عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحمل درد در نژاد شرقی كمتر از سفید‌پوستان و سیاه‌پوستان است و زنان بهتر از مردان محل درد را تشخیص می‌دهند.

صفیه بهزادی محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در سمینار یكروزه «تفاوت جنسی در احساس و ادراك درد» كه در بیمارستان شهداء تجریش برگزار شد، با بیان این مطلب كه تفاوت‌های چشمگیری در احساس درد، تحمل و پاسخ به درد در زنان و مردان نه تنها منشاء فیزیولوژیكی دارد بلكه به عواملی ازجمله تاریخ، فرهنگ، اجتماع، ژنتیك نیز بستگی دارد.
وی ادامه داد: درد در انسان و دیگر موجودات یك مسئله بقایی است، فرد با وجود درد متوجه اختلال در عملكرد ارگانیسم شده و زنگ خطری است تا در صدد حل مشكل موجود برآید.
بهزادی در رابطه با عملكرد پزشكان در این مورد گفت: پزشكان باید نسبت به تأثیر دارو با توجه به تفاوت زنان و مردان آگاه باشند و در تجویز دارو دقت كنند زیرا گاهی اوقات تجویز بعضی از داروها موجب می‌شود تا در زنان با توجه به فیزیولوژی بدن این جنس، دردهای سطحی به دردهای مزمن تبدیل شود در حالی در مردان درد را تخفیف می‌دهد.
وی با اشاره به این موضوع كه آستانه درد در زنان پایین‌تر از مردان است، تصریح كرد: زنان به دلیل فشاری كه در هنگام ایجاد درد احساس می‌كنند به دلیل توجه و حساسیت زیاد نسبت به این مسئله می‌توانند بهتر محل درد را تشخیص و در مورد آن توضیح دهند.
بهزادی خاطرنشان كرد: گرچه این موضوع قابل توجه است كه شیوه مقابله با درد در زنان بسیار متفاوت است و در هنگام درد بیشتر به دریافت دارو از پزشك تمایل نشان می‌دهند، در حالی كه مردها مایلند زودتر از فكر به درد موجود بگذرند و آن ‌را نادیده بگیرند.
وی افزود: شاید یكی از دلایلی كه موجب می‌شود تا زنان بیشتر با درد درگیر شوند این است كه زنان قصد دارند از طریق بیان دردمندی خود نوعی حمایت عاطفی از سوی دیگران دریافت كنند كه البته این مسئله باید بیشتر و دقیق‌تر از سوی روان‌شناسان بررسی شود.
این استاد دانشگاه تاكید كرد: دردهای میگرنی، دردهای مزمن عضلانی، سردردهای تنشی، سندروم روده تحریك پذیر، دردهای مزمن پشت و دردهای خفیف فك ازجمله بیماری‌هایی است كه در زنان بیشتر دیده می‌شود.
وی با بیان اینكه تحقیقات نشان داده است تحمل درد در نژاد شرقی كمتر از سفید‌پوستان و سیاه‌پوستان است، اظهار داشت: گرچه تفاوت در احساس درد در زنان و مردان به تأثیر هورمون‌های جنسی نیز وابسته است اما می‌توان این موضوع را نیز در نظر گرفت كه این تفاوت در زنان تا حدی ناشی از انتظارات زنان از درد است و این انتظارات منجر به تشدید این تفاوت در میان زنان و مردان می‌شود.
بهزادی تأكید كرد: سیستم ضد درد در مردان قوی‌تر است و نسبت به داروهای ضد درد بیشتر و بهتر عكس‌العمل نشان می‌دهند و پزشكان باید نسبت به این موضوع دقت لازم را داشته باشند.
وی افزود: تحقیقات در برخی از كشورها نشان می‌دهد كه تجویز دارو از سوی پزشكان زن بر اساس نوع و شدت درد در بیمار است در حالی است كه پزشكان مرد علاوه‌بر آن، نسبت به جنسیت و نژاد بیمار حساس‌تر هستند و این مسئله در تجویز دارو از سوی آنها تأثیر می‌گذارد.
وی خاطرنشان كرد: خود درمانی معضلی است كه به شدت با آن روبه رو هستیم به همین جهت باید نسبت به شیوه صحیح مصرف دارو، به خصوص داروهای گیاهی اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم تا بیماران آگاهانه و با تكیه بر دانش پزشكان به مصرف دارو رو آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha