وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور افتتاح مراکز بهداشتی درمانی دیروز وارد زابل شد و دو بیمارستان 82 و 32 تختخوابی را در شهرستان زهک و هیرمند افتتاح کرد. از این پس بیماران می‌توانند از بخش‌های اورولوژی، داخلی، اطفال، نوزادان، جراحی عمومی، زنان، اتاق عمل، ICU، NICU و زایمان در شهرستان زهک بهره‌مند شده و توسط متخصصان بیهوشی، داخلی، جراحی زنان، اطفال، رادیولوژی و پوست ویزیت خواهند شد.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور افتتاح مراکز بهداشتی درمانی دیروز وارد زابل شد و دو بیمارستان 82 و 32 تختخوابی را در شهرستان زهک و هیرمند افتتاح کرد. از این پس بیماران می‌توانند از بخش‌های اورولوژی، داخلی، اطفال، نوزادان، جراحی عمومی، زنان، اتاق عمل، ICU، NICU و زایمان در شهرستان زهک بهره‌مند شده و توسط متخصصان بیهوشی، داخلی، جراحی زنان، اطفال، رادیولوژی و پوست ویزیت خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،همچنین اهالی منطقه مرزی هیرمند نیز دیگر مجبور نخواهند بود برای مراجعه به بخش‌های اورژانس، آزمایشگاه، رادیولوژی، بستری، اطفال، زنان، داخلی و اتاق عمل و نیز کلینیک زنان و اطفال و جراحی داخلی به شهرهای دیگر سفر کنند، چرا که امکانات مهیا شده و محرومیت‌ها مثل سابق نخواهد بود.


دی ماه سال پیش وزیر بهداشت در سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان از بهبود سیمای سلامت این منطقه خبر داد؛ منطقه‌ای که تیغ محرومیت زخم‌های زیادی را بر چهره سلامت این استان جنوبی کشور گذاشته است حالا وزیر بهداشت از تأمین نیازهای فوری مراکز بهداشتی درمانی استان سیستان و بلوچستان سخن می‌گوید و وزارت بهداشت تصمیم قاطعانه‌ای برای تحول سلامت، استان سیستان و بلوچستان گرفته است.
وزیر بهداشت دیروز در سفر استانی به سیستان و بلوچستان تأکید کرد جهت‌گیری تحول سلامت به سمت مناطق محروم است و در 2تا 3 ماه آینده متخصصان پزشکی بیشتری در منطقه سیستان توزیع خواهند شد. او همچنین در مراسم افتتاح بیمارستان سید الشهدای زهک، اظهار امیدواری کرد طرح‌های نیمه تمام بهداشتی و درمانی این منطقه در همین دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.


همچنین دکتر هاشمی با اشاره به ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی در استان سیستان و بلوچستان، کاهش پرداختی از جیب مردم به 3 درصد در روستاها و 6 درصد در شهرها را مورد توجه قرار داد. موضوعی که البته اظهارنظر‌های مردم هم آن را تأیید می‌کنند اما سیستان و بلوچستانی‌ها همچنان از کمبود خدمات بهداشتی ناراضی هستند و این نارضایتی‌ها هم بیشتر متوجه کمبود پزشکان متخصص، امکانات تشخیصی درمانی و مراکز درمانی مجهز است. با این حال آنها کماکان معتقدند وضعیت سیستم سلامت نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و قدم های خوبی برداشته شده است.


 بهداشت مشکل همیشگی سیستان و بلوچستان
یکی از ساکنان مرکز این استان به خبرنگار ما درباره وضعیت بهداشتی زاهدان گفت: وضعیت بهداشتی به خاطر عبور فاضلاب از وسط شهر، در نقاط مختلف زمین تا آسمان است در منطقه‌ای از شهر که مردم فقیر زندگی می‌کنند به لحاظ بهداشتی وضعیت نامطلوبی حاکم است. او ادامه می‌دهد: «گاهی به خاطر نبود امکانات بویژه کمبود پزشک متخصص مغز و نخاع، ارتوپد و قلب مجبور هستیم به استان‌های همجوار برویم. ازدحام و هجوم بیماران از کشورهای همجوار نیز مشکلاتی را در بیمارستان‌ها ایجاد کرده است. ضمن آنکه گاهی تشخیص پزشکان درست نیست و دستگاه‌های تشخیصی دقیقی در برخی بیمارستان‌ها وجود ندارد، البته وضعیت از زمانی که آقای روحانی آمده بهتر از قبل شده بویژه دفترچه‌های بیمه سلامت که موجب شده پول زیادی از مردم نگیرند.»
دکتر سیامک رضانژاد رئیس سابق بیمارستان خاتم الانبیا نیز به «ایران» می‌گوید: وضعیت بهداشت و درمان در زاهدان بهتر از شهرهای اطراف مثل خاش، سراوان، چابهار و حتی زابل است. همین مسأله موجب شده بسیاری از بیماران به بیمارستان‌های شهر‌شان اعتماد نکنند و مراجعه‌شان به مرکز استان افزایش یابد.


دکتر رضا‌نژاد به مسأله دیگری هم اشاره می‌کند و آن نه کمبود پزشک که بومی نبودن پزشکان است که موجب بی‌نظمی در رفت و آمد پزشکان شده است. به اعتقاد او، اگر وزارت بهداشت نیروهای بومی پرورش دهد، هم هزینه‌های وزارتخانه پایین خواهد آمد هم اینکه مردم از خدمات بهتری برخوردار خواهند شد.
 زابل متخصص قلب ندارد!


دکتر مهران حصارکی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز با اشاره به آموزش ندادن بهداشت عمومی در این استان به «ایران» می‌گوید: پیش از طرح تحول سلامت تعداد متخصصان پزشکی خیلی کم بود اما در حال حاضر این مشکل به واسطه طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم حل شده و با امکاناتی که وزارت بهداشت برای پزشکان در نظر گرفته تعداد داوطلب‌ها زیاد شده است. دکتر حصارکی عنوان می‌کند: وضعیت هتلینگ و ارتقای ویزیت و خدمات درمانی در شمال استان سیستان و بلوچستان بویژه در زابل ارتقا یافته و روند تجهیز بیمارستان‌ها همچنان با قوت ادامه دارد. معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل در پاسخ به این سؤال که آیا بیماران در شهرستان‌های کوچک مسافت‌های طولانی را برای استفاده از خدمات تشخیصی می‌پیمایند، توضیح می‌دهد: اعزامی به زاهدان و شهر‌های دیگر به خاطر کمبود پزشک وجود ندارد اما این به معنای وجود متخصصان همه رشته‌های پزشکی در زابل نیست به عنوان مثال این شهرستان متخصص قلب ندارد. شواهد حاکی از آن است کمبودها از نگاه وزیر بهداشت نیز دور نمانده و در حال حاضرچهار بیمارستان در سطح جنوب استان تکمیل شده است.  گفتنی است وزیر بهداشت و درمان همچنین دراین سفر 9 پایگاه سلامت را در حاشیه شهر زاهدان افتتاح کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha