دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
کد خبر: 149157

ماهی یكی از مواد غذایی است كه خواص بسیار آن برای سلامتی بر كسی پوشیده نیست. اما شاید شما هم جز آن دسته افرادی هستید كه تمایلی به خوردن این غذا ندارید. پس بهتر است چند تاثیر بی نظیر ماهی را بشناسید تا برای خوردن قانع شوید.

7دلیل عالی برای مصرف ماهی

سلامت نیوز: ماهی یكی از مواد غذایی است كه خواص بسیار آن برای سلامتی بر كسی پوشیده نیست. اما شاید شما هم جز آن دسته افرادی هستید كه تمایلی به خوردن این غذا ندارید. پس بهتر است چند تاثیر بی نظیر ماهی را بشناسید تا برای خوردن قانع شوید.

قلبی مقاوم و سالم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ به همه افراد توصیه می شود تا حداقل 2 بار در هفته ماهی و دیگر خوراكی های دریایی میل كنند. مقدار بالای امگا 3 موجود در آن موجب تقویت قلب و كاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

 اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن ضروری هستند زیرا در بدن ساخته نمی شوند اما برای عملكرد مطلوب اندام های بدن لازم خواهند بود. این چربی ها همچنین خطر ابتلا به پرفشاری خون، افزایش كلسترول، تری گلیسرید و... را نیز كاهش می دهند.

كاهش قند خون

ماهی باید یكی از غذاهای اصلی افراد دیابتی باشد زیرا علاوه بر تامین نیازهای غذایی می تواند به كنترل مقدار قند موجود در خوراكی ها كمك كند. البته توصیه می شود این افراد از ماهی های سرشار از جیوه مانند انواع وحشی پرهیز كنند زیرا عامل پیشرفت دیابت نوع 2 محسوب می شود.

مطالعات اخیر نشان می دهد كه امگا 3 با منشا دریایی  تاثیر قابل توجهی برای مقابله با دیابت و عدم تحمل گلوكز است زیرا باعث می شود سلول ها نسبت به انسولین حساس تر شوند كه همین حالت باعث كاهش قند خون می شود. به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نیز توصیه می شود 3 بار در هفته ماهی میل كنند. 

تضمین استحكام استخوان ها

با افزایش سن، حجم استخوان ها كاهش می یابد و بیماری هایی مانند پوكی استخوان بروز می كنند. برای مقابله با این مشكلات بدن نیاز به دو ماده معدنی مكمل و اساسی یعنی كلسیم و فسفر دارد كه بخش مهمی از استخوان ها را شامل می شوند.

ماهی به خصوص ماهی روغن، كپور و آزاد منبع غنی از فسفر است و به استحكام استخوان ها كمك می كند.

تقویت ضریب هوشی

یكی از نتایج تعجب آور تحقیقات این است كه مصرف منظم ماهی در نوجوانان موجب افزایش ضریب هوشی می شود. تا مدت ها پیش تصور می شد كه این تاثیر به خاطر وجود فسفر ماهی است. گرچه اجزای مغز به طور اساسی از فسفر تشكیل شده اند اما عملكرد این نمك معدنی روی قشر خاكستری همچنان مورد بررسی است. اما بدن معمولا دچار كمبود اسیدهای چرب امگا 3 است كه عملكردها و فواید بسیار دارند. این چربی ها همچنین نقش اساسی در پیشگیری از تحلیل های شناختی دارند. جالب است بدانید فسفر در بدن به شكل فسفات پتاسیم، سدیم یا كلسیم وجود دارد و بخش قابل توجهی از تجمع آن در استخوان های بدن است.

تاخیر در بروز چین و چروك ها

پیر شدن پوست كه چین و چروك ها علائم آن هستند در نتیجه عدم تعادل بین تولید رادیكال های آزاد و دریافت آنتی اكسیدان ها بروز می كند. رادیكال های آزاد به مقدار خیلی زیاد پیر شدن سلول ها را تسریع می كنند و مقدار بسیار  كم آنتی اكسیدان ها نمی توانند با عملكرد آنها مقابله كنند.

مصرف ماهی علاوه بر تامین امگا 3 برای كاهش آسیب رادیكال های آزاد، انواع ویتامین ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اكسیدانی مانند ویتامین A، E، سلنیوم و روی را نیز به بدن می رساند. 

تسریع شیردهی

ماهی حاوی تركیباتی است كه برای رشد مطلوب كودك عالی است. مصرف ماهی برای بهبود شیردهی به مادران جوان توصیه می شود. همچنین در دوران بارداری نیز مفید است زیرا خطر تولد زود هنگام جنین را كاهش می دهد. البته باید توجه داشت كه ماهی های وحشی مانند آزاد و تن حاوی جیوه هستند كه برای كودك مضر است. به علاوه باید از مصرف غذاهایی كه با ماهی خام تهیه می شود نیز اجتناب كرد.

حفظ سلامتی

ماهی می تواند با دردهای معمول روزمره مقابله كند كه از جمله عبارتند از:

    ماهی خواص ضد التهابی دارد.
    مطالعات اخیر نشان می دهد كه روغن ماهی قدرت بهبود بیماری ها را دارد. در واقع مصرف منظم  این روغن لنفوسیت های B را تقویت می كند مسئول مقابله با تهاجمات ویروس ها و باكتری هاست.
    موجب احساس سرزندگی و تحرك به خاطر ویتامین های B، D و فسفر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha