کاهش ٨,٧‌درصدی نزاع و درگیری در تهران نسبت به‌سال گذشته در‌سال گذشته ٣٣‌هزار زن به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند

پنج‌هزار زن آسیب‌دیده از دعوا به پزشکی قانونی مراجعه کردند

سلامت نیوز:کاهش ٨,٧‌درصدی نزاع و درگیری در تهران نسبت به‌سال گذشته در‌سال گذشته ٣٣‌هزار زن به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، آمار نزاع و درگیری کاهش یافته اما وضع هنوز نگران‌کننده است.  ٣ ماه از ‌سال گذشت و حالا اداره کل پزشکی قانونی استان تهران آخرین آمارها از مراجعه زنان و مردان ایرانی به مراکز پزشکی قانونی استان را در دو ماه اول امسال اعلام کرده است؛ آماری که نشان‌دهنده سهم ۳۵‌درصدی زنان تهرانی از نزاع‌های دو ماه ابتدایی‌سال ٩٤ و همچین گویای مراجعه ١٦‌هزار نفر از مردم به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی پایتخت است.


گزارش پزشکی قانونی نشان می‌دهد در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال ۱۶‌هزار و ۴۲۹ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه‌سال قبل که تعداد مراجعان نزاع ١٧‌هزار و ٩٨٩ نفر اعلام شده بود، ٨,٧‌درصد کاهش یافته است. براساس گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، از کل مراجعان به دلیل صدمات ناشی از نزاع در دو ماه نخست امسال ١٠‌هزار و ٦٦٦ نفر مرد و پنج‌هزار و ٧٦٣ نفر زن بوده‌اند. در اردیبهشت امسال هم مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران با ١٠.٨‌درصد کاهش نسبت به اردیبهشت‌سال قبل ٩‌هزار و ٣٢٥ نفر اعلام شده است.


حالا سال‌هاست که استان و شهر تهران، رکورددار بیشترین نزاع و نزاع خیابانی در ایران است و تهرانی‌ها، در صدر جدول کسانی که دعوا می‌کنند. این را می‌شود از آمارهای‌ سال گذشته سازمان پزشکی قانونی درباره تعداد نزاع‌های‌ سال گذشته در تهران و دیگر شهرها فهمید. براساس این آمار، در ١١ ماه‌سال ٩٣، در ایران ٥٥٠‌هزار و ٧٨٣ نفر به علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌ و از این تعداد، ١٦٩‌هزار و ٩٠١ نفر زن و ٣٨٠‌هزار و ٨٨٢ نفر مرد بوده‌اند. در این میان استان تهران با ثبت ٩٩‌هزار و ١٢٦ مورد بیشترین سهم را از آن خود کرده است. براساس این آمار، تهران با ثبت ٩٩‌هزار و ١٢٦ نفر رکورددار ثبت نزاع در کشور محسوب می‌شود، درحالی‌که ٣٣‌هزار و ٦٩٦ نفر این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.


از طرف دیگر آمار نزاع‌های ‌سال گذشته نشان می‌دهد کم‌نزاع‌ترین استان کشور در‌سال گذشته خراسان جنوبی است که تنها ٢‌هزار و ٩٢١ مورد نزاع در آن به ثبت رسیده است اما در همسایگی این استان، خراسان رضوی با ٤٦‌هزار و ٢٢٤ مورد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. اصفهان با ٣٨‌هزار و ٧٩١ مورد و آذربایجان‌شرقی با ٣٢‌هزار و ٤٨٤ مورد نزاع در رتبه سوم و چهارم هستند.


در سال‌های گذشته بالا بودن تعداد زنان و به‌ویژه زنان تهرانی که به دلیل آسیب‌دیدگی از دعوا به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، این موضوع را به یکی از موضوعات نگران‌کننده اجتماعی از نظر کارشناسان تبدیل کرده است. مثلا آمار‌سال ٩٢ پزشکی قانونی دراین‌باره نشان می‌دهد که در این‌سال تعداد ٥٦٣‌هزار و ٤٧ نفر در مجموع به علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که از این میان ١٧١‌هزار و ٣٦٠ نفر را زنان تشکیل می‌دادند.


هرچند وقت یک بار، وقتی سازمان پزشکی قانونی، آمارهای مربوط به تعداد زنان مراجعه‌کننده به این سازمان را به دلیل آسیب‌دیدگی در دعوا و برای تشکیل پرونده اعلام می‌کند، این شائبه مطرح می‌شود که این زنان در خیابان‌ها با هم درگیر شده و مجروح شده‌اند. در این میان اما کسانی هستند که معتقدند تعداد زیادی از این زنان به‌دلیل آسیب‌هایی که موقع کتک خوردن از همسرانشان در خانه‌ها می‌بینند، برای تشکیل پرونده به پزشکی قانونی و مراجع قضایی مراجعه می‌کنند.


«حسن تردست»، قاضی بازنشسته محاکم کیفری استان تهران یکی از آنهاست. او  دراین‌باره می‌گوید:  «این اتفاقات به این دلیل می‌افتد که خانواده‌های ما بحران زده‌اند و متاسفانه تعلیمات روابط زن و شوهری لنگ می‌زند. در خانواده‌های امروزی ایرانی کسی جای خودش نیست و همه از خطوط قرمز رد می‌شوند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد به دلیل پیشرفت تکنولوژی ما باید کمتر شاهد رفتارهای غیرعاقلانه باشیم اما تعلیماتی از رادیو و تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای، فرهنگ غالبی را تبلیغ می‌کنند که به ایجاد تشنج در خانواده‌ها می‌انجامد.

از طرف دیگر فشارهای روحی و روانی باعث شده که مردان نسبت به خانواده‌هایشان خشونت بیشتری نشان دهند و البته مانند گذشته، زن‌ها دیگر تحمل گذشته را ندارند. زنان امروز ما شاغلند و تحت‌تأثیر فشار روحی روانی محیط کار وارد خانه می‌شوند و بعد تحت خشونت قرار می‌گیرند. البته به این موضوع توجه داشته باشیم؛ آمارهایی که پزشکی قانونی اعلام می‌کند، آمارهایی است که به محاکم قضایی رسیده است و تعداد زیادی از زنانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند، برای شکایت به مراجع قضایی مراجعه نمی‌کنند و بنابراین ما آمار پنهانی دراین‌باره داریم. از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشت که مسأله، فقط زد و خورد نیست و فشارهای روحی و روانی بیشتر از این آمارها است.»

او ادامه می‌دهد: «جامعه ما جامعه‌ای دچار تشنج و خشونت است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که روابط افراد در اجتماع، مهربانانه و لطیف نیست. با توجه به فراوانی آمارهایی که داریم، در هر روز ١٦‌هزار پرونده نزاع در کشور تشکیل می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد در خانواده‌ها بحران رفتاری بین زن و مرد وجود دارد و این نشانگر وضع کلان جامعه است.

روح جمعی جامعه ما مریض است، صاحبنظران معتقدند که اکثریت جامعه ما دچار اختلالات روانی و پرخاشگری هستند و این در خانواده منعکس می‌شود. خانواده واحد جامعه ما است، وقتی در داخل خانواده این درگیری‌ها وجود دارد و روابط رحمانی نیست، جامعه ما از خانواده‌ها هم متاثر می‌شود. به نظر من این موضوع را باید آسیب‌شناسی کرد ولی چیزی که من به‌عنوان جرم‌شناس می‌توانم بگویم، این است که عوامل مختلفی در نحوه رفتار و عملکرد افراد در اجتماع اثر دارد؛ یکی از بزرگترین آنها مشکلات اقتصادی است، چه در داخل خانواده و چه اجتماعی.

فشارهای اقتصادی افراد را از رفتارهای متعارف خارج می‌کند. زنان و مردان باید برای تأمین مایحتاج چندکار را انجام دهند و فرصت آرامش و زنگ تفریح ندارند.» به گفته این جرم‌شناس، «امروزه یک مرد با یک شغل نمی‌تواند تأمین معاش کند. در کنار آن فرهنگ مصرف هم مهم است و می‌بینیم که امروزه تجمل و هزینه‌های بالای زندگی، باعث شده که درآمد افراد، جوابگوی نیازهای آنها نباشد. امروز جامعه ما به‌شدت دچار مشکلات اقتصادی است و این به خانواده و اجتماع فشار می‌آورد و باعث می‌شود که دامنه تحمل افراد کم شود. ما در این سال‌ها می‌بینیم که از یک تصادف ساده درگیری و قتل و چاقوکشی بیرون می‌آید و این موضوع نشان می‌دهد که افراد در جامعه ما دچار بیماری پرخاشگری‌اند.»


«سعید خراط‌ها»، آسیب‌شناس اجتماعی هم دراین‌باره می‌گوید:  «نزاع‌ها دو دسته است؛ نزاع‌هایی که بر اثر اختلافات ریشه‌دار اتفاق می‌افتد یا نزاع‌هایی که اختلافات آنی منجر به وقوع آن می‌شود. مواردی مانند کمبود جا برای پارک اتومبیل، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، ساخت و سازها و مزاحمت‌های ناشی از آن، نبود فرهنگ آپارتمان‌نشینی، افزایش قیمت خدماتی چون کرایه تاکسی، افزایش قیمت کالاهایی که در سبد خانوار حیاتی هستند و نبود نظارت بر همه این موارد بیشترین دلایل نزاع‌های آنی هستند. نزاع‌های آنی بیشتر در شهرها اتفاق می‌افتد تا در روستاها و به همان نسبت سهم کلانشهرها از نزاع بیشتر از شهرهای کوچک است. دلیل آن نیز ناتوانی زبان گفتار در حل اختلافات آنی است. این روزها زبان قابلیت میانجیگری خود را از دست داده است؛ زیرا در شهرها افراد از خرده فرهنگ‌های متفاوت و از قومیت‌های مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.»


او درباره عواملی که فرد را آماده نزاع می‌کند، می‌گوید:  «بیکاری، تورم، اختلافات خانوادگی و شیوع مواد مخدر از این عوامل است. ٦٣,٤‌درصد از افرادی که درگیر نزاع می‌شوند متاهل هستند و ٣٦.٥‌درصد مجرد. می‌توان چنین استنباط کرد که فشار مالی بیشتر بر متاهل‌ها آمار نزاع را هم افزایش می‌دهد. البته باید در نظر داشت که پدیده‌های اجتماعی در پی مجموعه‌ای از علل اتفاق می‌افتند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha