با اجرای طرح تحول سلامت در سال گذشته تعرفه‌های پزشكان تا سه برابر افزایش یافت در حالی كه هم اكنون هشت سال است قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مسكوت باقی مانده و وزارت بهداشت نداشتن بودجه را بهانه می‌كند اما گام سوم طرح تحول با وجودی كه شش برابر قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هزینه داشت، یك شبه اجرایی شد.

گام سوم طرح تحول با وجودیكه شش برابر قانون تعرفه‌گذاری پرستاری هزینه داشت، یك شبه اجرایی شد

سلامت نیوز:با اجرای طرح تحول سلامت در سال گذشته تعرفه‌های پزشكان تا سه برابر افزایش یافت در حالی كه هم اكنون هشت سال است قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مسكوت باقی مانده و وزارت بهداشت نداشتن بودجه را بهانه می‌كند اما گام سوم طرح تحول با وجودی كه شش برابر قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هزینه داشت، یك شبه اجرایی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، پرداخت مابه‌التفاوت «طرح پرداخت مبتنی بر عملكرد كاركنان بیمارستان‌ها» اگرچه دریافتی‌ها را بالاتر برده اما با اعتراض پرستاران در نقاط مختلف كشور مواجه شده است. پرستاران معتقدند ما‌به‌التفاوت‌های پرداختی عادلانه نیست و با اجرای این طرح نه فقط اختلاف چند صد برابری دریافتی پزشك و پرستار كاهش نیافته بلكه این تبعیض پررنگ‌تر از گذشته شده است.


«طرح پرداخت مبتنی بر عملكرد كاركنان بیمارستان‌ها» طرحی است كه با اجرای طرح تحول سلامت برای پرداختی‌ها به پرسنل بیمارستان‌ها به تصویب وزارت بهداشت رسید و قرار شد این طرح جایگزین پرداخت كارانه شود اما حالا با آغاز پرداخت ما به‌التفاوت شش ماهه دوم سال ۹۳ به پرسنل بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی، صدای اعتراض پرستاران در بیمارستان‌های دولتی نقاط مختلف كشور شنیده می‌شود. با وجود این، در حالی كه قرار بود محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به همراه محمد شریفی‌مقدم، دبیر‌كل خانه پرستار به سؤالات و اعتراضات جامعه پرستاری كشور پاسخ بدهد، ‌وی از حضور در این برنامه اجتناب كرد تا حاشیه‌های «طرح پرداخت مبتنی بر عملكرد كاركنان بیمارستان‌ها» ادامه یابد.

افزایش دستمزد پزشكان،انتظار دیگر كاركنان حوزه سلامت را هم بالا برده
اگر بخواهیم اتفاقات و اعتراضات پرستاران به دریافتی‌هایشان را ریشه‌یابی كنیم، بدون شك به گام سوم طرح تحول سلامت و اصلاح كتاب ارزش‌گذاری نسبی تعرفه‌ها می‌رسیم؛‌ گامی كه با صرف بودجه‌ای 2 میلیارد تومانی مزد درمان را تا 300 و در مواردی 400 درصد افزایش داد. این در حالی است كه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هشت سال است بر زمین مانده و وزارت بهداشت نداشتن بودجه لازم را مانع اجرایی شدن این قانون عنوان می‌كند. با وجود این اما با اجرایی شدن گام سوم طرح تحول برای پزشكان قرار شد «طرح پرداخت مبتنی بر عملكرد كاركنان بیمارستان‌ها» نیز اجرایی شود تا به قول معاون درمان عدالت در پرداخت بین رده‌های مختلف كاركنان بیمارستان‌ها برقرار شود. حالا اگرچه دریافتی پرستاران افزایش 7/1تا 5/2 درصدی داشته اما ظاهراً پزشكان همانند گذشته دریافتی‌شان چندین برابر است و عدالت مورد نظر برقرار نشده است. به بیان دقیق‌تر صرف بودجه میلیاردی برای افزایش دستمزد پزشكان انتظار دیگر كاركنان حوزه سلامت را هم بالا برده و هر یك می‌خواهند از این سفره سهمی داشته باشند. این در حالی است كه بنا به تأكید مسعود پزشكیان، وزیر اسبق بهداشت بنا بود بودجه طرح تحول برای مناطق محروم هزینه شود نه پزشكان با‌نفوذ و «گردن كلفت‌های سلامت!» از سوی دیگر عمیق شدن شكاف اختلاف میان كاركنان نظام سلامت رسیدگی مناسب به بیماران را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

  پرداخت مابه‌التفاوت یك ریالی!
عبدالحمید سطوت، پرستار بیمارستان الزهرای اصفهان و دبیر انجمن صنفی پرستاران، از پرداخت ما‌به‌التفاوت یك ریالی به ازای شش ماهه دوم سال 93 به بیش از یك سوم پرستاران این بیمارستان خبر می‌دهد و می‌افزاید: با اجرای طرح تحول سلامت در سال گذشته تعرفه‌های پزشكان تا سه برابر افزایش یافت در حالی كه هم اكنون هشت سال است قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مسكوت باقی مانده و وزارت بهداشت نداشتن بودجه را بهانه می‌كند اما گام سوم طرح تحول با وجودی كه شش برابر قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هزینه داشت، یك شبه اجرایی شد.

به گفته وی پرستاران حتی اعتراض خود را به مجلس هم بردند و وزیر بهداشت هم قول داد نظر آنان را جلب كند، به همین خاطر هم «طرح پرداخت مبتنی بر عملكرد كاركنان بیمارستان‌ها» اجرایی شد. سطوت با اشاره به اینكه هفته گذشته اولین مرحله این طرح به پایان رسید، می‌افزاید: با اجرای این طرح كارانه‌ها حدوداً 7/1 برابر شده اما این از میزان وعده داده شده بسیار كمتر است. به گفته وی، با اجرای این طرح كارانه پرستاران از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان افزایش یافته اما كارانه 50 میلیونی پزشكان به 150 میلیون تومان رسیده و اختلاف درآمد پزشكان و پرستاران از قبل هم بیشتر شده است. بنا به تأكید دبیر انجمن صنفی پرستاران اصفهان در همه جای دنیا اختلاف درآمد پزشكان و پرستاران پنج تا هفت برابر است اما در كشورما این اختلاف صد برابر یا حتی بیشتر است.

  پرداخت‌ها تبعیض‌آمیز افزایش یافته
فاطمه رشید‌فر، پرستار بیمارستان طالقانی اهواز نیز از تبعیض در اجرای طرح مبتنی بر عملكرد كاركنان بیمارستان‌ها می‌گوید. بنا به اظهار وی پیش از این همه پرستاران كارانه‌ای 200 هزار تومانی می‌گرفتند اما با اجرای این طرح یك نیروی طرحی تازه وارد تا 7 میلیون دریافتی داشته اما سرپرستار یك بخش چیزی حدود 5/1 میلیون تومان می‌گیرد. به باور وی با اجرای این طرح تبعیض‌ها بیشتر شده و به همین خاطر مورد اعتراض پرستاران است.

  اختلاف قابل قبول پرداخت
محمد شریفی‌مقدم، عضو شورای عالی نظام پرستاری نیز در این باره می‌گوید: طرح مبتنی بر عملكرد اخیر برای محاسبه خدمات پرستاری بر طرح كارانه استوار است كه از دهه 70 در حال اجراست.   در طرح كارانه اختلاف پرداختی تا ۱۰۰ برابر است، یعنی برخی پزشكان تا ۱۰۰ برابر بیشتر از پرستاران دریافت می‌كنند.  به گفته شریفی‌مقدم، در طرح كارانه ۶۰ تا ۶۵ درصد درآمد بیمارستان‌ها به پزشكان عضو هیئت علمی اختصاص دارد كه كمتر از ۱۰ درصد هستند و حدود 5/22 درصد درآمد بیمارستان‌ها به پزشكان عمومی، پرستاران و بقیه كاركنان بیمارستان تخصیص می‌یابد و ۱۰ درصد هم برای بیمارستان و حدود 5/2 درصد نیز به دانشگاه می‌رسد.  شریفی‌مقدم با اشاره به طرح مبتنی بر عملكرد می‌افزاید: برخی می‌گویند این طرح از امریكا گرفته شده است اما در همان كشور، اختلاف پرداختی پزشكان در مقایسه با پرستاران، 8/2 برابر است.  وی با بیان این مطلب كه طرح پرداخت مبتنی بر عملكرد هیچ نكته مثبتی ندارد، می‌گوید: جامعه پرستاری خواستار عدالت در پرداخت‌هاست و اختلاف پرداختی كارانه پزشكان و پرستاران تا سه برابر قابل قبول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha