دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 150715

نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد که خواب در طول روز سبب بروز گیجی، کاهش یادگیری و بر هم زدن عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را در مقابل ابتلا به تمام بیماری ها مانند انواع سرطان ها، بیماری های عفونی و بیماری هایی در سیستم های مختلف بدن مستعد می کند.

سلامت نیوز:نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد که خواب در طول روز سبب بروز گیجی، کاهش یادگیری و بر هم زدن عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را در مقابل ابتلا به تمام بیماری ها مانند انواع سرطان ها، بیماری های عفونی و بیماری هایی در سیستم های مختلف بدن مستعد می کند.

شب بیداری و کم خوابی که امروزه به دلایل مختلف ازجمله مطالعه در شب امتحان، شب نشینی و مهمانی یا مشغله های کاری گریبانگیر بیشتر افراد به ویژه جوانان شده است، سبب ضعف سیستم ایمنی بدن، اختلال در حافظه کوتاه مدت و افزایش استرس می شود.

 سیستم طبیعی بدن انسان به این صورت تنظیم شده است که با تاریک شدن هوا بخوابد و با روشنی روز بیدار شود. تحقیقات نشان می دهد ایجاد تغییر در این روند طبیعی، افراد را با مشکلات و بیماری های متعددی روبه رو می کند.

در زندگی ماشینی امروزی به دلیل مشغله های فراوان، افراد دیگر نمی توانند این روند طبیعی بدن را حفظ کنند و به ناچار ساعات بیشتری در طول شبانه روز بیدار می مانند، بنابراین برای جبران این مساله و کاهش عوارض شب بیداری ها، توصیه اکید پزشکان بر این است که افراد حداکثر ساعت 10 شب بخوابند و 6 صبح از خواب بیدار شوند.

دکتر احمد جلیلی رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران در گفت وگو با ایرنا در این مورد توضیح داد:خواب سرشب (8 شب) در حفظ سلامتی بسیار موثر است و هرچه از نیمه شب (12شب) بگذرد، اثرات مفید آن کمتر می شود.

وی تاکید کرد: همانطور که کم خوابی و بیدار ماندن در پاسی از شب برای سلامتی افراد مضر است، خواب زیاد و طولانی صبحگاهی نیز به سلامت سیستم های مختلف بدن آسیب می زند.


** خواب طولانی روزانه مضر برای سلامتی

جلیلی در مورد خوابیدن در طول روز توضیح داد: خوابیدن در طول روز به طور کلی مخرب است و در درازمدت مشکلاتی از نظر روحی روانی یا جسمانی برای فرد به وجود می آورد.

وی ادامه داد: شاید برخی بگویند ما مدت ها است که این کار را انجام می دهیم اما هیچ مشکلی ایجاد نشده است؛ این افراد باید بدانند که در مواردی ممکن است سال ها طول بکشد تا این روند، تاثیر مخرب خود را نشان دهد.

جلیلی گفت: نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد که خواب در طول روز سبب بروز گیجی، کاهش یادگیری و بر هم زدن عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را در مقابل ابتلا به تمام بیماری ها مانند انواع سرطان ها، بیماری های عفونی و بیماری هایی در سیستم های مختلف بدن مستعد می کند.

رییس انجمن روانپزشکان ایران خاطر نشان کرد: خواب بعدازظهر در حد 15 تا 20 دقیقه اشکالی ندارد اما افرادی که دو تا سه ساعت می خوابند، دچار گیجی و خواب آلودگی می شوند و هنگام شب نمی توانند به موقع بخوابند.

جلیلی با بیان اینکه تغییر الگوی خواب مساله بسیار مهمی است، افزود: افرادی که ساعات خواب و بیداری آنها با سیستم طبیعی آنها مطابقت ندارد و ساعاتی از شب را بیدار و ساعاتی از روز را می خوابند، برای جبران این اشتباه و تنظیم دوباره ساعات خواب و بیداری خود، حداقل به دو هفته زمان نیاز دارند تا بتوانند به حالت طبیعی بازگردند.

تحقیقات نشان می دهد که شب بیداری و خواب طولانی روزانه علاوه بر ضعف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری زا، سبب کوچک شدن مغز، کاهش حافظه، اختلال در حافظه کوتاه مدت، افزایش استرس، یبوست، اختلال در هضم غذا، اختلال در عملکرد کبد، پیری زودرس، زردی پوست و ضعف اعصاب نیز می شود.

همچنین نتایج این تحقیقات گویای آن است که نوع مواد غذایی مصرفی در وعده های مختلف، می تواند در تنظیم ساعات خواب و بیداری یا برهم زدن تعادل آن تاثیر بگذارد.

بنابراین توصیه می شود که از مصرف غذاهای چرب و سرشار از کربوهیدرات در وعده شام که سبب اختلال در عملکرد طبیعی بدن و احساس سستی و خستگی در طول روز می شود، پرهیز و بیشتر از میوه و سبزی های تازه یا غذاهای سبک در این وعده غذایی استفاده شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha