بر اساس تحقیقات بین المللی در هر 6 ثانیه یک کودک در جهان بر اثر گرسنگی و یاعوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهد.

 به نظر می رسد كاهش این فاجعه از راه های گوناگون همراه با راهكارهای منطقی تا حد زیادی دست یافتنی باشد. بر همین اساس برنامه جهانی غذا(WFP) سازمان ملل متحد فعالیت های گسترده ای را به منظور کاهش گرسنگی در 80 کشور جهان در دست اجرا دارد که تحت پوشش قراردادن 90 میلیون نفر گرسنه، فعالیت اصلی این بخش از سازمان ملل را تشکیل می دهد. از سوی دیگر آمارها از افزایش تعداد گرسنگان در سال گذشته از  850 میلیون نفر به رقم 923 میلیون حکایت دارد، لذا استقبال شرکت های خصوصی معتبر دنیا به منظور مشارکت با برنامه جهانی غذای می تواند نقش مهمی در کاهش این آسیب اجتماعی داشته باشد.
حضورپررنگ برنامه جهانی غذای سازمان ملل در هفتمین نمایشگاه بین المللی بیسکویت، شیرینی و شکلات خبرنگار شهد را بر آن داشت تا به منظور بررسی راهکارهای تعامل این صنعت با برنامه غذایی سازمان ملل گفت و گویی را با مسئول اطلاع رسانی و جذب منابع WFP ترتیب دهد.   دارا ژیان دربندی سابقه گشایش دفتر برنامه جهانی غذا در ایران را از پیش از انقلاب  می خواند که البته بعد از این رویداد تاریخی دفتر WFP چند سال تعطیل و دوباره آغاز به کار کرده است.
به گفته این مقام مسئول، در تمام نقاط جهان شرکت های خصوصی در کنار این سازمان فعالیت های گسترده ای را در دست اجرا دارند. در همین راستا WFPاز دو سال گذشته فعالیت خود را در ایران به شكل گسترده تری آغاز كرده است.
به گفته وی افزایش قیمت مواد غذایی به عنوان یک معضل جهانی، افزایش تعداد گرسنگان را در سالهای اخیر -بیش از گذشته- به همراه داشته است تا جائیکه این افزایش قیمت در برخی اقلام تا 70 درصد افزایش داشته. این موج صعودی که از آن به عنوان سونامی آهسته تعبیر می شود، این سازمان بشردوستانه را بر آن داشت تا اقدامات گسترده پیشگیرانه ای را در این خصوص دردستور كار قرار دهد.
از سوی دیگر به نصف رساندن گرسنگان دنیا به نصف تا سال 2015 به عنوان اولین هدف  از اهداف هزاره ضرورت پرداختن به این مهم را بیش از گذشته ضروری ساخته که نیاز به یک عزم جهانی دارد. ژیان دربندی، تعبیر«دست در دست هم در مبازه با گرسنگی» را شعار اصلی این سازمان در ایران می داند که تحقق این شعار تنها از دست مسئولین برنامه جهانی غذا یا دولت بر نمی آید و همه اقشار مردم به ویژه بخش خصوصی  باید در این زمینه نقش آفرین باشند. وی از همكاری با برخی از شركت های معتبر خصوصی ایرانی مانند تتراپک ایران و نوین زعفران نام می برد كه به عنوان حامیان این بخش از سازمان ملل فعالیت های مناسبی را دردست اجرا دارند.
دربندی در پاسخ به این پرسش كه انتخاب شركت های حامی برنامه جهانی غذا به چه صورت انجام می گیرد، تصریح می كند: این شركت ها به رغم داشتن استطاعت مالی مناسب باید از وجهه قابل اطمینانی نیز برخوردار باشد. در اینصورت است كه می توانند در کنار سازمان ملل فعالیت های خوبی را در جهت پایان دادن به گرسنگی انجام دهند.
مسئول اطلاع رسانی و جذب منابع WFP از فرصت استفاده كرده و از شركت های بخش خصوصی دعوت می كند تا به این جمع بپیوندند. چرا كه این همكاری حركت برنده- برنده را به همراه دارد. به این مفهوم، زمانی که یک شرکت خصوصی در بخش بشردوستانه سرمایه گذاری می کند می تواند از مزایای بازاریابی مبتنی بر اثر بهره مند شود. انجام کارهای تاثیر گذار و بشردوستانه تاثیر قابل توجهی در ارتقای وجهه این شرکت ها دارد تا جائیكه مردم ترغیب می شوند تا از کالای شرکتی استفاده نمایند که فعالیت های بشردوستانه را در دست اجرا دارد.
دربندی ادامه می دهد: نتایج تحقیقات در بسیاری از كشورها نشان از آن دارد كه مردم حاضرند  کالایی را حتی با ده درصد افزایش قیمت خریداری كنند، به شرط اینكه این اطمینان وجود داشته باشد كه این شركت ها در فعالیتهای بشردوستانه حضور دارند.
اقدامات یاد شده در شمار زیادی از شرکت های خصوصی کشورهای اروپایی و امریکایی انجام می شود تا جائیکه شرکت ماکروسافت به عنوان یکی از شرکت های مطرح در جهان سرمایه گذاری قابل توجهی در این زمینه انجام داده است. در این میان می توان از شرکت های دیگری در قد و قواره های بین المللی مانند بنتون یا شرکت  TNT نام برد.
وی با اشاره به همکاری برنامه جهانی غذای سازمان ملل با شرکت های ایرانی تصریح می كند : آخرین همکاری WFP با شرکت های ایرانی مربوط به شرکت تتراپک ایران است. همکاری این شرکت با WFP در زمینه فرهنگ سازی مصرف شیر در کشور در دست اجراست. بر اساس آمارهای ارائه شده مصرف سرانه شیر در ایران حدود 75 لیتر است در صورتیکه این میزان در بسیاری از کشور ها به 160 لیتر می رسد. این گزارش لزوم فرهنگ سازی در کشور را بیش از گذشته ضروری می سازد چرا که ایران جزو تولیدکنندگان شیر است در حالیكه جایگاه مناسبی در جدول مصرف کنندگان شیر ندارد.
به جرات می توان دلیل این امر را فقدان فرهنگ سازی درباره مصرف این نوشیدنی مغذی دانست. ارائه بسته های شیر بجای نوشیدنی های گازدار بصورت رایگان در fast food ها به منظور تشویق کودکان به نوشیدن شیر از مراحل بستر سازی فرهنگی در این زمینه است. در حال حاضر شرکت تتراپک این طرح را بصورت آزمایشی برای نخستین بار در تعدادی از fast food ها در سطح تهران در دست اجرا دارد. برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی برای معلمان بهداشت مدارس به منظور فرهنگ سازی مصرف شیر و نیز ارتقا وضعیت تغذیه دانش آموزان در مدارس از دیگر برنامه های این دفتر می باشد.
همچنین انتشار مقالات مختلف مرتبط با تغذیه صحیح در روزنامه ها از دیگر فعالیت ها در بخش فرهنگ سازی عادات صحیح تغذیه است.
 پیشنهاد دربندی را به منظور افزایش تعامل میان شرکت های فعال در عرصه تولید بیسکویت، شیرینی وشکلات و برنامه جهانی غذا جویا می شویم كه اینگونه ادامه می دهد: هدف متولیان اجرای  برنامه های   WFPدر ایران این است که طرحهایی مطرح شود که یا به لحاظ منطقه ای برای نخستین بار در كشور به اجرا درآیند و یا به صورت جهانی از جذابیت بالایی برخوردار باشند.
تلاش داریم تا طرح هایی که WFP به حامیان خود پیشنهاد می کند از نوآوری کافی برخوردار باشند. برای مثال طرح مشترک میان WFP و تتراپک برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه انجام می گیرد و اجرای آن با اینکه هنوز در مراحل اولیه می باشد- استقبال خوب کشورهایی مانند لبنان و اردن رابه همراه داشته است.
طرح های مشترك با صنعت شیرینی كشور
دربندی در این باره می گوید: اعتقاد داریم که می توان طرح های مشترکی با شرکت های تولید کننده شیرینی و شکلات به اجرا رساند. به خصوص در زمینه تولید بیسکویت. به عبارت دیگر تولید بیسکویت های غنی شده می تواند به عنوان یکی از طرح های مطرح در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. همانطور که می دانید بیسکویت با ارزش غذایی بالا (High Energy Biscuits) در هنگام وقوع بحران تا چند روز تامین کننده مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین می نماید.استفاده از این بیسکویت به عنوان غذایی که نیاز به پخت و پز ندارد و سریعا با هواپیما ارسال گردد از اهمیت بسزایی برخوردار است.         
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا تولید این نوع بیسکویت در صنایع غذایی ایران قابل دستیابی است، می گوید: مسلما تولید این بیسکویت ها در کشور امکان پذیر است. به مفهوم دیگر سرمایه گذاری در بخش تولید بیسکویت با ارزش غذایی بالا یکی از طرح های است که این صنعت می تواند در آن وارد شود. نهایتا باید گفت،  طرحهای مناسبی به منظور مشارکت برنامه جهانی غذا و شرکت های وابسته به صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات وجود دارد. برنامه هایی که اجرای آنها فرهنگ سازی سالم و مثبت را در جامعه  درباره این صنعت امكانپذیر می كند. ضمنا یکی از سیاستهای کلان ما تشویق تولیذکنندگان مواد غذایی به تولید محصولات غنی شده مانند نان یا ماکارونی غنی شده می باشد.
دربندی با بیان اینكه هزینه های اختصاص داده شده به WFP از سوی بخش خصوصی ایرانی همگی در ایران هزینه خواهد شد، ادامه می دهد: از سی سال گذشته تاکنون پروژه های سنتی WFP به غذا و کمک رسانی به آوارگان افغان و عراقی ساکن مهمانشهر هااختصاص یافته است. زلزله بم که بیش از 100000 نفر برای مدت سه ماه و نیز زلزله قزوین از جمله پروژه های امدادی این سازمان برای جمعیت ایرانی بوده است.   
وی این اطمینان را می دهد که همه عایدات و بودجه های طرح ها در این بخش از سازمان ملل در ایران مصرف خواهد شد. البته معتقدیم که بچه های همه نقاط دنیا مانند کودکان ما هستند لذا نباید نسبت به گرسنگی آنان بی اعتنا باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha