یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه پا یکی از شگفت‌انگیزترین ساختارهای بدن بوده و جالب است بدانیم یک انسان فعال به‌طور متوسط در طول عمر خود به اندازه 4 بار چرخش دور زمین قدم می‌زند، گفت: «با توجه به اینکه این عضو از بدن معیار خوبی برای ارزیابی سلامت کلی بدن محسوب می‌شود بنابراین بسیار اهمیت دارد که از پاها به خوبی محافظت شود. پا محل تماس بدن انسان با زمین است و در ایستادن، حفظ تعادل، پایداری، حرکت، تحمل وزن و جذب نیروها نقش اساسی دارد.»

سلامت نیوز: یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه پا یکی از شگفت‌انگیزترین ساختارهای بدن بوده و جالب است بدانیم یک انسان فعال به‌طور متوسط در طول عمر خود به اندازه 4 بار چرخش دور زمین قدم می‌زند، گفت: «با توجه به اینکه این عضو از بدن معیار خوبی برای ارزیابی سلامت کلی بدن محسوب می‌شود بنابراین بسیار اهمیت دارد که از پاها به خوبی محافظت شود. پا محل تماس بدن انسان با زمین است و در ایستادن، حفظ تعادل، پایداری، حرکت، تحمل وزن و جذب نیروها نقش اساسی دارد.»

دکتر کامران آزما در گفت‌وگو با سلامانه اظهار داشت: «پا در حین راه رفتن چندین عملکرد دارد که بعضی از اعمال آن حتی متضاد هم هستند. به این معنی که پا باید بتواند در فازهای مختلف راه رفتن به مقدار قابل‌توجهی تغییر ماهیت بدهد تا فرد راه رفتن نرمال داشته باشد. همچنین در یک سیکل قدم زدن پا باید بتواند از یک طرف به شکل یک اهرم سخت برای انتقال بدن به جلو درآید و از طرف دیگر از یک وضعیت سفت و سخت به یک وضعیت انعطاف‌پذیر تغییر وضعیت بدهد تا خود را با سطوح ناصاف و غیرهمسطح تطبیق دهد و قادر به جذب نیروهای وارده به پا باشد. تمامی این اعمال بر عهده عضلات، تاندون‌ها، استخوان‌ها و مفاصل پا است که به طرز جالبی برای این کارها طراحی شده‌اند.»


وی در ادامه با هشدار به این نکته که بی‌اهمیتی به این عضو بدن می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه زانو، کمر و حتی گردن شود، گفت: «اگر خاصیت ضربه‌گیری پا را به خاطر بیاورید! می‌بینید که در حین قدم زدن با توجه به نوع آن مثلاً دویدن، تا 5 برابر وزن یک فرد از طرف زمین به بدن نیرو وارد می‌شود که مقدار زیادی از آن توسط پای سالم جذب می‌شود. اگر پا خاصیت جذب نیرو نداشت، شاید تعجب‌آور باشد که بگوییم به راحتی استخوان‌های نواحی بالاتر بدن خرد و شکسته می‌شد. از همین روست که در بیمارانی که قوس کف پا بیش از حد است، معمولاً توانایی جذب نیروها توسط پا کاهش می‌یابد و منجر به علائمی نظیر درد پاشنه، زانو، کمر و ران می‌شود. باید در نظر داشت که بخشی از این شرایط نیز در کف پای صاف هم دیده می‌شود ولی مکانیسم ایجاد آن متفاوت است. بنابراین باید مراقب این عضو از بدن بود و از پوشیدن کفش‌های نامناسب و غیراستاندارد امتناع کرد.»


عضو هیات علمی دانشگاه در پایان افزود:‌ «پوشیدن کفش‌های غیراستاندارد علاوه بر اینکه مشکلاتی را در پا ایجاد می‌کند باعث بروز مشکلاتی چون دردهای ناحیه زانو، کمردرد و کوتاهی عضلات ساق و تغییر در انحناهای ستون فقرات نیز می‌شود. علاوه بر این، کفش نامناسب و غیراستاندارد مشکلات دیگری مانند بیماری‌های پوستی میخچه‌ها، پینه‌ها و عفونت‌های قارچی را هم باعث می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha