پژوهشگران هشدار دادند: قرار گرفتن در معرض دود سیگار، خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد غیرسیگاری تشدید می‌كند.

محققان انگلیسی و آمریكایی در پژوهش جدیدی دریافته‌اند: تماس با دود سیگار حتی در مورد اشخاصی كه سیگار نمی‌كشیدند خطر ابتلا به زوال عقل و سایر مشكلات و بیماریهای ذهنی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این تحقیق در مجله بیرتیش مدیكال منتشر شده است.

محققان تاكید كردند: این نخستین تحقیق گسترده‌ای است كه رابطه بین این دو پروسه را نشان می‌دهد. بر اساس نتایج این پژوهش، تماس با دود سیگار بویژه در مقادیر زیاد و ساعات طولانی، ‌خطر بروز زوال عقل را 44 درصد افزایش می‌دهد.

دیوید لولین، محقق دانشگاه كمبریج در انگلیس كه سرپرستی این تحقیق را برعهده داشته ‌در بیانیه‌ای تصریح كرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد كه استنشاق دود سیگار دیگران به مغز آسیب می‌رساند و عملكردهای ذهنی مانند حافظه را دچار اختلال می‌كند.

وی تاكید كرد: نتایج این تغییرات خطر ابتلای زودهنگام به زوال عقل است.

پیش از این نیز تحقیقات نشان داده بود كه تماس با دود سیگار به طور غیرمستقیم احتمال ابتلا به طیفی از بیماریها مانند سرطان ریه و بیماری قلبی را تشدید می‌كند.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از نیمی از كودكان در سراسر جهان در خانه‌هایشان در معرض دود سیگار قرار دارند.

به گزارش ایسنا، در این پژوهش نزدیك به 5000 فرد بالغ غیر سیگاری كه بالای 50 سال داشتند، ‌مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمایشات نمونه‌های بزاق افراد بررسی شد و علاوه بر این نتایج سه پژوهش جداگانه دیگر كه در انگلیس انجام شده مورد بازبینی قرار گرفت.

تحقیقات نشان داد: در بزاق این افراد با وجودی كه سیگار نمی‌كشند نیكوتین وجود دارد و این خود عامل خطرزایی برای این افراد است كه سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha