و البته كم‌خواب‌اند. چشم‌پزشكان معتقدند كه در مطالعه‌های طولانی مدت،  باید به چشم ها استراحت داد، چون مطالعه‌های طولانی باعث خشکی چشم می‌شود و البته در بیش‌تر موارد کار نزدیک، چشم را نزدیک‌‌بین می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین؛در این‌روزها چشم‌ها بیش‌تر از همیشه به ورزش نیاز دارند. گرچه به نظرعجیب می‌آ‌ید، اما ورزش چشم كار راحتی است و زمان زیادی نمی‌گیرد. علاوه براین می‌توانیدتمرین‌های چشمی را هرجایی که بخواهید انجام دهید‌. فقط در اولین مرحله بعد از نیم‌ساعت مطالعه،  دستانتان را مقابل چشم‌ها بگذارید تا شانس ضعیف‌شدن چشم در شما پایین بیاید و چشمانتان تقویت شوند. حالا بد نیست مراحل بعدی را هم بخوانید.

چرخش چشم

این متداول‌ترین ورزش چشم است. در این حالت سر را به حالت معمولی ثابت نگه دارید. ابتدا چشم را به طرف راست در حدقه چشم بچرخانید، بدون آن که سر را تکان دهید. تا حدی که می‌توانید از زاویه‌ی راست چشم نگاه کنید. بعد بدون حرکت‌دادن سر، چشم را به طرف چپ ببرید. در مرحله‌ی سوم طرف بالا و بعد از آن چشم را به طرف پایین بچرخانید.

خب، حالا چند نوبت پشت سر هم چشم را داخل حدقه از راست به چپ و بالا و پایین بچرخانید و برعكس؛ بدون آن که سر را حرکت دهید. این کار را می‌توانید با چشم‌های باز و بسته انجام دهید. می‌توانید در روز سه مرتبه این نرمش را تكرار كنید.



پالمینگـ

این موردیک نوع تکنیک یوگا برای کمک کردن به استراحت سیستم عصبی است و دید چشم را حفظ می کند. برای شروع، ابتدا کف دست‌هایتان را به‌هم بمالید تا وقتی بین دست‌ها احساس گرما کنید. بعد چشم‌های خود را با کف دست‌هایتان بپوشانید، دست راست روی چشم راست و دست چپ روی چشم چپ! بعد مطمئن شوید که دست‌ها بر روی پیشانی، روی هم بیفتند و نوری وارد چشم‌هایتان نشود. حداقل زمان برای این كار30 ثانیه و بهترین زمان چهار دقیقه است، اما اگر احساس می‌كنید به زمان طولانی‌تری نیاز دارید، وقت بیش‌تری برای این کار در نظر بگیرید.

توصیه می‌شود هنگام این تمرین به چیزی که شادتان می‌کند فکر کنید.یادمان باشد درس‌خواندن مهم  است، اما  مهم‌تر، دید چشم ماست. پس بین زمان‌های درس‌خواندن، نیاز به وقفه داریم. بهتر است بعد از هر نیم‌ساعت درس خواندن، پنج دقیقه و بعد از هر یك‌ ساعت مطالعه،10 دقیقه استراحت کنید. به یک شیء در فاصله‌ی دور نگاه كنید، یا اگر امکان دارد بلند شوید و چند دقیقه‌ای راه بروید.




تمركز

در این تمرین، همان‌طور كه نشسته‌اید، دست‌ها را به جلو دراز کنید و به مدت چند ثانیه روی انگشت اشاره  یا مدادی كه به دست گرفته‌اید، تمرکز کنید. سپس نگاهتان را از انگشت یا مدادتان بردارید و به چیز دیگری در فاصله‌ی سه متری خیره شوید و چند ثانیه به آن نگاه کنید. بعد دوباره به انگشتان خود، خیره شوید. این حرکت را به مدت دو دقیقه ادامه دهید تا عضله‌ی اطراف چشم تقویت شود و قدرت بینایی‌تان افزایش  پیدا كند.


پلك بزن!

در موقع درس‌خواندن یادتان باشد كه هر چند ثانیه پلک بزنید تا از فشار و خستگی چشمانتان کم شود. این یک راه  آسان است. با بستن پلک ‌خود برای چند ثانیه، چشم‌ها را مرطوب نگه می‌دارید. به‌خصوص اگر برای درس‌خواندن نیاز به  استفاده از رایانه دارید. پس برای رفع خستگی مفرط، ناراحتی و خشكی چشم،  مدام پلک بزنید.

 


باز هم  تمركز

بنشینید و دست‌هایتان را به جلو دراز کنید و انگشت اشاره را صاف جلو خود بگذارید و روی آن تمرکز کنید. بعد خیلی آرام انگشت را به صورتتان نزدیک کنید تا ۱۰ سانتی‌متر از صورت فاصله داشته باشد. بعد دوباره دست‌ها را به طرف بیرون بكشید و البته در هردو حالت  به انگشتتان خیره بمانید. البته می‌توانید یک مداد را با فاصله‌ای به اندازه‌ی طول بازوهایتان جلو چشم‌هایتان بگیرید و به آرامی آن ‌را نزدیک چشم‌هایتان بیاورید و دوباره عقب ببرید.

شستن

نه برای این كه خواب از سرتان بپرد، بلكه برای سلامتی چشم‌ها، علاوه بر شستن صورت، چشم‌هایتان را هم بشویید، به‌ویژه شب، قبل از خواب و هر صبح پس از بیدار‌شدن. از آب ولرم با دمای اتاق استفاده کنید، چون آب سرد می‌تواند باعث خشکی چشم شود. با شستن چشم با آب، کثیفی و گرد و خاک از بین می‌رود و چشم هم مرطوب می ماند.

خیره به دوردست‌ها

 در آخرین مرحله، زمانی كه درس می‌خوانید گاه و بی‌گاه چشم از كتاب بردارید و حداقل پنج ثانیه به دورترین نقطه‌ی اطرافتان نگاه کنید. اگر در خانه هستید، از پنجره به دورترین نقطه در بیرون خیره شوید و اگر در كتاب‌خانه هستید دورترین نقطه را پیدا كنید.

این ورزش برای بهتر‌کردن دید بسیار مهم است. به همین دلیل است که بازیکنان بیسبال باید دائمأ این ورزش را انجام دهند تا بهتر بتوانند توپ کوچک بیسبال را از دور تشخیص دهند و آن‌ را دنبال کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha