سلامت نیوز:یک استادیار دانشگاه هنر اصفهان گفت: بهره‌وری نظام آموزشی را نباید با تعداد مدال‌هایی که از المپیادهای بین‌المللی کسب می‌شود، سنجید.

به گزارش ایسنا محمدرضا ثقفی امروز (سه‌شنبه) در اختتامیه همایش ملی بهره‌وری فضا و تجهیزات در آموزش‌وپرورش با اشاره به تعریف واژه بهره‌وری اظهار کرد: بهترین تعریف برای بهره‌وری کارایی به اضافه اثربخشی است.

وی افزود: در رویکرد بهره‌وری در آموزش نیاز به تغییر ویژه و نگرش مدیران، در رویکرد بهره‌وری در فضای آموزشی نیاز به اصلاح در نوسازی و بهسازی و در رویکرد بهره‌وری در مدیریت نیاز به برنامه‌ریزی و اعمال بازخورد عملکردها وجود دارد.

استادیار دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه بدون علاقه‌مندسازی دانش‌آموزان به کتاب و کتابخانه اتفاق خاصی در نظام آموزشی نمی‌افتد، گفت: علاوه بر این بدون انجام فعالیت‌های پژوهشی در مدارس می‌توان انتظار حل مسائل جامعه را از دانش‌آموزان ممتاز و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها داشته باشیم.

ثقفی اضافه کرد: بهره‌وری نظام آموزشی را نباید با تعداد مدال‌هایی که از المپیادهای بین‌المللی کسب می‌شود، سنجید.

وی ادامه داد: متأسفانه دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان و عادی دسته‌بندی می‌شوند و در نتیجه آن صادرات بلاعوض دانش‌آموزان تیزهوش به کشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد، اما توجهی به دانش‌آموزان متوسط نمی‌شود.

استادیار دانشگاه هنر اصفهان افزود: امروز نیاز نیست معلمان منبع اطلاعات باشند و اهمیت ندارد چراکه با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توان به اطلاعات دست یافت. معلم باید خودش را با دانش‌آموز وفق دهد و او را درک کند و در این صورت است که بهبود بهره‌وری حاصل خواهد شد.

ثقفی به بهره‌وری در فضای آموزشی اشاره و تأکید کرد: با نگاه نقادانه به وضعیت امروز فضاهای آموزشی می‌توان راه درست آینده را انتخاب کرد و جهت بهبود فضاهای آموزشی کشور گام برداشت.

وی به مدیریت و بهره‌وری اشاره کرد و گفت: در این راستا نیاز به یک نظام هماهنگ و یکپارچه برای آموزش‌وپرورش وجود دارد.

استادیار دانشگاه هنر اصفهان در پایان اظهار کرد: می‌توان بهره‌وری را از کلاس درس، مدرسه و محله خودمان شروع کنیم و منتظر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بالادستی نباشیم.

هم‌چنین مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: باید در هموارتر کردن راه آموزش و پرورش از این فعالیت‌های علمی استفاده کنیم.

محمدحسن قائدی‌ها با بیان اینکه جنب و جوش زیادی در این همایش وجود داشته است، اظهار کرد: جامعه فرهنگی کشور، تشنه برگزاری چنین همایش‌هایی است تا بتواند نظرات ارزشمند خود را ارائه دهد و آموزش و پروش هم باید در هموارتر کردن راه آموزش و پرورش از این فعالیت‌های علمی استفاده کنیم.

وی افزود: اجرای اینگونه برنامه‌ها سختی‌های خاص خود را دارد و برگزاری این همایش حاصل تلاش بیش از 100 جلسه در کمیته‌های علمی، اجرایی و پشتیبانی و تأمین منابع بوده است.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان اصفهان با تشکر از دست اندرکاران برگزاری همایش ملی بهره‌وری فضا و تجهیزات در آموزش و پرورش، گفت: انتقادات و پیشنهاداتی نیز از طرف شرکت کنندگان همایش دریافت شده و امیدواریم با به کارگیری این پیشنهادات و انتقادات در جهت بهبود برنامه های آتی حرکت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha