سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

سلامت نیوز:یک جامعه شناس با انتفاد از اینکه تفریح سالم برای جوانان گران است گفت: ۹۰ درصد داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای برای لاغری تبلیغ می شوند، حاوی مواد مخدر یا شیشه هستند، در مواد مخدر بازار داخلی همه چیز از جمله مدفوع انسان و لوله باز کن وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجید ابهری افزود: متاسفانه به خاطر برنامه‌ریزی مافیای بین‌المللی و جنگ نرم علیه ایران، نوجوانان و جوانان ما هدف اصلی عاملان و قاچاقچیان مواد مخدر در کشور قرار گرفته‌اند. همچنین با توجه به مبارزه پلیس مبارزه با مواد مخدر و دستگیری‌های گسترده مافیای مواد، هر روز مواد مخدر جدیدی با نام و شکل جدید برای جوانان عرضه می‌شود، در حالی که این مواد دارای ریشه مشترک هستند و از آمفتامین و متافتامین درست می شوند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اعتیاد گفت: از رسانه‌ها انتظار می‌رود تا در زمینه اطلاع‌رسانی از آسیب‌های مواد مخدر صنعتی و شیمیایی پیشگام باشند و پلیس و سایر ارگان‌ها را در این زمینه یاری کنند.

وی با اشاره به  تبلیغات دروغی که در این زمینه برای چاقی، لاغری،قوای جنسی، شادی، هیجان و غیره از سوی شبکه های ماهواره‌ای، اینترنت و فضای مجازی انجام می شود، اظهار داشت: این درحالی است که  90 درصد داروهای تبلیغی در این شبکه ها و ماهواره ها برای لاغری و غیره از مواد مخدری مانند شیشه تهیه می‌شوند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه جوانان به ویژه دختران فریب تبلیغات غلط را می‌خورند، ادامه داد: نباید اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه در مدت زمان محدود و تنها با برگزاری چند همایش و نشست انجام شود. بلکه باید دوره‌ها و کلاس‌ها آموزشی به صورت وسیع و رایگان در سطح کشور برگزار شوند.

ابهری اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در گرو مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی است، افزود: باید مرزهای گسترده با همسایه های شرقی کنترل شود، مرز افغانستان با ایران، عامل عرضه مواد مخدر زیاد به کشور است .

وی، آموزش و اطلاع‌رسانی برای بالا بردن سطح نشاط و رفاه اجتماعی را نیز در امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر مفید دانست و گفت: متاسفانه در جامعه ما  برای تفریحات باید کلی هزینه پرداخت کرد، به عنوان مثال جوانی که می‌خواهد به شنا برود باید بالای 20 هزار تومان برای  هر جلسه پرداخت کند، اما سه چهار نفر دیگر دو هزار تومان می‌دهند و شیشه می‌کشند و این طوری برای خود تفریح می‌کنند.

 استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: افرادی که معتاد هستند، باید بدانند که مواد مخدر موجود در بازار کشور تقلبی است از مدفوع انسان، اسیدها، سیانور، مواد لوله بازکن و غیره مخلوط شده و ماده مخدر  درست می شود  که در بروز مرگ‌های آنی و بیماری‌های مزمن موثر است.

ابهری درباره تاثیرپذیری و نقش ستاد مبارزه با مواد مخدر در امر مقابله اظهار داشت: باید تمام امکانات دولتی و خصوصی در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر با توجه به بخش‌های تخصصی، مطالعاتی، هماهنگی و ایجاد انسجام در سیاست‌گذاری‌ها و اجرای برنامه‌هایی که به عهده دارد، قرار گیرد، زیرا این ستاد هدایت‌گر اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد است.

وی خاطرنشان کرد: از رسانه ها نیز انتظار می‌رود تا در زمینه اطلاع‌رسانی عوارض و آسیب‌های مواد مخدر صنعتی و شیمیایی پیشگام باشند و پلیس و سایر ارگان‌ها را در این زمینه یاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha