وزیر بهداشت باید صادقانه و شفاف درباره طرح پزشک خانواده به همه مردم ایران بخصوص مردم شریف استان فارس و مازندران توضیح دهد و بگوید مشکل اساسی کجاست ؟ و چرا تکلیف این طرح را مشخص نمیکند؟چرا که در صورت ادامه و هزینه کرد بیشتر اعتبارات نه به هدف رسیده ایم و نه رضایت حتی موقتی مردم را تامین کرده ایم.

آقای وزیر صادقانه بگوئید مشکل اصلی طرح پزشک خانواده چیست؟

سلامت نیوز:طرح پزشک خانواده که قرار بود بعد از اجرای پایلوت در دو استان مازندران و فارس و رفع ایرادات آن، طرحی کشوری شود اکنون با گذشت چندین سال از اجرای آن موجبات نارضایتی مردم و پزشکان شاغل در این طرح را فراهم آورده به طوری که نماینده مردم شیراز از عدم تمرکز وزارت بهداشت در اجرای این طرح انتقاد می کند.

طرحی که حالا صدای همه را درآورده،چه مردمی که اسیر بوروکراسی اداری پیچیده و پایان ناپذیر این طرح شده اند ،چه پزشکان که شاغل بودن و نبودن در این طرح مایه دردسرشان شده.

از امام جمعه این شهر تا نمایندگانی که به دنبال احقاق حقوق مردم شهرشان هستند.مردمی که به گفته قادری نماینده فارس به دلیل اینکه باید برای درمان خود به پزشک مشخصی مراجعه کنند و نمی توانند پزشک خود را انتخاب کنند از این طرح ناراضی هستند.

و پزشکانی که باز به گفته این نماینده از عدم پرداخت به موقع دستمزدشان شکایت دارند.

قادری از اینکه مراجعه به یک پزشک و آن هم در یک محل خاص قدرت انتخاب مردم را گرفته و باعث شده که در سفرهای روزانه در شهر یا در تردد مسیرهای بین شهرها درمراجعه به پزشکان مجبور به پرداخت کل هزینه ویزیت شوند ناراضی است و ماجرا تا جایی ادامه دار میشود که در نامه ای به دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از وضعیت طرح پزشک خانواده ابراز نگرانی کرده و از وی خواسته است تداوم یا لغو این طرح را به نظر خواهی مردمی بگذارد.

طرحی که با شکست آن اعتباراتی که از ابتدا تا کنون برای اجرای این طرح به استان فارس تعلق گرفته را بر باد میدهد .اعتباراتی که از جیب مردم و بیت المال برای ارتقای سطح بهداشت و درمان یک استان میبایست هزینه کرد میشد آینده ای نامشخص پیش رو دارد .

اعتباراتی که چگونگی هزینه کرد آن نیز داستانی مجزا دارد و شائبه هایی از سوی نحوه هزینه کرد آن در سیستمی دور از پزشک خانواده و برای پرداخت بدهی های دانشگاه علوم پزشکی در دولت قبل وجود دارد و شاید لازم باشد حتی پای سازمان بازرسی کل کشور را هم به موضوع باز شود تا ابهامات موضوع برطرف گردد.


دکتر جعفر قادری نماینده شیراز  اما در گفت و گویی که با سلامت نیوز داشت ضمن اعلام بی اطلاعی نسبت به اعتبارات اختصاص یافته در این طرح، عدم تخصیص به موقع این اعتبارات را از مشکلات اساسی که به طرح پزشک خانواده ضربه زده یاد میکند.


طرحی که قرار بود به صورت پایلوت در استان های فارس و مازندران اجرا شود و با برطرف کردن ایرادهای آن در کل کشور اجرایی شود با وجود گذشت چند سال از اجرای طرح نه سرعت رفع ایرادهای آن مطلوب است که بتواند رضایت مردم را جلب کند و نه به کل کشور تسری یافته که در نتیجه فراگیر شدن آن روند حل مشکلاتش سرعت بگیرد و نه حتی مشخص است که چقدر برای آن هزینه شده و تا چه زمانی مردم باید منتظر بمانند تا ایرادات آن رفع شود .


چه کسی پاسخگو است؟ به نظر میرسد مسئولین در وزارت بهداشت تمام هم و غم خود را صرف  اجرای طرح تحول سلامت کرده اند و از یاد برده اند مردم عزیز دو استان کشورمان را که برای درمان با مشکلاتی عدیده دست و پنجه نرم میکنند.

به گفته وزیر بهداشت در نظام های پیشرفته سلامت، استقرار کامل برنامه پزشک خانواده 10 تا 15 سال زمان می برد، زمانی که اگر از ابتدا تا کنون به درستی سپری ده بود شاید یک سوم راه را برای اجرای این طرح عظیم طی کرده بودیم و نیازمند آزمون و خطا کردن بر روی مردم نبودیم.

وزیر بهداشت باید صادقانه و شفاف درباره طرح پزشک خانواده به همه مردم ایران بخصوص مردم شریف استان فارس و مازندران توضیح دهد و بگوید مشکل اساسی کجاست ؟ و چرا تکلیف این طرح را مشخص نمیکند؟چرا که در صورت ادامه و هزینه کرد بیشتر اعتبارات نه به هدف رسیده ایم و نه رضایت حتی موقتی مردم را تامین کرده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha