یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 153164

سالانه هزاران نفر در سراسر جهان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، اما واکنش هریک از ما در هنگام شنیدن خبر ابتلا به این بیماری متفاوت است. برخی افسوس می‌خورند و گروهی هم با همه وجود ترس از ابتلا را تجربه می‌کنند اما هنگامی که ترس از سرطان به واقعیتی در زندگی تبدیل می‌شود کمتر کسی توانایی برخورد مناسب را خواهد داشت اما واقعیت این است که امروزه هزاران نفر در سراسر جهان با این بیماری زندگی می‌کنند یا آن را مغلوب کرده‌اند. از این رو به نظر می‌رسد هریک از ما باید راه‌های پیشگیری و درمان این بیمای را بشناسیم و بدون ترس و سردرگمی با سرطان مبارزه و زندگی کنیم.

سرطان پستان؛ پیش رونده اما درمان پذیر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، سرطان سینه، به رشد و تکثیر غیرطبیعی سلول‌های بدخیم در بافت‌های مختلف پستان، از جمله غدد و مجاری انتقال شیر گفته می‌شود. این بیماری پس از سرطان پوست، رتبه دومین سرطان شایع در میان زنان را به خود اختصاص داده است.

 بیشتر بدانید: سرطان سینه و علائم آن

دکتر بهزاد رحمانی، ‌عضو انجمن جراحان ایران و پزشکی صدها جراحی سینه انجام داده است،  با تأکید بر اهمیت ارزیابی علائم هشداردهنده به «ایران» می‌گوید: این بیماری در زمره معدود سرطان‌هایی است که اگر در زمان طلایی تشخیص داده شود، می‌توان آن را به طور کامل و قطعی درمان کرده و کیفیت زندگی وی را ارتقا بخشید. اما هرگونه تأخیر در تشخیص و آغاز درمان نه تنها به درمان قطعی و کامل ختم نمی‌شود بلکه ممکن است فرد را با مشکلات جدی و خطرناک مواجه کند.


وی در ادامه می‌افزاید: با توجه به علائم بیماری می‌توان مبتلایان را به دو گروه اصلی تقسیم کرد. گروه نخست بیماران با ریسک بالا هستند که در آنها احتمال بروز سرطان سینه بیشتر است. این بیماران معمولاً در میان اقوام و خویشاوندان درجه یک خود فردی را که به این سرطان مبتلا شده باشد، داشته‌اند. اما گروه دوم بیماران عادی هستند.


 در میان اقوام درجه اول این بیماران، فردی که به سرطان سینه مبتلا شده باشد حضور ندارد اما متأسفانه آنها در سنین پایین با تغییرات در بافت پستان و به دنبال آن با سرطان سینه مواجه می‌شوند.
این جراح عمومی با تشریح علائم بیماری می‌گوید: ایجاد هرگونه توده بدون درد در ناحیه سینه، تورم و قرمز شدن سینه، ترشحات خونی یا خونابه‌ای از سینه، ایجاد تغییر در پوست سینه و زخمی که بهبود نیابد می‌تواند هشدار و علامتی برای شروع بیماری باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها با دیدن این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنند.


دکتر رحمانی با اشاره به اینکه زودرس‌ترین روش کشف سرطان سینه معاینه توسط خود بیمار است تصریح می‌کند: با دو روش می‌توان سرطان سینه را تشخیص داد.


روش نخست خودآزمایی توسط فرد و روش دیگر معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی و ماموگرافی است. اما اگر زنان در مورد معاینه و خودآزمایی آموزش کافی ببینند، نه تنها این سرطان بلکه بسیاری از سرطان‌های دیگر نیز در مراحل اولیه قابل کشف و درمان است.
البته بروزبرخی بیماری‌ها از جمله بیماری فیبروکیستیک که در 35 درصد زنان ایرانی دیده می‌شود، می‌تواند اختلالاتی در زمینه تشخیص زود هنگام سرطان سینه توسط خود فرد ایجاد کند. در حقیقت این بیماری خوش خیم با کیست‌های متعدد در سینه ظاهر شده و در بیشتر مواقع در روند تشخیص غدد سرطانی اختلال ایجاد می‌کند، به طوری که فرد غدد سرطانی را با کیست اشتباه گرفته و ممکن است تا مراحل پیشرفته به وجود غدد سرطانی مشکوک نشود.


این متخصص در خصوص عوامل ایجادکننده سرطان سینه می‌گوید: عوامل مختلفی در بروز این سرطان نقش دارند که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به سن، عوامل ژنتیکی و هورمونی، سابقه خویشاوندی و زمان نخستین حاملگی اشاره کرد.


بنابراین توصیه می‌شود کسانی‌که بارداری دیررس دارند و تصمیم گرفته‌اند در سنین 35 تا 40 سالگی نخستین نوزاد خود را به دنیا آورند باید از 25 سالگی به پزشک مراجعه کنند وسونوگرافی و ماموگرافی پایه را انجام دهند. این افراد باید حداقل سالی یکبار توسط پزشک معاینه و مورد ارزیابی قرار گیرند. در مقابل افرادی که دارای ریسک بالا نیستند می‌توانند از سن 30سالگی سونوگرافی و ارزیابی سالانه را در دستور زندگی و برنامه پزشکی خود قرار دهند.


 همچنین انجام ورزش‌های روزانه و حفظ وزن متعادل، عدم مصرف دخانیات، استفاده از غذاهای سالم و سبزیجات و میوه‌های تازه می‌تواند به پیشگیری از بروز بیماری کمک کند. به گفته دکتر بهزاد رحمانی در حال حاضر، شیوع بیماری در سنین پایین بیشتر شده است اما با توجه به آگاهی و اطلاعات افراد پیشرفت بیماری و آسیب‌رسانی آن کمتر شده است.


دکتر رحمانی معتقد است درمان سرطان سینه به میزان پیشرفت توده بستگی دارد. اما به طور کلی برای درمان از شیوه درمان دارویی، هورمونی، رادیوتراپی، شیمی‌درمانی و جراحی استفاده می‌شود.
 البته شایان ذکر است روش‌های جراحی آنقدر پیشرفت کرده است که می‌توان با روش‌هایی مانند انکوپلاستی سینه بیمار را حفظ کرد و مانند گذشته بیماران مبتلا به سرطان پستان با از دست دادن عضوی از بدن خود مواجه نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha