پژوهشگران می گویند: انجام بازیهای خشن ویدیویی با افزایش مصرف مواد مخدر و الکل، مشکلات ارتباط شخصی و کاهش عزت نفس همراه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، لورا پادیلا والکر استادیار دانشکده زندگی خانوادگی در دانشگاه بریگهام یانگ در یوتا می گوید: این یافته ها رابطه علت و معلولی را در این زمینه نشان نمی دهد و به این معنا نیست که هر کسی که بازی ویدیویی انجام می دهد عزت نفس پایینی دارد و به اعتیاد روی می آورد.
این محقق می افزاید: ‌این یافته ها به سادگی نشان می دهد بازیهای ویدیویی دستکم در بخشی از افراد جامعه، به طور موازی در کنار دسته ای از مشکلات رفتاری دیده می شود.
او و همکارانش نوع و میزان انجام بازیهای ویدیویی و استفاده از اینترنت را در 500 دانشجوی دختر و 313 دانشجوی پسر در آمریکا بررسی کردند.
میانگین سنی این افراد 20 سال بود. از این افراد در مورد مصرف مواد مخدر و الکل، درک آنها از عزت نفس و پذیرش آنها در اجتماع و نیز کیفیت روابطشان با دوستان و خانواده در مدت 12 ماه قبل از انجام این تحقیق سوال شد.
نتایج این تحقیق که در مجله جوانان و نوجوانان منتشر شده است، نشانگر تفاوتهای فاحش بین دختران و پسران در استفاده از اینترنت و بازیهای ویدیویی است.
بطور مثال پسران سه برابر دختران بازیهای ویدیویی انجام می دهند و میزان انجام بازیهای خشن ویدیویی در آنها هشت برابر دختران است.
پسران همچنین بیشتر احتمال دارد از اینترنت برای سرگرمی، اطلاع از عناوین خبرهای روز و تصاویر مستهجن استفاده کنند. درحالی که زنان از اینترنت بیشتر برای ارسال نامه های الکترونیکی و انجام تکالیف درسی بهره می گیرند.
با این حال بدون در نظر گرفتن جنسیت، ارتباط روشنی بین میزان انجام بازیهای ویدیویی با مصرف الکل و مواد مخدر و مشکلات ارتباطات شخصی مشاهده شد. انجام بازیهای خشن ویدیویی با رفتارهای پرخطر جنسی و مشکلات ارتباطات شخصی همراه بود.
محققان آثار منفی مشابهی را در استفاده از اینترنت برای گپ زدن، خرید ، سرگرمی و تصاویر مستهجن مشاهده کردند. اما نتایج مثبت فراوانی را در استفاده از اینترنت برای انجام تکالیف درسی مشاهده نمودند.
پادیلا والکر، این تحقیق را نقطه شروعی برای مطالعات آینده می دانند.
او می گوید: بررسی مداوم استفاده از اینترنت و بازیهای ویدیویی، درک جوانان را از سلامت و توسعه بهبود می بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha